Vilavilse, hur lågt i tak har ni o vad ska ni använda källaren till?
Vi tänkte lägga golvvärme av denna typ
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...varme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/
som bygger minimalt. Verkar både arbetsamt och kostsamt att gräva bort bef platta, se tidsåtgång som tex Noone har varit ambitiös o utfört.
citat

För vår del är det lite för stor investering i förhållande till hur mycket vi kommer att vara i källaren.
Tror absolut att du måste dränera djupare så att nya bottenplattan också skyddas!
 
Kolla in denna graf, som ger en bild av energiförlusterna vid dåligt isolerad platta + golvvärme.
attachment.php?attachmentid=96905&d=1383728323.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Skulle tro att man kommer rätt långt med att lägga platonmatta på befintlig golv och sedan spårad cellplast på det, golvvärmesystem och sedan flytande trägolv.
 
caroline2014 skrev:
Vilavilse, hur lågt i tak har ni o vad ska ni använda källaren till?
Vi tänkte lägga golvvärme av denna typ
[länk]
som bygger minimalt. Verkar både arbetsamt och kostsamt att gräva bort bef platta, se tidsåtgång som tex Noone har varit ambitiös o utfört.
citat

För vår del är det lite för stor investering i förhållande till hur mycket vi kommer att vara i källaren.
Tror absolut att du måste dränera djupare så att nya bottenplattan också skyddas!
mm, jag har en tendens att göra saker lite väl ambitiös i bland :)
I vårt fall ska källaren vara två sovrum till barnen när de blir äldre, alternativt en uthyrningslägenhet/generationsboende och då är det lite mer befogat att göra det extra jobbet. Sedan hade vi ändå varit tvungna att gräva ut en hel del iaf iom att vi var tvungna att dra nytt avlopp.
 
I vårt fall ska det ju var tvättstuga o ett rum som min man tror att vi ska vara i så ribban får ligga lite lägre. Jag växte upp med inredd källare men aldrig att vi i familjen var där så därför vill jag lägga projektet på lagom nivå;)!
 
Höjden varierar i hela källaren, i vissa dörrkarmar är det bara ca 180cm, men i flera rum är det 190 eller lite mer. Vi tänker oss att nu ha gästrum, kontor, musik/ tv-rum, det finns tvättstuga, badrum och inredda rum nu, men det är kallt och luktar unket. Längre fram skulle jag vilja inreda en hel lägenhet för uthyrning.. Grejen är att eftersom dränering är så dyrt vill jag vara säker på att den blir bra, även för framtida planer..
 
pelpet skrev:
Kolla in denna graf, som ger en bild av energiförlusterna vid dåligt isolerad platta + golvvärme.
[bild]
HMM, titta INTE på denna graf för källare. En källare med bra dränering har en hög omgivningstemperatur vilket medför lågt värmeläckage. Ovanstående diagram kan gälla för platta på mark. INTE källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.