Men spricker inte lacken i skarvarna när golvet rör på sig?
 
Skam den som ger sig. Som ni ser har de limmat strimmor, rätt tjocka, plus spik så det är ett helsike. Har svårt att få bort vid väggarna. Plus att på vissa ställen kommer jag ner i trät.
Använder koben, hammare och stämjärn.

Förslag?

20140228_115445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1393585081451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där blir inte bra. Skarva i med nya spånskivor där du tagit loss bitar nu och lägg ett nytt golv ovanpå.
 
Håtå skrev:
Förslag?
Sluta genast innan du skaffat dig otroligt mycket extrajobb som inte ens kommer bli bra.
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
Okej, hela fredagen har gått och jag har fått bort kanske hälften av spånskivorna i ETT rum. Det kommer inte gå, golvet går bara sönder. Nu till en tanke som jag jag skulle vilja få feedback på.

Istället för att köpa nytt golv och höja lägenheten med några centimeter, PLUS att jag är miljövänlig.
Varför inte såga upp golvet i, vi kan säga 2 kvadratmeter, VÄNDA på det så att spånskivorna från helvetet hamnar under golvet. Eftersom jag ändå ska slipa och måla helsvart så kanske såglinjerna inte syns så mycket.

Tankar??
 
Nä, det där var inte bra. Förstår inte varför du fortsätter när du kan läsa om att du INTE ska riva bort spånplattan.
Visst, du kunde tagit bort en liten bit för att snabbt konstatera det som dom flesta trodde, det finns inget riktigt plankgolv under och även om det hade funnits så är det i så dåligt skick att det måste täckas.
 
Håtå skrev:
Okej, hela fredagen har gått och jag har fått bort kanske hälften av spånskivorna i ETT rum. Det kommer inte gå, golvet går bara sönder. Nu till en tanke som jag jag skulle vilja få feedback på.

Istället för att köpa nytt golv och höja lägenheten med några centimeter, PLUS att jag är miljövänlig.
Varför inte såga upp golvet i, vi kan säga 2 kvadratmeter, VÄNDA på det så att spånskivorna från helvetet hamnar under golvet. Eftersom jag ändå ska slipa och måla helsvart så kanske såglinjerna inte syns så mycket.

Tankar??
Ge dig nu. :banghead:
Du har just kastat bort en dag av ditt liv, gör det inte värre.
Montera dit ny spånplatta där du förstört den, hoppas det går att få någorlunda jämnt.
Sedan läser du på om olika alternativ på golv, svartmålat trägolv tror jag som sagt inte alls på då märken, repor o annat kommer att lysa igenom plus att när trät rör sig så kommer du att få ljusa glipor mellan brädorna.
 
Håtå skrev:
Istället för att köpa nytt golv och höja lägenheten med några centimeter, PLUS att jag är miljövänlig.
Varför inte såga upp golvet i, vi kan säga 2 kvadratmeter, VÄNDA på det så att spånskivorna från helvetet hamnar under golvet. Eftersom jag ändå ska slipa och måla helsvart så kanske såglinjerna inte syns så mycket.

Tankar??
Nej det går inte. Och hade du gått och köpt ett billigt laminatgolv av click typ på ikea eller rusta så hade du varit färdig nu och bara byggt cirka 7-8 mm högt. Varför skulle golvet bli flera centimeter?

Inte helt svart men ganska mörkt golv: http://rusta.se/laminat-ek-grafit-p40301188.aspx
 
Redigerat:
God afton!

Jag vill så gärna ha plankgolvet för känslan som det ger, med springor och allt. Så något laminatgolv - hur enkelt det än må vara att lägga - vill jag helst inte ha. Sen med målningen så kommer jag ju isf att måla även ner mellan springorna så att kanterna på plankorna täcks, borde inte det eliminera att det blir ljusa delar när golvet rör sig?

Idén om att såga igenom spånskivan OCH träplankorna som den sitter fastklistrad på och sedan vända på hela steken så att träplankorna som tills nu då har legat nedåt vänds upp och spånskivan hamnar under kom från en golvläggare som jag ringde och rådfrågade lite.
Vad är det ni tror (eller vet) inte kommer att fungera med att göra så? Jag vill bara lära mig, därav alla frågor =)
Träplankorna som jag har fått fram är faktiskt fina också.
 
Håtå skrev:
God afton!

Jag vill så gärna ha plankgolvet för känslan som det ger, med springor och allt. Så något laminatgolv - hur enkelt det än må vara att lägga - vill jag helst inte ha. Sen med målningen så kommer jag ju isf att måla även ner mellan springorna så att kanterna på plankorna täcks, borde inte det eliminera att det blir ljusa delar när golvet rör sig?

Idén om att såga igenom spånskivan OCH träplankorna som den sitter fastklistrad på och sedan vända på hela steken så att träplankorna som tills nu då har legat nedåt vänds upp och spånskivan hamnar under kom från en golvläggare som jag ringde och rådfrågade lite.
Vad är det ni tror (eller vet) inte kommer att fungera med att göra så? Jag vill bara lära mig, därav alla frågor =)
Träplankorna som jag har fått fram är faktiskt fina också.
Nej det går inte av två anledningar. Nu ligger brädorna spikade på sina reglar. Utan att ta bort golvspånet kommer du inte åt att dra ur spikarna vilket göra att du inte kommer att kunna få upp brädorna ändå. Och missar du att försiktigt dra ur en enda spik är risken stor att den sliter sönder brädan när du försöker lyfta golvet.

Om du kapar ner golvet i mindre bitar så hur ska du kunna lägga tillbaka det? Nu är det hela brädor som bär över flera reglar. Gör du kortare bitar kommer det hela att svikta och röra på sig. Enda anledningen till att kapa upp det i mindre bitar skulle vara för att kunna riva ut det lättare och sedan lägga in ett nytt trägolv. Men då börjar vi prata helt annat jobb och kunskapsbehov.

Baksidan av bräderna behöver inte heller vara snygg och hyvlad. När man väljer ut brädor för golvläggning räcker det ju att ovansidan ser snygg ut. Baksidan kan ha fula kvistar och till och med hål och skador. Kupningen på golvbrädan kommer också att bli fel så att du riskerar att få ett ojämnt golv.
 
Tack för en bra och tydlig förklaring till varför jag inte ska vända på steken. Nu är det så lite kvar i vardagsrummet så kör nog på att ta bort det sista men i de andra rummen får jag tänka om. Något störande är att den spånskivan som låg i mitten mot fönstret (som är borta på andra bilden) gick jätteenkelt att ta bort. Limmet var lagt i andra riktningen och jag kunde bryta bort stora delar av skivan till skillnad från de andra som bröts i smådelar.

20140228_152528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140228_155623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råspont http://www.byggmax.se/virke/raspont/raspont-20x120mm-p08222120 som golv? 9 kr/meter. Lägga, slipa, lacka/måla = nytt (hållbart?) golv?
 
Skulle aldrig ha råspont som golv.... det är stora kvistar och hål i, samt en väldigt rough yta.
Å nu när du nästan fått bort allt så kanske du kan fixa till plankgolvet som du vill ha det om du hyr en slipmaskin.

Är plankgolvet spikat med synliga spikar, eller är det dold spikning i not/spont?
 
Trots alla avrådanden så börjar det ju se ganska bra ut :). En slipning av plankorna med golvslip som MH1001 säger så får du nog det golvet du vill ha. Bara synd att måla det svart ;) men det är ju inte vår sak att ha synpunkter på :).
 
Du kan ju nåta det, det är snyggt :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Envist som synden... Men gå hela vägen nu, ring en golvslipsfirma som slipar golvet dammfritt...kostar väldigt lite. Sen letar du upp en färg som är alkydbaserad, INTE akrylatfärg...
Och för dina grannars skull...gå inte på golvet med hälarna, spela inte musik och ha inte nattgäster i det rummet...om du inte vill ha arga lappar;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.