Varför skulle inte det påverka byggarean?
Ett tips på tomter som det här är att hitta en bra arkitekt.
 
Kanske uttryckte mig lite oklart. Om inga pelare eller så går ner i marken så påverkas väl inte "fotavtrycket" för huset och således inte avståndet till tomtgräns eller prickmark?
 
Jo, det gör det. Men om du bara bygger ut 0,5 meter och låter taket sluta vid fasaden tror jag det går.
Jag är lite osäker på de exakta måtten, men tror att om det är mindre än 3 meter upp får det bara vara 0,5 meter som sticker ut. Är det mellan 3 och 5 meter upp får det vara 1,5 meter som sticker ut.
 
Försök bildgoogla rätt på lite planlösningar och bilder på (brittiska) "townhouse". Då borde ni hitta en massa planlösningar som ni kan inspireras av. Jag tog en snabb titt och hittade massor direkt.
 
Som några innan varit inne på så får man tänka till angående tillgänglighetskraven.
Följande är från SS 91 42 21, och det är väl det kommunen brukar vilja att man följer
"För att uppfylla tillgänglighetskraven skall i en permanentbostad följande vara tillgängliga:
...
en flerplansbostad:
entréplan rymmande minst matlagningsdel, matplats, plats för sittgrupp,
hygienrum, förvaringsutrymme, samt möjlighet att ordna en avskiljbar
bäddplats. Hygienrummet skall efter ändring kunna utrustas med dusch."
 
Efter att ha sett på alldeles för många avsnitt av grand designs så skulle jag förslå att bygga ett källarplan som använder hela tomtens bredd och att delarna ovan mark kan då göras smalare och endast innehålla det nödvändigaste.

I källaren kan saker som uppvärmningssystem, garderobsförvaring, bastu, gästsovrum, vardagsrum m.m. placeras. Eftersom markplanet av huset inte täcker hela källaren finns goda möjligheter att skapa ljusinsläpp ovanifrån och gräver man ner en öppen utegård en bit ner i marken kan även ett sovrum i markplan få en hel glasvägg med utsikt snett uppåt.

Entreplanet behöver då bara innehålla kök, badrum och ett sovrum.

Kanske inte det billigaste byggsättet men väldigt häftigt om det görs på rätt sätt.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Hur ska man tolka byggreglerna om det finns en ingång på markplan på framsidan och en ingång på markplan på mellanplan. Räcker det då att man har kök på mellanplan? Detta borde vara en ganska vanlig situation för suterängvillor.
 
eeekarlsson skrev:
Tror ni att huset kommer upplevas trångt/smalt?
Vi Bor i ett (rad)hus som är 3,8x11 meter, 85m2 fördelat på två plan och har inte upplevt det som vare sig smalt eller mörkt.

På bottenvåningen har vi köket direkt efter entren, i mitten av huset finns badrum och trappan upp och i bortre änden vardagsrum, hela kortväggen är i princip ett fönsterparti.

På övervåningen är sovrummen i varsin ände och i mitten hittas badrum, teknikutrymme och trappan.

Vi har ett fönster högt monterat ovanför trappan i en sovrumsvägg för ljusinsläpp till övre hallen, det gör faktiskt mer skillnad än man kan tro för ljuset.
 
Tillgänglighetskraven gäller entreplanet. Har man en "finingång" och en "grovingång" på olika plan kan man välja vilket av dem som är entreplan, bara man tänker på att den entren inte är för trång då, många grovingångar som är belamrade med diverse.
 
Gör ett tvättnedkast genom alla våningar. Slipper ni springa med smutstvätten.
 
Ett sätt att få det att kännas lite mindre avlångt är ju om det går att lägga det en aning diagonalt och förskuta huskroppen en halvmeter eller så på mitten.

Men jag undrar fortfarande om det är uppsatt villkor från början att det bara får vara 5,5 meter brett eller om det är ett antagande TS gjort utifrån tomtens bredd?
 
Hemmakatten
Ett långsmalt hus med rätt placerade fönster kan bli riktigt läckert, men det krävs en arkitekt för att komma till sin rätt.
 
Se till att du har wc och dusch på alla plan. Tycker sjöstugas skisser är helt ok med tanke på tomtens förutsättningar. Se till att du kan montera en trinett eller litet kök i sovrummet på nedre plan så du löser kravet på tillgänglighet. Jag skulle gjuta in VA-stammar för detta i plattan från start. Och se för guds skull till att wc på mellanplan blir lika stort som wc/dusch på övriga plan och har dusch.
 
Tror man skulle kunna göra något riktigt snyggt med garage mot gatan (om gatan ligger åt syd på den smala delen) som skapar en innergård mot huskroppen och sedan arbeta med själva huskroppen och skapa en terass på mellanplanet som man kan anknyta till innergården via en trappa
 
Blir mest gissningar om man inte kan se en tomtritning och även läsa vad som står i planen.....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.