Jättebra tråd. Jag är lite nyfiken på värmespridningen från den. Hur mycket går det åt och hur stor yta får då du varm?
 
Kanonbra med lite rapport från verkligheten, jag är själv lite småsugen på en liknande. :)

Såna där siffror på hur länge den går på en laddning får man nog alltid ta med en nypa salt tyvärr, men det ska ju inte skilja jättemycket.
 
Den har en verkligt effektiv värmeväxlare och utblåset på fronten sprider värmen väldigt bra enligt min mening. Den värmer hallen, köket och matrummet (cirka 30 m2 totalt) väldigt bra, och snabbt. Har inte full koll på vad den kostar/timme i det lägsta läge jag nu kört den ni, men det utkristalliserar sig förhoppningsvis bättre framöver. Dock skulle jag vilja att den eldade lite mindre, och jag uppnår som sagt var långt ifrån de dryga 20 timmar som utlovas i högsta ekonomiläget med tanken full. Håller på att maila med distributören, men inte fått några helt tillfredsställande svar kring detta än. Underhållet är inga problem, bara man får in rutin på det och har rätt rengöringstillbehör, inkl. en asksug jag anskaffade nyligen.
 
Redigerat:
Intressant. Hur väl sprider sig värmen från ett rum till ett annat, och hur långt bort i huset når värmen?

Själv har jag en skånelänga, lång, smal, vinklad, med många små rum i fil, (och lågt i tak [2m]). Vi har en megakamin med fläkt i köket. Fläkten låter som en 747:a på startbanan, och ger nästan lika mycket blås. Trots det så sprider sig värmen måttligt i huset. +30C i köket efter 30-60 minuters eldande => +27 i matrummet jämte => +22 i hallen efter => +20 i gamla köket efter hallen. Det är ca 30-50% av husets boyta. (Köket ca 30m2, matrummet ca 18m2, hallen ca 16m2 och gamla köket ca 11m2.) Plus att värme stiger upp via trappan i köket till ett par små sovrum på ovanvåningen också. Om sovrumsdörrarna är öppna så är det ca 18m2, om inte så är det endast trappavsatsen om ca 1m2.

Frågan är om mer kontinuerlig eldning med mindre effekt, (och mildare fläkt), kan åstadkomma något bättre? Dvs helst inte behöva elda skorstenen röd och +30C i köket där kaminen står för att lyckas uppnå +20C 2-3 rum bort.
 
Jag har samma scenario typ. Lång korsvirkeslänga med lågt i tak och låga dörrposter. Kaminen trycker ut hyggligt i rummet bredvid och hallen, men inte direkt mer. Jag ser denna kamin mer som en komplettering när det kommer bli riktigt kallt och blåsigt, snarare än ny huvudsaklig värmekälla i den delen av huset. Har annars ett elelement som puttrar på i 500W och ger tillräcklig komfort det mesta av tiden. Själv kan jag nöja mig med runt 17 grader inomhus. Tycker folk ofta glömmer att ett par inneskor, en tjock tröja och ett par mysbyxor är en relativt billig och effektiv "isolering". Annars drar jag igång kaminen när jag skall vara mycket i den delen av huset eller på timer på morgonen när det varit kallt under natten, så har man det lite varmt och skönt på morgonen, då man ju generellt är lite mer frusen av sig. Dock är jag inte nöjd med förbränningens hastighet som ovan nämnt. Här måste Zibro och/eller deras representant komma tillbaka, annars måste det väl klassas som vilseledande marknadsföring?
 
Redigerat:
Så idag fick jag mail av den danske distributören att en tekniker kommer imorgon vid middagstid. :)
 
Och han sade? :)
 
Han vart här och ställde in ett antal parametrar i servicemenyn, så nu brinner den klart lugnare, men samtidigt går det inte att få upp effekten längre. Höjer man börvärdet, så åker fläkten igång som för att tillföra mer syre till elden, men pelletsmatningen verkar inte öka. Jag kommer nog återställa den till fabriksinställning och använda den när det verkligen blir kallt, i alla fall så länge strömmen är så billig som den är nu. Är inte nöjd med hur man marknadsför den långa brinntiden vid fullt pelletsförråd, då den uppenbarligen inte är praktiskt tillämpbar, såvida man inte skall gå in och rota i servicemenyn av och till, vilket inte verkar vara något Zibro rekommenderar. Dock tycker jag sammantaget fortfarande att den är väldigt prisvärd, lättanvänd och ett utmärkt komplement om man annars har el som huvudsakligt värmebränsle och tillgång till skorsten.
 
På dem igen. Det där var ju ingen lösning.

Hur som helst så är det bra att veta att man tydligen omsorgsfullt bör kontrollera alla parametrar innan man köper någon. Nu vet jag åtminstone en fråga att ställa.
 
Hur har det gått? Fick du någon ordning på kaminen?
 
Jag återställde den till fabriksinställningarna och det har funkat bra nu. Den brinner runt 8 timmar i lägsta läget med ett fullt pelletsmagasin, och det är vad jag kört den på. Ger mycket bra komfort i hela köket samt lilla hallen och matrummet intill. Kan inte bekräfta om det är värt det ekonomiskt jämfört med att ha en eller fler el-radiatorer på i den delen av huset istället, men komforten är i alla fall väldigt bra. Där är lite underhåll med att tömma pelletskoppen varje dag inne i den och plocka ut askan, men det blir en rutin.
 
"Där är lite underhåll med att tömma pelletskoppen varje dag inne i den och plocka ut askan"
Där är ännu en sådan grej som man normalt inte hittar i några datablad. Också en fråga att ta upp om man ska köpa en pelletskamin.
Jättebra att få reda på! (y)
 
FFrrEEddRRiiKK skrev:
Jag återställde den till fabriksinställningarna och det har funkat bra nu. Den brinner runt 8 timmar i lägsta läget med ett fullt pelletsmagasin, och det är vad jag kört den på. Ger mycket bra komfort i hela köket samt lilla hallen och matrummet intill. Kan inte bekräfta om det är värt det ekonomiskt jämfört med att ha en eller fler el-radiatorer på i den delen av huset istället, men komforten är i alla fall väldigt bra. Där är lite underhåll med att tömma pelletskoppen varje dag inne i den och plocka ut askan, men det blir en rutin.
Gör den av med 13 kilo pellets på 8 timmar?! Det är ju över 7 KW per timme i värme, på lägsta!

Har en Artel Elite 9KW som klarar 24 - 25 timmar på en 16 kilos säck på lägsta, ger då ca 3 KW.
Tömmer aska och brännkopp efter 4 säckar, då är asklådan full. Använder Fågelfors 8 mm pellets
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
själv låter jag min pelletskamin gå konstant dygnet runt i en vecka vid eldningssäsong innan jag askar ut! använder 16 kilos säckar laxå 8mm, termostat 15cm från golv
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.