Ja då var det dags att registrera sig här till slut efter att ha läst mycket och fått lära sig både ett och annat. Detta ämne fanns det dock inte mycket nyttigt om så jag hoppas folk med erfarenhet vill dela med sig.

Har en fastighet från 30-talet i rött tegel. Fogarna börjar bli väldigt porösa och det saknas nu mycket bruk på många ställen, det är alltså dags för omfogning. På enstaka ställen så har det redan sprängt sönder några stenar så det är hög tid att göra vid detta.

Jag vill att resultatet ska bli riktigt bra. Teglet är vackert idag och det måste vara minst lika fint efter att omfogningen är klar. Så jag letar inte genvägar utan vill bara få era erfarenheter och för och nackdelar hur man utför de olika momenten.

Har haft ett par firmor här för att titta på det och de har lämnat olika förslag på hur göra arbetet.
De vill fräsa med pinnfräs på vinkelsip alternativt en skiva på vinkelslip, fogarna är riktigt porösa så att fräsa är ett enkelt (men smutsigt) jobb. Ca 25mm djupt. Är något av detta mer elakt mot tegelstenen, det finns väl en risk att det hugger i kanterna av stenarna och man skadar dessa?

Sen vad gäller fogningen så använder någon fogspruta medans en annan använder slev och pinne.
Vilket ger bäst resultat, hållbarhetsmässigt och estetiskt? Fogsprutans fördel är väl att det går snabbare antar jag. Tycker dock det verkar som det gärna blir lite kladdigt på stenarna när man använder spruta.

Idag är det som jag förstått hydrauliskt kalkbruk. Någon vill fortsatt använda hydr. bruk medans en annan menar att jag kan lika gärna använda vanligt murbruk typ C. Han som vill använda C bruk menar att detta är hållbarare och inte kommer att äventyra stenen. Det jag läst mig till talar emot detta.

Sen vill någon när fogen brunnit tvätta fasaden med en saltsyra lösning för att få stenen ren och fin från ev. kalkfläckar och bruk. En annan menar att de är så skickliga att fasaden inte behöver syratvätt (detta är de som använder slev och pinne).

Vad har ni för erfarenheter?
Tips och tricks?
Tidsåtgång för färdig fog per kvadratmeter vägg (fogen är väldigt lättfräst)?
Prisbild?
 
Jag hade en gammal pensionerad murare som gjorde om lite fogar på min södersida.

Han monterade ett par diamantskivor i bredd på sin vinkelslip med vilken han sedan skar rent fogen.

Bruket var B-bruk vilket han blandade med mörk kakelfog för att matcha befintlig fog.

Han fogade sedan för hand med slev och en mindre s k fogslev i rätt mått. Såg att han pressade in bruket ganska hårt.

Tvätta behövdes inte då han varken kladdade eller spillde någonstans.
 
  • Gilla
Heland123
  • Laddar…
PåLandet skrev:
Har en fastighet från 30-talet i rött tegel. Fogarna börjar bli väldigt porösa och det saknas nu mycket bruk på många ställen, det är alltså dags för omfogning. På enstaka ställen så har det redan sprängt sönder några stenar så det är hög tid att göra vid detta.

Jag vill att resultatet ska bli riktigt bra. Teglet är vackert idag och det måste vara minst lika fint efter att omfogningen är klar. Så jag letar inte genvägar utan vill bara få era erfarenheter och för och nackdelar hur man utför de olika momenten.
Om du skickar ett PM till mig så kan du komma och titta på ett hus som vi i morse började rensa fogarna med "pinfräs"
Huset är från ca 1910 och vi har fogat andra sidor av huset tidigare så du har möjlighet
att se;
omfogad och syrad mur
omfogad men ännu ej syrad mur
pågående rensning av fog
prata med muraren på plats om du har några frågor.
Jobbet beräknas vara klart ca tors-fre i nästa vecka :)

Huset finns i Lunds Kommun
 
Tack Roland. Skickat PM till dig.
Fler kommentarer mottages tacksamt!
 
Fogade lite grann runt ett fönster i sommra.
Det jag upptäckte; Blanda bara lite bruk i taget, jag blandade i godisburkar från en videobutik. Vatten från handspruta och höll det riktigt torrt,lätt att röra i hop och jämt och fint. Blötte teglet med samma spruta och dit med bruket,gick och borsta efter kort tid och inga fläckar alls på teglet. Kollade det häromdagen och det ser bra ut än. Tror misstaget de flesta gör är att använda för löst bruk.
 
Du har ett hus från 30-talet vilket innebär att det helt säkert är murat med ett rent kalkbruk. Det innebär också att du skall fortsätta med samma bruk och absolut inte blanda in cement i bruket. Principen är att aldrig laga med ett bruk som är starkare än originalet.

Ett kalkbruk klarar rörelser bättre än ett cementblandat bruk och eftersom huset rör sig kommer hårda fogar att med ganska stor säkerhet spricka. Eventuellt inträngande fukt kommer att få svårare att torka ut och risken ökar för frostskador i ditt tegel som antagligen är ett ganska så mjukt tegel, eftersom tegel från den tiden många gånger var mer porösa än senare tiders brända tegel. Likaså kommer det inre kalkbruket att lakas ur pga den innestängda fukten och så småningom tappa sin hållfasthet.

Du bör använda ett fetare lufthärdande eller ett hydrauliskt kalkbruk eftersom detta är tåligare i en fuktig miljö som tex en utsatt södergavel kan vara. Troligtvis har man använt ett sådant bruk men även ett fetare lufthärdande bruk kan ha använts för åtminstone den yttre delen av fogen och utsatta fogar i huset.
Hårda fogar brukar du hitta i valven över dörrar och fönster och dessa brukar ibland vara riktig bra även om husets fogar i övrigt är dåliga. Då tycker inte jag att du med våld ska ge dig på dessa med risk för sprickor i ett redan bra valv.

Tipset som någon kom med om B-bruk är helt förkastligt för en gammal mur som din, det är ett cementrikt bruk och kommer att bli alldeles för hårt och för tätt för att användas i en reparation/fogning av ditt murverket och även i de flesta andra murverken. Cement är starkt men det är inte lika med att det är bra.

Pinfräsmodellen för att rensa fogarna är ganska bra, mycket bättre än vinkelslip tycker jag i alla fall. Eftersom du har ett gammalt murverk med kalkbruk så är det ofta väldigt löst innanför fogen, som ofta gjordes med lite "fetare" blandning, så det går lätt att köra med fräsen för att rensa in 30-40 mm som är ett minimum du skall köra om du skall få till en bra ny fog.
Jag rekommenderar jag att du köper den modellen av fräs där man har en stödplatta med anslutning till stoftavskiljare. Dels för att du får ett bra stöd och därmed mindre risk för att skada stenarna, sen kan du koppla på och suga bort mycket damm för det dammar väldigt mycket.

Men det ändå viktigt att vara försiktig med fräsen så att du inte småflisar teglet i kanterna för det ser så trist ut när det är färdigt. Jag kan också rekommendera att köpa lite olika storlek på fräsar för i ett så gammalt murverk brukar det skilja lite på fogstorleken så man får byta fräs emellanåt för att inte köra sönder teglet.

Rengöring av fogen innan omfogning är viktigt likaså förvattning av muren. Om man spolar ur de frästa fogarna med slang så får man dom rena samtidigt som man förvattnar tillräckligt. En gammal mur drar mycket vatten och det gäller att inte fukten i bruket sugs ut direkt för då kommer fogen att släppa igen.

Om du skall göra jobbet i vår eller sommar så får du se till att inte solen torkar ut bruket för snabbt. Ett kalkbruk har lång karbonatiseringstid så du måste hålla muren skuggad och eftervattna ofta så att det inte snabbtorkar. Själv brukar jag hänga säckväv över muren ett par dagar för den skuggar och man kan eftervattna direkt på väven och hålla den lite fuktig. Den bästa tiden för sånt här arbete är hösten innan frosten kommer. Det får absolut inte frysa innan fogen har hårdnat tillräckligt.

Om du är intresserad av traditionellt murningsarbete så ska du titta åt danskarna som än idag har mycket duktiga murare, tyvärr börjar det bli mer och mer sällsynt i Sverige. I Danmark är fortfarande duktiga hantverkare uppskattade och man stödjer sin byggnadsvård från staten eftersom man förstår värdet i att bevara sina byggnader.

Titta under "blank mur och terracotta" i följande länk, så hittar du lite om murning. Det finns mycket annat på hemsidan om gammal teknik.

http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=184
 
  • Gilla
Ektegel och 3 till
  • Laddar…
M
Jag använder en liten bilmaskin (storlek som hilti te-104) och en sådanhär mejsel:
6764_APC_170x150.jpg

Ingen risk att skada teglet med lite erfarenhet av metoden. Skulle jag ge mig på pinnfräs skulle det nog bli lite "läroskador" tills jag fått in snitsen. Mejsling dammar betydligt mindre, är mindre farligt och jag tror det tom går fortare, beroende på hur poröst bruket är såklart. Jag har endast använt fogslev och fogbräda vid fogningen, inte snabbt men man har kontroll på hur kvaliteten blir. Det skall tryckas till hela vägen in ordentligt.

Som slaskman säger, för löst bruk är kass, kladdar lätt och bara allmänt krångligt. Det är också viktigt inte att dra fogarna med fogstickan för tidigt. Har man rätt timing och teknik blir det riktigt enhetligt och snyggt. Nyansen på slutresultatet påverkas faktiskt av i vilket tidsskede man drar och borstar. För tidigt = ljusare.
 
Det enda jag alltid är rädd för med Hiltin och den mejseln du visar är att man slår/skakar loss löst sittande stenar. Jag har själv flera fogkratsar, som liknar din Hilti-mejsel, men dom är "handjagade". Tyvärr verkar dom inte finnas längre så mina slipar jag om ibland och håller hårt i. Men det är tungt att kratsa ett helt hus för hand med dom ;)

Pinfräsen är faktiskt enklare än man tror, men man får fokusera lite när man jobbar med den och inte stå och tänka på annat för då kan det hända att man slår flisor när man passerar en stötfog.

Använder också fogslev och fogbräda, tycker precis som du att det går ganska fort och man har ganska bra koll på vad man gör.
Har kikat lite på den lilla sprutan som man kan köra med en borrmaskin men det har mest varit för att få det att gå lite fortare. Tycker dock att det är ganska roligt att foga, så sleven och brädan får hänga med lite till.
 
M
Ja är det ett väldigt känsligt murverk med löst sittande stenar så kan det nog vara risk att man vibbar loss dem mer. Ska fixa en fräs och testa i framtiden någon gång tror jag...

oceanis skrev:
Tycker dock att det är ganska roligt att foga, så sleven och brädan får hänga med lite till.
Ja då kan vi bilda en klubb. Mysigt jobb är det.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Du skall självklart fortsätta med samma bruk. Jag antar att de som skulle utföra det med slev och pinne var dessa som rekommenderade det och spontant känns det ju som att de har mest koll på läget.
 
Jag körde med pinnfräs. Är fogen porös så är det lätt att fräsa utan att skada teglet. Provade med fogspruta men den fungerade dåligt, så jag slängde den i lätt vredesmod. Fogade för hand istället. Ska säga att jag inte behövde foga om några enormt stora områden så det gick bra ändå.
 
oceanis skrev:
Pinfräsmodellen för att rensa fogarna är ganska bra, mycket bättre än vinkelslip tycker jag i alla fall. Eftersom du har ett gammalt murverk med kalkbruk så är det ofta väldigt löst innanför fogen, som ofta gjordes med lite "fetare" blandning, så det går lätt att köra med fräsen för att rensa in 30-40 mm som är ett minimum du skall köra om du skall få till en bra ny fog.
Jag rekommenderar jag att du köper den modellen av fräs där man har en stödplatta med anslutning till stoftavskiljare. Dels för att du får ett bra stöd och därmed mindre risk för att skada stenarna, sen kan du koppla på och suga bort mycket damm för det dammar väldigt mycket.
Jag funderar lite över fräsdjupet -40 mm som du angav.
Är detta ett vedertaget mått?
Dom pinfräsar jag hittar i handeln är ca 25 mm långa. Detta indikerar väl att vedertaget fräsdjup är dessa ca 25 mm. Annars hade det väl funnits frässtål som var 40 mm?

Vad anser du, Oceanis, om fogspruta?
Jag har fått signaler från annat håll att det inte är snabbare eftersom man för att få ett bra resultat måste trycka till bruket efteråt med fogsked. Då är tidsvinsten borta?

När väl fogen är utfräst; hur många m2/dag kan man kalkylera med att en van och skicklig murare
hinner med att foga i genomsnitt? Med fogspruta? Med bräde /slev/fogpinne?

Jag upplever att handkapmaskinerna som används för fogfräsen egentligen inte tål arbetet, mycket beroende på att damm snabbt tar sig in i maskinen och ev. är inte maskinen är konstruerad för kontinuerlig drift.
Jag har kört med billighetsmaskiner och dom har förbrukats i snabb takt. Har du något tips om maskiner som tål arbetet?
 
Nä något vedertaget är det nog inte, det som man brukar tala om är absolut minst 25 mm. Men jag har ett par fräsar som sticker in 35 mm så det finns nog lite olika. Nu brukar det vara så i gamla murverk med kalkbruk att det är så löst att när man kommit in 25 mm så drar man ett par tag med en krats så åker man in längre om man vill det.

Den lilla fogsprutan som monteras på en borrmaskin har jag varit på ett par gånger men har lagt den igen, får inte riktigt tilltro till den.
Jag skulle behövt den på ett par ställen på en södervägg i Skåne som var väldigt utregnad i fogarna där man behövde komma långt in med bruk i vissa partier. Då hade den nog varit riktigt bra att ha. Men jag kör slev och bräda.
Du måste efterhantera fogen oavsett om du använder sprutan, men jag tror nog i ärlighetens namn att det går fortare att fylla fogar med spruta än med slev. Men jag gillar inte behållaren för bruket, den är för liten.

Tidsåtgången är svår att sia om och framförallt att jämföra det ena med det andra. Jag hade hjälp på mitt eget hus i Skåne av tre danska "riktiga" murare. Dom var noggranna och höll väldigt lite raster men det tog trots det ganska lång tid.
Du kan foga ganska många m2 på en dag om du bara ska fylla 20-25 mm fog i ett bra murverk. Men om stenar börjar lossna som det gör i gamla hus med urregnade fogar så tar det tid om man vill restaurera på ett riktigt sätt. Att foga om och hålla på med byggnadsvård är inget snabbjobb för om det går fort så brukar det också gå fort innan du ska göra om jobbet.

Du måste ha en maskin som har helkapslade lager annars tar den slut fort. Själv har jag en Hitachi, modellnr. vet jag inte. Men den har kapslade lager och den har gått mycket och enbart för fogfräsning. Jag kör dock med en tillkopplad Dustcontrol stoftavskiljare med säck för att slippa stå i dammet. jag har en fräs med utsugsplatta.

Edit: Låter kanske konstigt med danska "riktiga" murare. Men det är så att om man ska hitta den kategorin hantverkare som vill hålla på med byggnadsvård och som kan de gamla sätten att jobba så får man tyvärr gå över bron och leta firmor. Murare i Sverige är på utdöende och dom få som finns är ofta för unga och har inte fått lära i skolan eller av "di gamle" hur man gjorde förr och vilka material som hör ihop.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Du måste ha en maskin som har helkapslade lager annars tar den slut fort. Själv har jag en Hitachi, modellnr. vet jag inte. Men den har kapslade lager och den har gått mycket och enbart för fogfräsning. Jag kör dock med en tillkopplad Dustcontrol stoftavskiljare med säck för att slippa stå i dammet. jag har en fräs med utsugsplatta.
Jag upplever inte att det är lagren som är problemet utan att det är så öppet för kylningens skull? att damm kommer in mellan rotorn och kolen. Dessa kol slites då ner väldigt snabbt.
 
Har jag faktiskt aldrig märkt eller behövt byta.

Skulle ju kunna bero lite på om man kör med utsug eller utan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.