Våran kåk med liggande timmer har ingen extra isolering utöver stommen i sig. Det sitter nån dass-papperstunn isolering under eterniten men den kan knappast göra nån nytta.

Det sitter tretex på innerväggarna.

Huset drar inte mer energi än ett vanligt hus, iofs har vi bättrat på vindsisoleringen, men det är det enda.

Det enda vi lider av är ett j***a golvdrag som beror på att det är 20mm springor runt golven ned mot torpargrunden, som ska åtgärdas nästa år hoppas jag.
 
Köp senaste numret av tidningen Gård o Torp(tror den heter så, eller smygläs i affären om ni inte har råd pga era ej tillägsisolerade hus :p)

Där gör Gysinges Göran Gudmundsson en lång utläggning om sin åsikt och sina erfarenheter angående tillägsisolering av gamla hus. Mycket rolig läsning och kan nog få dom flesta att ändra åsikt i detta fall ;)
 
jocke@nybleus.se skrev:
Det enda vi lider av är ett j***a golvdrag som beror på att det är 20mm springor runt golven ned mot torpargrunden, som ska åtgärdas nästa år hoppas jag.
Kan du inte bara lossa golvlisterna och dreva lite?

/T
 
Sara_B skrev:
Det känns som om vi pratar förbi varandra tycker jag?

Diskussionen tror jag gäller sån där gul konstfiber (heter det gullfiber?) som såvitt jag förstår kräver plast för att funka, eftersom den inte får bli fuktig. Och eftersom det som regel är en dum idé att bygga in täta skikt, ex plast, i gamla hus, verkar det vara klokare att använda andra material, som tål lite fukt och som klarar av att andas, t.ex. ekofiber eller spån.
Jag är nog fortfarande av en annan åsikt. Jag menar ur byggnadsvårdshänseende är det, som jag tidigare sa, förmodligen så att konservatorerna ryser, men plast på den varma sidan av en konstruktion bör inte ge problem varken i ett nytt eller gammalt hus.

Om du har någon vetenskaplig referens som talar om varför plasten är så dålig så är jag idel öra. Jag vill gärna också läsa om ekofibrerna verkligen tål långvarig fuktpåkänning bättre än moderna isoleringsmaterial. Dock ska jag ödmjukt medge att jag än så länge inte kan detta i detalj, så läxa upp mig med hänvisande länkar ;)

Sara_B skrev:
En annan sak är all den fuktighet som våra moderna bekvämligheter alstrar: torktumlaren, duschen o.s.v. Men denna fuktigheten ska ju inte upp genom den gamla konstruktionen heller! Väljer man att göra ett litet tillbygge till sitt gamla hus, komplett med rejäl ventilation, våtskikt o.s.v. och placerar alla sådana moderniteter där, så ska ju inte det gamla huset påverkas. Och måste man placera maskinerna inne i den gamla huskroppen så får man ju försöka skydda den mot ånga och läckage på samma sätt.
Det är väl långt ifrån alla som har möjligheten att bygga ut sitt hus. Hos mig ligger tvättstuga och badrum mitt i kåken, dock med egen ventilation. Men fuktspärren upp mot vinden saknas ändå, tyvärr.

Sara_B skrev:
Men den allra viktigaste frågan hoppar ni ju över: Behövs tilläggsisolering i väggarna? Och jag menar inte frågan ironiskt, utan är mycket intresserad av svaret. Vi tänker själva försöka utan, och jag är till 99,9% säker på att vårt svar efter en vinter blir "nej". Men hus är ju olika, och husägare också.


Alltså - utmaningen gäller följande:
Finns här någon som faktiskt har väntat ett år med att tilläggsisolera väggarna, och provat att bo en vinter i ett väl timrat hus, ordentligt tätat runt fönster o dörrar med lindrev, välfyllda trossbottnar och ordentlig isolering på vinden, samt kanske lite vindpapp under panelern - men ingen tilläggsisolering i väggarna? Hur gick det? Tyckte ni sen att det var värt arbetet, kostnaderna och riskerna att dra igång en tilläggsisolering av väggarna?

Som tidigare gäller utmaningen bara timrade hus - plankkonstuktioner är en annan femma.
Beror väl på huset, uppvärmningskällor i övrigt och var man bor. Jag märker redan nu (i oktober) att det är rätt så kallt i huset. Vårt hus är utvändigt tilläggsisolerat på 60-talet, dock inte så tjockt som man kanske skulle önska. Men som du säger, självklart lever man minst en vinter i huset innan man utvärderar behovet.

gogu skrev:
Köp senaste numret av tidningen Gård o Torp(tror den heter så, eller smygläs i affären om ni inte har råd pga era ej tillägsisolerade hus :p)

Där gör Gysinges Göran Gudmundsson en lång utläggning om sin åsikt och sina erfarenheter angående tillägsisolering av gamla hus. Mycket rolig läsning och kan nog få dom flesta att ändra åsikt i detta fall ;)
Berätta mer, håll oss inte på halster sådär. :D

Jag hade, by the way, en lång diskussion med en besiktingsman från Anticimex som hade mycket lång erfarenhet från branschen. Han hade under sina år aldrig sett att plast eller moderna material hade gjort skada i äldre hus, förutsatt att de använts korrekt, dvs plast på varma sidan. Däremot finns det många idiotiska lösningar som också har skadat hus och därmed säkert också gett "moderna material" dåligt rykte. Summa sumarum, det handlar om grundläggande fysik!
 
Hej allesammans!
Jag ser att det råder skilda meningar kring isoleringsfrågan. Jag kan bara tillägga att de personer som vi pratat med som jobbar med byggnadsvård har alla varit eniga om att man inte bör använda sig av isolering som kräver plast i gamla timmerhus. Det är precis som det har beskrivits i denna tråd risk för fukt som påverkar timmerstommen. Dessutom påverkas inomhusmiljön som du kan uppleva i gamla hus genom att du sluter tätt med plast.

Det viktigaste är att täta för drag kring fönster och dylikt.

Eftersom vi sätter upp vårt hus i norrland har vi dock valt att tilläggisolera utvändigt. Vi har köpt linisolering från företaget Claesson trätjära. Konstruktionen bygger på att man regler upp och sätter isoleringen direkt mot timmerväggen. För att undvika drag har vi först lagt husmossa mellan stockarna vid uppsättningen och sedan har vi drevat med lindrev mellan alla stockar. Efter detta sätts en vindpapp upp och läkt spikas på den för att fästa brädfodringen i.

Om ni vill se bilder finner ni detta på http://spaces.msn.com/members/husbygge/
 
marial skrev:
Hej allesammans!
Jag ser att det råder skilda meningar kring isoleringsfrågan. Jag kan bara tillägga att de personer som vi pratat med som jobbar med byggnadsvård har alla varit eniga om att man inte bör använda sig av isolering som kräver plast i gamla timmerhus. Det är precis som det har beskrivits i denna tråd risk för fukt som påverkar timmerstommen. Dessutom påverkas inomhusmiljön som du kan uppleva i gamla hus genom att du sluter tätt med plast.

Det viktigaste är att täta för drag kring fönster och dylikt.

Eftersom vi sätter upp vårt hus i norrland har vi dock valt att tilläggisolera utvändigt. Vi har köpt linisolering från företaget Claesson trätjära. Konstruktionen bygger på att man regler upp och sätter isoleringen direkt mot timmerväggen. För att undvika drag har vi först lagt husmossa mellan stockarna vid uppsättningen och sedan har vi drevat med lindrev mellan alla stockar. Efter detta sätts en vindpapp upp och läkt spikas på den för att fästa brädfodringen i.

Om ni vill se bilder finner ni detta på [länk]
Vilka fina bilder :) Verkar som ni har ett kanonhus och vad jag har hört verkar det krylla av fina hus just i högakustentrakten. Kanske man skulle flytta nedåt "södern" ;)

Jag kanske ska försöka nyansera mig. Jag anser inte att man alltid ska/bör införa plast i ett gammalt hus, men vänder mig emot dem som säger att plasten med säkerhet kommer att förstöra huset. Det verkar vara allt för mycket subjektivt tyckande. Min förhoppning är att argument underbyggs av fakta och vetenskap.

Jag tror nog, Marial, att er lösning kommer att fungera bra. Dock skulle jag själv se till att moderna rum som tvättstuga och dusch/bad också skyddas av moderna fuktspärrar och riktigt god ventilation.
 
Hej norrbottenstorpet!
Jag håller med dig till fullo. Det finns inget som garanterar att en plast i ett timmerhus förstör stommen, dock bör man undvika detta så långt det går.

Självklart kommer vi att använda oss av fuktspärr i våtutrymmen. Ventilationen blir självdrag genom de kakelugnar vi har samt extra ventilation i våtutrymmena.

Tack för kommentaren. Det är sssååå roligt att hålla på, vi kommer att få vårt drömhus. Min sambo är oerhört kunnig och vet precis hur han vill ha det och hur man hade det förrut. Som jag sade tidigare, han har gjort allt själv trots att han bara är 27 år, det tycker iallafall jag är imponerande.

Ni är välkomna ner till höga kusten för att bosätta er i ert av alla vackra hus ;)
 
Tänkte jag skulle göra ett litet inlägg.

Har en sk Västerbottensgård, timmerstomme. Tilläggsisolerad både utvändigt (-70tal) och invändigt (-50tal) samt sågspånsisolering (början 1900?).

Trots 50cm tjocka väggar har vi bra drag, varför? Jo man har inte varit nogrann med vindskydd och köldbryggor. Utvändigt under panelen finns asfaboard. Dålig inpassning med stora glipor (där jag kommit åt att se). Invändig isolering slutar ovanför bjälklaget. Fyllning i golv är sågspån =2-3cm luftspalt under golvbrädorna. Dålig drevning runt fönster och syll.
Takisoleringen består av sågspån kompletterad med isolermatta (70tal). Öppna schakt i mellanväggar! Mattan ligger bara över, fritt luftat! Snedtaken har bara kvar ca 50% av sågspånet, man ser uppifrån bitvis av innertaket (=isolertjocklek 0).

Inga musklossar tidigare, fritt spring i isoleringen. >:(

Har varit i "nya" timmerstugor där man bara sett till att dreva ordentligt, rejäla golv och tak (dvs täta och någorlunda tjock isolering.)

Kontenta: Är det bara vindtätt, bra golv och tak bör man klara sig med en "bar" timmerstomme. ;)

Hälsningar Flurken

PS Med 50cm tjocka väggar skulle man klara sig utan uppvärmningssystem (om det var välgjort)! ;D
 
Det finns ju några diskussionspunkter runt det vidare perspektiv som berörts här.

1. Att ett oisolerat hus kan vara varmt nog är det ingen tvekan om, tom. ett tält kan ju hålla +20 trots -20 ute bara man tillför tillräckligt mkt. värme.
Men att värma ett oisolerat hus till +20 med direktverkande el (om ingen är hemma och eldar hela dagarna) känns inte speciellt attraktivt med rådande energipriser och miljötänkande.
Jag har en nära släkting som bor i ett oisolerat timmerhus, det är kopiöst varmt inne, men kostar många kubik olja varje år.

2. Att begränsa alla vatteninstallationer till en utbyggnad gör ju att man i princip är hänvisad till direktverkande el om man vill ha varmt inne men inte kan elda i små eldstäder dygnet runt.
Luftvärmepumpar är ju rätt beroende av en öppen planlösning vilket inte alltid är fallet i äldre hus.

3. Det kanske inte är givet att en mer eller mindre stor tillbyggnad på ett gammalt hus är ett så mkt. mindre störande ingrepp än dragning av vattenburen värme och väl utförd isolering? I vissa fall är ju bevarandet av den externa "kulturmiljön" prioriterad och den kan nog ofta anses störd av en större eller mindre utväxt på t.ex. en parstuga?

Men principerna som anges här, att:
1. Känna efter hur det fungerar.
2. Se till att täta mot drag.
3. Isolera tak.
4. Se till att få golvet varmt (varmare grund/mer isolering)
5. Känna efter hur det fungerar.
6. Överväga ytterligare isolering/fönsterbyte mm.
är nog helt rätt.

Mvh,
T

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.