Finns det några vattenmantlade pelletskaminer idag på marknaden som skulle gå att använda för att ersätta en vanlig husqvarna kökskamin, vattenmantlad?
Anledningen är att jag har vattenburen golvvärme samt två radiatorer som idag värms upp av kökskaminen ( via acctank) men det är svårt att hålla den brasan igång hela tiden vilket gör att golvvärmen och betongplattan svalnar av till och från. Hade jag haft en pelletsvariant i köket som "sköter sig själv" så hade problemet varit ur världen då den hade brunnit längre perioder i stöten och hållit plattan varm hela tiden.Försöker hitta en snabb och relativt enkel lösning så gumman slipper oroa sig för brasan och veden då jag är borta och jobbar. Med pellets hade jag fyllt vad jag kan innan jag åker och burit fram påsar så det bara är att hiva i emellanåt för henne. ENklare och smidigare på alla sätt samt ger bättre kontinuitet i uppvärmningen
Vi har en luft/luftpump med, men då plattan blir kall så kyler den rätt hårt och pumpen får jobba så mycket för att hålla värmen.

Förslag på lösningar ?



(Nej vi kan inte i dagsläget ha annan uppvärming så som bergvärme , luft/vatten eller liknande. Ej heller möjlighet till kulvert och panna ute i förråd eller liknande)
 
Kan du ha en pelletsbrännare i nuvarande panna kanske?
 
Svårt att ställa en sådan i köket ;-)


Gällande att sätta brännare i nuvarande panna...samma problem då den står i köket. Nej det får bli att bygga en panncentral ute i garagehuset och dra kulvert istället då det verkar vara svårt att hitta på annan vettig lösning som är ekonomiskt försvarbar i nuläget.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
missat detta svar.;-)

Exakt detta jag är intresserad av att ha, en enkel panna som går att ha i köket och som kan jobba mot acctank på 500 liter + systemet. Skall värma golvvärme plus 2 element. Borde funka rätt bra då jag endast behöver byta nuvarande kamin mot en pelletskamin liknande den i länken ovan.Hela systemet funkar bra idag värmemässigt med ved men vill slippa hanteringen och att behöva elda/vakta konstant.
 
Finns det ingen möjlighet att ha huskvarnan kvar o placera pelletskaminen nån annanstans? Själv behöver jag strängt taget ingen vedspis i köket men skulle tycka det vore bra torftigt utan den. Jag steker pannkakor på den när andan faller på och den är full med toapappersrullar och gamla servetter.
 
Har man råd finns det ju kökspannor med inbyggd pelletsenehet alltså en "kombipanna". Inte att beblanda med gamla kombipannor, det här är en två helt separata eldstäder som endast delar på rökutgången om jag förstått rätt.
 
Stenolofanders: njae skall jag ha pannan på annat håll blir det svårt med rördragning då jag har betongplatta i hela gamla huskroppen. Idag har jag ju allt redan draget fram till husqvarnan och värmesystemet,så byter jag till pelletskamin behöver jag ju bar docka på den på samma ställe som husqvarnan.
Det enda jag är ute efter är att på ett billigt och bra sätt kunna slippa vedhanteringen samt att få en kontinuitet på värmetilskottet till acctank/värmesystem.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Så här ser huset ut på bottenvåningen.. Allt utom vardagsrum och tvättstuga(tvstuga ligger ovan vardagsrum/badrum på bilden) är betongplatta med golvvärme... Och det värms alltså av min lilla husqvarna som nu står bredvid vedspisen.

(Har missat att rita in var acctanken står och var golvvärmen utgår ifrån, den står i övre vänstra hörnet av hallen, inbyggd under trappen.)

Så med tanke på placering så vill jag ha en snygg enkel pelletskamin som kan ersätta gamla husqvarnan och ge enklare/kontinuerligare drift.
 
  • kok enkel ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Finns det murstock i huset så du har fler rökkanaler? Nu vet ju inte jag hur du har möblering eller köksinredning men tar du bort vedspisen där så verkar det ju kunna gå att få en vettig plats till en pelletskamin där annars om du har fler kanaler skulle man ju kunna ha en kamin i hallen.
 
Jo det är murstock... Tanken med att ta bort vedspisen slog mig med just för en stund sedan medan jag satt här och filosoferade på detta.. Skulle kunna ta bort den och kåpan ..bygga om lite och då sätta pelletskaminen där( kanske en inbyggd variant) . Blir en central del i köket, går att driva runt pumpar och dylikt på batteri om strömmen går etc...Ingen dum ide......
 
Ja river man bort lite så kan de bli bra. Men råder dig att verkligen göra det för de är inte fint när de står en kamin intryckt under kupa och mellan skåp...
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.