Jag har en sättugn som jag eldat mycket i men inte längre. Den installerades i slutet av 60 talet. Nu när jag inte eldar slarvar jag med att pannkittet sitter ordentligt på , det har lossnat på några ställen, på ett ställe är det ett hål med rester av något vet inte vad ( min mor har dammsugit bort deg som fanns där) och i det andra något som liknar ett rep. Jag vet inte hur det dök upp i mina tankar men nu funderar jag på om det kan vara ett rep av asbest eller om det kan vara tjärvred el linvred eller något annat. Jag undrar om det finns någon här som kan ge detta så jag kan slippa tänka på det om jag ska montera ner den. Tacksam för alla svar.
 
En bild hade kanske underlättat...
 
Tack för ditt svar nej det kan jag inte har täckt igen båda ställens jag visste inte detta forum fanns då skulle jag fotograferat. Kanske har du kunskap att svara ändå?
 
S
asbest skall inte finnas.
men det skall finnas likvärdigt. har funnits hos jula. må hända att du får söka
 
Jag köpte ett sådant rep hos bygghandeln för ett tag sedan. Finns i olika dimensioner.
 
Det köptes på slutet av 60 talet så jag undrar vad det fanns på den tiden tacksam för svar
 
S
Panter skrev:
Det köptes på slutet av 60 talet så jag undrar vad det fanns på den tiden tacksam för svar
förmodligen någon form av asbest
 
Jag söker andra alternativ till asbest, vad fanns det för andra isoleringsband, någon som vet, det betyder mycket för mig att få veta så tacksam för svar
 
O
Panter skrev:
Tack för ditt svar nej det kan jag inte har täckt igen båda ställens jag visste inte detta forum fanns då skulle jag fotograferat. Kanske har du kunskap att svara ändå?
Må hända att många här är väldigt kunniga men några tankeläsare är vi inte.
Många gånger underlättar en bild för att kunna ge några råd.

Kanske lite trevligare attityd?
 
Oj odjuret det var verkligen inte meningen, jag skriver ofta väldigt kort ber tusen gånger om ursäkt förstår inte vad som var otrevligt men uppfattade du det så förlåt.

Jag är bara angelägen om att veta om det finns någon som vet hur det var på den tiden, jag är osäker och lite bekymrad för vad det kan var jag har i kaminen som min mor duktigt dammsög upp.

Tack för ett kunnigt forum
 
Enda sättet att veta är att skicka in ett prov.
 
Jo det är sant men då måste jag slå hål på kittet och plocka ut, (vågar jag det)?

Tänkte det fanns namn och bilder man kunde titta på jag minns ungefär hur det såg ut.
En gammal murare sa det är inte asbest en yngre sotare sa det är asbest och jag stressar mig.
Tack för ditt svar
 
S
Panter skrev:
Jag söker andra alternativ till asbest, vad fanns det för andra isoleringsband, någon som vet, det betyder mycket för mig att få veta så tacksam för svar
du frågade vad som fanns på 60:talet då svarade jag, asbest, förmodligen.
 
S
MaxPax skrev:
Du vill veta endast vad som fanns då? Vet ej, men nu finns:

[bild]

[länk]
aha så det finns på biltema nu. ska komma ihåg det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.