Nu har jag kopplat in den vattenburna golvvärmen, jag kopplade inte ihop den med handdukstorken som jag först var inne på utan det blev två separata system, det jag nu funderar på är den där temperaturbegränsaren som jag satt i slutet på slingan, den ser ut som en vanlig termostatventil med termostat men den känner av vattnets temperatur och reglerar flödet så att det ska hålla jämn temperatur om jag tex ställer termostaten på 3:an så ska slingan hålla en temp på ca 30grader, det som nu händer är att ventilen öppnar när tempen är nere på ca 24 grader och då ökar tempen snabbt upp till ca 35 grader sen kyls den sakta av för att tillslut när den kommit ner i 24 gr så stiger den snabbt igen, jag undrar om det verkligen ska vara sådana variationer, jag hade mer önskat ett jämnare flöde, eller vad tror ni??
 
Känner du av det?, golv är tröga särskilt om du har klinker. Går det att sänka flödet? Borde hjälpa, men risken är att det blir kallt i slutdelen(beroende på hur du lagt slangen)

Men med en traditionellt system så blandar termostaten in en klunk värme lite då och då samtidigt som den hela tiden cirkulerar.
 
Jag kommer säkert inte att märka något sen när flytspackel och klinkers är på plats, det jag funderar på är just varför det blir så stora svängningar, jag har samma princip på system i kökets golvvärme och där är det hela tiden jämn temp, när jag mäter tempen så tejpar jag fast en digital termometer på slangen.
 
Tommmy skrev:
Jag kommer säkert inte att märka något sen när flytspackel och klinkers är på plats, det jag funderar på är just varför det blir så stora svängningar, jag har samma princip på system i kökets golvvärme och där är det hela tiden jämn temp, när jag mäter tempen så tejpar jag fast en digital termometer på slangen.
Det har förmodligen att göra med termostatens egenskaper.
Det finns alltid en skillnad mellan tillslag och frånslag i temeperatur (kallad hysteres) och denna skillnad kan vara olika beronde på termostatens fabrikat och typ.
 
Jag testade att byta termostat med den jag har i köket men det blev ingen skillnad, i köket har jag en TA multibox det är en termostatventil med två termoster en som känner av vattnets temp och en som känner av luftens temp
 
Visst fungerar det att använda returen som golvvärme, det var ganska vanligt förr.
Så här såg det ut när jag renoverade mitt badrum för några år sedan. Returen från elementet i badrummet gick i en slinga framför toalettstolen. Varmt och skönt när man satt där!
29.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.