Jag planerar på att lägga till en "bottenbalk" dvs en fräst ganska kraftig regel längst ned på tvärs under panelbrädor och halvrunda lock på mitt hus i Bohuslän. Det är ju ganska vanligt på äldre hus här och
ser trevligt ut. Men jag blir inte klok på vad man ska hitta denna frästa regel, på de vanliga brägårdarna ser man bara ut som fågelholkar när jag frågar, någon som har ett tips?
"Sommar i Bohuslän"
 
Tror man beställa en sån "krage" på ett snickeri om den ska vara profilerad. Alt. om du har en egen överhandsfräs.
 
Du kan ta en vanlig regel och luta lite på vid monteringen, så att den lutar utåt 15-30 grader för vattenavrinningen.
Inte lika snyggt som en rundad och profilerad list, men klart bättre än ingen alls.
 
Oldboy skrev:
Du kan ta en vanlig regel och luta lite på vid monteringen, så att den lutar utåt 15-30 grader för vattenavrinningen.
Inte lika snyggt som en rundad och profilerad list, men klart bättre än ingen alls.
-det är ju döfult och inte vad lag letar efter, då det finns på många hus borde det vara något snickeri
som har dem på lager? Om någon ser får ni gärna höra av er
 
Kolla med LGBTimmerhus i Motala. :)
 
Vilket snickeri som helst borde kunna fräsa till en sådan, vilken snickare som helst också för den delen.

Eller så hyr/köper du en handöverfräs och fräser själv, är inget svårt.
 
  • Gilla
bomullson
  • Laddar…
Det heter solbänk på västkusten ;)
 
Bänk? Är det inte offerbräda vi pratar om? Någon som har någon bild på hur det ska se ut?
 
Offerbräda har jag hört att det heter :)
 
Barnrikehuset skrev:
Bänk? Är det inte offerbräda vi pratar om? Någon som har någon bild på hur det ska se ut?
Solbänk:

_MG_6780.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns även ett fint exempel

Offerbräda:

img_0200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20110803nytt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
bomullson skrev:
Men jag blir inte klok på vad man ska hitta denna frästa regel, på de vanliga brägårdarna ser man bara ut som fågelholkar när jag frågar, någon som har ett tips?
"Sommar i Bohuslän"
Här finns ett hyvleri

96_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bomullson och 2 till
  • Laddar…
Lägger man bottenbrädor och lock dikt an den målade bänken eller lägger man några mm spalt. Eller fogar man som en tok?
 
På dem ställena jag har satt "skolbänk":) har vi kört panelen tight mot den. Foga är inte heller fel.
 
Solbänk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.