Hej
Vi ska snart till att börja med grunden till vårt hus och inom någon vecka efter att grunden är klar kommer huset som är färdigt till och med plasten på väggarna ej plast i taket.
Så min fråga är när det är plastat i tak är det viktigt att få igång någon värme samt AVFUKTNING, hur kraftig måste avfuktaren vara? Räcker det med en alt två mitsubishi mj-e16vx eller måste man hyra någon värsting?
Huset är ett enplans hus på 133 kvm med platta på mark

Fråga 2
Tättskikt i badrummen bör inte appliceras för än man når en viss fuktighet i grunden, hjälper ovanstående avfuktare till att korta ner tiden för appliceringen?
 
I hus som kommer färdiga på lastbil ska värmen snarast (max ett dygn men lite beroende av årstid) kopplas in. En bra kondensavfuktare i kombination med ett par värmefläktar så att temperaturen inne blir minst ca 10 grader räcker. En betongplatta tar tid att torka ur. Det hjälper en del med avfuktare men kan inte säga hur mycket. Gör fukttest genom att tejpa fast ca ½ kvm ålderbeständig plast tätt runt om i kanterna på golvet. Har det bildats droppar på undersidan plasten efter ett dygn är plattan fortfarande alltför fuktig.
 
Josth skrev:
I hus som kommer färdiga på lastbil ska värmen snarast (max ett dygn men lite beroende av årstid) kopplas in. En bra kondensavfuktare i kombination med ett par värmefläktar så att temperaturen inne blir minst ca 10 grader räcker. En betongplatta tar tid att torka ur. Det hjälper en del med avfuktare men kan inte säga hur mycket. Gör fukttest genom att tejpa fast ca ½ kvm ålderbeständig plast tätt runt om i kanterna på golvet. Har det bildats droppar på undersidan plasten efter ett dygn är plattan fortfarande alltför fuktig.
Förlåt mig, men jag måste rätta dig angående de "tips" som du ger.
För det första, det bästa (och i min bok enda) sättet att avfukta en betongplatta efter gjutning är att använda rätt avfuktningsutrustning och inte chansa. Den avfuktare du föreslår har oftast en arbetstemparatur överstigande de 10 grader du rekommenderar, och fungerar optimalt oftast över 15 grader.
En adsorptionsavfuktare hade varit mycket bättre eftersom de suger fukt ur byggnadsmaterial medans en kondensavfuktare generellt avfuktar luften, skapar inget undertryck och blir därför ineffektiv.
Du har rätt i att en betongplatta tar tid att torka ut, och det är ett viktigt moment man inte ska stressa med.

För det andra, ditt tips om att tejpa plast på plattan för att avgöra om den är blöt... Till 100% säkerhet kommer inte plattan att torka jämt över hela ytan. Det skulle innebära att trådskaparen behöver tejpa små plastbitar över hela ytan. Även om han gör det så kommer inte den där plastbiten att berätta hur blöt plattan är 10 cm längre ner eller hur ens en fingervisning om hur blöt den är på ytan eftersom all fukt inte vandrar med ett jämt flöde kontinuerligt.

Det absolut enda rimliga alternativet är att ta in en kunnig besiktningstekniker/fukttekniker med RBK-certifiering, som utför en RF-borrning i plattan och mäter den relativa luftfuktigheten i %. När plattan är torr nog att golv kan läggas blir detta dokumenterat och säkerställt med avancerad mätutrustning efter hårda kriterier.

Tro mig när jag säger att det inte är roligt att lägga en plastmatta eller flytande golv etc på en blöt platta. När fukten väl är inbyggd kommer det dröja förb*nnat länge innan plattan torkar ur och dålig lukt, fuktskador, mögel etc kommer att komma krypande som ett brev på posten, både under golvet och längst med syll och väggar, och då är det bara att riva upp hela kalaset igen.
 
C
Jag tror dig...men har ändå en fråga...vi har byggt ett antal hus , ja egentligen inte vi utan våra byggare.....Nu ligger det ett antal år tillbaka i tiden ett byggdes 1975 o ett byggdes 1977.... Jag har till o från träffat de som köpte husen...nån bor fortfarande kvar.....ingen har haft några problem, trots att husen då byggdes på "en våt platta", man visste väl inte bättre, i det förstnämnda huset gjöt man fast bräder i sulan för att spika reglar i till golven som var spånplatta plus plastmatta o i ett annat rum spånplatta plus riktig parkett .Någon isolering under betongsulan var det inte fråga om...

Har du en bra förklaring?
 
carra skrev:
Jag tror dig...men har ändå en fråga...vi har byggt ett antal hus , ja egentligen inte vi utan våra byggare.....Nu ligger det ett antal år tillbaka i tiden ett byggdes 1975 o ett byggdes 1977.... Jag har till o från träffat de som köpte husen...nån bor fortfarande kvar.....ingen har haft några problem, trots att husen då byggdes på "en våt platta", man visste väl inte bättre, i det förstnämnda huset gjöt man fast bräder i sulan för att spika reglar i till golven som var spånplatta plus plastmatta o i ett annat rum spånplatta plus riktig parkett .Någon isolering under betongsulan var det inte fråga om...

Har du en bra förklaring?
Hur lång tid tog det från det att man gjutit plattan till man la golvet? Det är ganska stor skillnad på att "bygga ett hus för hand" så att säga och att få ett färdigt hus på lastbil som monteras på en dag eller två.

Sen beror det också på hur konstruktionen är gjord, vad är det för höjd på reglarna och ligger det någon isolering där?
 
Ett alternativ till uppvärmning och avfuktare borde vara god ventilation, eller varför skulle inte det funka?

Att påskynda härdningen/uttorkningen av en betongplatta försämrar dess styrka och ökar risken för sprickbildning. Kanske inget har någon större betydelse i ett fall som detta. Men efter att man gjutit en platta brukar man vattenbegjuta den gärna täcka över med presenning en vecka eller två för maximal styrka, särskilt på sommaren.

Varför så bråttom?
 
carra skrev:
Jag tror dig...men har ändå en fråga...vi har byggt ett antal hus , ja egentligen inte vi utan våra byggare.....Nu ligger det ett antal år tillbaka i tiden ett byggdes 1975 o ett byggdes 1977.... Jag har till o från träffat de som köpte husen...nån bor fortfarande kvar.....ingen har haft några problem, trots att husen då byggdes på "en våt platta", man visste väl inte bättre, i det förstnämnda huset gjöt man fast bräder i sulan för att spika reglar i till golven som var spånplatta plus plastmatta o i ett annat rum spånplatta plus riktig parkett .Någon isolering under betongsulan var det inte fråga om...

Har du en bra förklaring?
Precis som Thomas skriver är det intressant att veta vilket ytskikt man valt i rummen. Klinkers skiljer sig t ex mycket från matta etc. Jag uppfattar det som om det är uppreglat trägolv med underliggande isolering?
Det vore också intressant att veta vilken typ av betong som använts och vad den har för vct-tal.
Är det under/övertryck i huset och vilken ventilationslösning?

Det kan finnas massa skäl till att de inte fått problem ännu, eller inte upptäckt att de har problem..
 
thomasx skrev:
Ett alternativ till uppvärmning och avfuktare borde vara god ventilation, eller varför skulle inte det funka?

Att påskynda härdningen/uttorkningen av en betongplatta försämrar dess styrka och ökar risken för sprickbildning. Kanske inget har någon större betydelse i ett fall som detta. Men efter att man gjutit en platta brukar man vattenbegjuta den gärna täcka över med presenning en vecka eller två för maximal styrka, särskilt på sommaren.

Varför så bråttom?
Ja, överdriven torkning kan definitivt skada betongen. Men en knuff i rätt riktning skadar inte och är ett måste på stora byggen om de inte vill sätta igen en blöt platta.
Däremot ska man inte torka för hårt, och köra avfuktare + ev golvärme på högsta effekt typ.. Då kan man ställa till det.

Plattan torkar ju olika fort beroende på konstruktion och storlek. Men talar vi om en större platta, isolerad undertill med kappilärbrytande skikt så talar vi ändå om en torktid på 90-100 dagar av självtork för att nå säkra nivåer. Byggarna vill oftast ha det klart inom 30...
 
C
Det här är ju många år sedan, o många hus sedan också.... Underliggande isolering, alltså mellan btg plattan o golven Gullfiber 10 cm och träreglar 10(?) cm ingen plast i väggar golv eller tak, självdrag, el var billigt då....Minns K200 men det kanske är nåt annat.....Golven lades efter kanske 2-3 månader...Över eller undertryck, ingen aning...man pratade inte om det då....
 
carra skrev:
Det här är ju många år sedan, o många hus sedan också.... Underliggande isolering, alltså mellan btg plattan o golven Gullfiber 10 cm och träreglar 10(?) cm ingen plast i väggar golv eller tak, självdrag, el var billigt då....Minns K200 men det kanske är nåt annat.....Golven lades efter kanske 2-3 månader...Över eller undertryck, ingen aning...man pratade inte om det då....
Nu är det omöjligt att svara på utan att ha sett allt...

Men vi antar att RF i marken är 100% och RF i innemiljön ca 40%.
Vi har ca 20 grader varmt och en mättnadsånghalt på ca 17,49+2 g/m3 vatten.
På betongplattans ytskikt har vi ca 40% RF och eftersom temperaturen på en oisolerad platta är lägre (vi säger 10 grader) så kan luften ovanför knappast bära så mkt vatten. Längst under plattan har vi va 100% RF.
Reglarna ligger ovanför plattan vilket, iaf på deras undersida, ger i jämvikt med rådande förhållanden en väldigt ungefärlig fuktkvot på ca 11-13 %. Det är i normalfallet inte tillräckligt för mögelpåväxt. Vi kan dock anta att detta utrymme över året varierar kraftigt över denna uträkning när det är fuktigare utomhus (vår-sommar-höst) då RF är låg med ånghalten hög.
Det är därför med största sannolikhet möjligt att det redan nu finns mögel och bakterier på trävirket, men det är bara vissa typer av skador vi kan se med blotta ögat.
Att brukarna inte upplever problem kan som sagt ha 1000 anledningar, det kan vara allt ifrån att de inte är vidare känsliga för mögel eller att de t ex kopplar sin "snuva" och "trötta ögon" till något annat. De behöver inte stinka mögel för att de finns mögel.
Sen kan dålig ventilation (självdrag) orsaka ett övertryck som trycker bort dålig lukt. Det kan ju låta bra, men leder i förlängningen till att fuktig luft inomhus trycks ut och på sikt skadar väggar och tak etc, skapar fukttillskott på vind mm

Betongen ni gjöt med (vi antar att de var en äldre typ, med vct tal runt 0,7) tar ca 180-250 dagar på sig att självtorka (om jag minns rätt).
Om det uppreglade golvet ni lagt inte är helt tätt kan plattan att ha diffusionerat efter ni lagt golvet, men någon typ av skada på isoleringen har ni säkert fått..

Som sagt, antar en massa nu! Har inte sett det själv. :)
 
Kontentan är: har du inte fått problem i en riskkonstruktion har du haft tur, men det är fortfarande en riskkonstruktion benägen att orsaka byggnadstekniska skador. :)
 
Log lite när jag läste detta om de som bor kvar i sina hus från 70-talet. Vi bor i ett hus från 70 ungefär och de vi köpte av hade aldrig haft några problem. Fd ägaren hade blivit helt chockad och inte trott besiktningsmannen när denne nämnde att det fanns en viss lukt i huset. Denna lukten har vi jagat i 2 år. Man kan bli rätt hemmablind efter att ha bott i ett hus i 40 år. Dessutom smyger väl lukten på så man märker ingen skillnad från dag till dag....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.