Fogade på köket i går och den fog som skulle vara mörkgrå är inte det minsta mörkgrå utan i det närmaste helt vit! Köket ser rent ut sagt hemskt ut, inte alls det resultat som jag hade hoppats på.

Så min fråga är, fogen skulle vara mörkgrå, kommer den att mörkna inom de dagar man ska hålla den blöt, eller har vi fått fel fog? >:(

Säg att den mörknar, annars är frågan vad man ska göra åt det? Har någon testat att måla fogarna med ett bra resultat?

 
Hej!

Skulle inte tro att fogarna mörknar nämnvärt. Snarare ljusnar de väl när de torkar. Så du har nog tyvärr fått fel färg i så fall.

/pinebar
 
Neeej, precis det svar som jag inte ville ha :-?

Fast mirakel slutar jag aldrig att tro på ;D
 
hörde någonstans att man ska vara försiktig med vatten när fogarna är helt mjuka - man tvättar bort pigmenten ur ytan av fogmassan hur lätt som helst :-/. Vet ej om det stämmer men du kan kanske testa ? Låt en klick fogmassa torka fritt på en bit papper och gämför sen nyansen med det du redan har på väggen. Berätta gärna om det blev någon skillnad :)
gaia
 
:-/ Klart vi använde en del vatten när fogarna var mjuka, men borde inte fogen i sådana fall ha blivit flammig? Kan inte tänka mig att man gnuggat lika mkt överallt med vattnet?

Allting lutar åt att vi har fått fel säck med oss hem från bygghandeln, fast jag frågade två gånger två olika personer om det verkligen var mörkgrå fog.
 
Pulvret var inte mörkgrått och nu när jag var hemma så tog jag upp säcken ur plastsäcken (stoppade direkt in den i en plastsäck för att den läckte lite) och såg att det stod bara grå på den. :-/

Åhh, vad vi har gjort ett/Flera? stort misstag. Istället för att få ett fint kök är nu det enda man ser en massa ljusa fogar :'(

Jag som såg slutet på makeovern i köket, känner mig inte sugen på att foga om allting igen... Men jag kan inte heller leva med fogen som den är nu. :-[

Vet någon hur resultatet bli om man målar fogen?


Men först ska jag skälla på dem i bygghandeln. De profilierar sig som ett ställe dit man ska vända sig för att fråga dem som vet. I mitt fall visste de inte vad de lämnade ut...
 
Vi fogade igår kväll.

 
Då vet jag vad vi gör ikväll, :'(
 
Ja, tack, en sommarjobbare hitåt tack!

Plattorna är 5*5 satta över nästan 4kvm, så det är lite fog....
 
Så h är ser den mörkgrå fogen ut, visst är den mörk?  :(

vitafogen_1152283226.jpg
 
T
Tycker det ser bra ut som det är, det ska ju vara rätt så ljus fog i kontrast till det svarta kaklet!
 
Plattsattaren skrev:
Personligen håller jag med, Men alla har ju olika smak...
Men just nu är det supertrendigt med mörkgråa plattor och ljus fog, så majoriteten tycker att detta är skitsnyggt...just nu. ;)
Om 3-4 år gör man om det igen eftersom detta då har blivit lika otrendigt som ett bruntbeige kök med lackade furuluckor och mossgröna kylskåp
 
Vilken kväll...

Visst jag håller med en del av er att det kan vara snyggt med kontrasterna som blir. I vårt fall får man dock betänka att vi bor på 75 kvm med öppen planlösning. När man öppnar vår ytterdörr ser man först ett vitt golv med stora svarta cirklar på, lyfter man blicken ser man en fondvägg med blommor på och lyfter man sedan blicken djupare så ser man en del av vårt kök. Med den fogen som vi hade fått hade intrycken inte blivit det sammanhängande lugn som jag strävar efter. Jag hade kunnat gå med på det om vi hade haft enfärgade svarta bänkskivor, men efter som att de bänkskivor vi har i grå granit har ett stort affektionsvärde (de är gjorda av min far)  för mig så får de så att säga styra resten av valen. En gråspräcklig bänkskiva och ett starkt konstasterande stänkskyddssättning gjorde att vårt kök belv bara för mycket. Hade köket varit mer isolerat så hade jag kanske inte tagit det beslut som jag gjorde.

Nåväl, bygghandel tog genast på sig felet, all heder åt dem. De hade lika gärna kunnat påstå att vi varit klantiga. Men de såg i sitt system var de hade brustit och utrustade oss med nya saker, allt i från svampar, hink, kratsar, fog etc. Deras otroligt trevliga bemötande gjorde kvällen betydligt bättre.

Nu har vi kratsat och fogat om, och än så länge ser det ut som i mitt mind picture =)

Vilken månad vi har haft, först kraschar en grävskopa vår ena balkong, sedan fel fog och nu i kväll när jag kommer från systemet (man blir törstig av att kratsa fog) så åker drivremmen på bilen när jag parkerar utanför porten för att springa upp med drycken  :-/
 
Plattsattaren skrev:
Det e väl bara att gratulera, Att ni har sysselsättning hela helgen och att ni slipper fundera vad ni ska göra...
Om ni har tur så hinner ni se Fotbollsfinalen på söndag kväll...

Eller har ni många barn ;)
Klockan har just passerat ett på natten. Det är nästan 20 grader varmt ute. Nu har vi fogat om (och bytt ut skadade plattor, kontenta en skruvmejsel är bra mkt bättre än en fogkrats)

Som det ser ut nu blev det en viduderlig skillnad. Fogen går mycket bättre i hop med bänkskivorna och köket är "lugnare".

Vi kommer nog att hinna se finalen på söndag!!!

Och barn det har vi inga! Så vi kan sova precis så länge vi vill i morgon.

Det gick några öl, det var varmt...

Tusen tack till alla er som har svarat i min tråd!

Speciellt till dig Plattsättaren du fick mig att skrida till verket och verkligen byta ut fogen, jag kommer att sända dig en tacksam tanke var gång jag lyckligt ser på det "nya" köket.

Nu är det bara belysningen och att byta ut elkontakterna kvar....

Jag återkommer med bilder när det är ljust och mer färdigt!
 
(Vilken månad vi har haft, först kraschar en grävskopa vår ena balkong, sedan fel fog och nu i kväll när jag kommer från systemet (man blir törstig av att kratsa fog) så åker drivremmen på bilen när jag parkerar utanför porten för att springa upp med drycken)  

Förlåt, men jag kunde inte låta bli och skratta.   :)
Tur att fogningen iallafall löste sig

MVH Pack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.