Jag är helt inne på någon typ av värmeåtervinning. Att ha ett rent frånlufts system känns som man sprutar ut den dyra elvärmen rakt ut till kråkorna.

Jag är inne på Pilotens ide´.
Det verkar enklast att sätta in ett FTX system och en löst luft/luftvärmepump.

När radon-utredaren var här idag så sa han att med självdrag borde jag ligga på runt 0.5 m3/h och ökade jag då upp til 0.8-1 m3/h så skulle jag komma under de 200bq som är kravet.

Någon som vet hur många m3 ett normalt system brukar ligga på?

/ Joel
 
[quote author=Joel]
Någon som vet hur många m3 ett normalt system brukar ligga på?

[/quote]

Du skall normalt ha ett luftombyte på 0,5 ggr per timme.

Har du 2,4 m i takhöjd så skall du ta din boyta*2,5 för att få den totala volymen luft. Sedan skall alltså halva denna kunna ventileras på en timme.
 
Ventilationen handlar bara om antal m3/dygn som man ventilerar bort. I en frånluftsvärmepump kan man ställa in flödet efter den dimensionering man gjort. Dubblera flödet så halveras radonhalten. Det finns inget som säger att ett FT-system ger bättre ventilation än ett F-system. Med en bra FVP (läs Comfortzone) får man dessutom mycket bättre driftsekonomi än ett FTX system.
Detta är faktiskt inte riktigt korrekt.
Ett F system garanterar bara ett visst frånflöde. Men den garanterar inte tilluftflödet i respektive rum. Tilluften skapas i ett sådant system genom tryckskillnaden på ut och insidan av väggarna där tilluftsventilerna sitter. Denna tryckkillnad är så liten att den överrids lätt av vinden. Mäter man på läsidan så kan det mycket väl vara så att man har stagnation eller till och med bakåtvänt luftflöde. DÅ blir det inte så bra med ventilationen!

Jag köper inte heller resonemanget med kanalrensningen. I ett FTX system är det framförallt frånluftskanalerna som blir igendammade. Det blir de i lika stor utsträckning i ett F system. Jag skulle till och med säga att i ett FTX system är tilluften så gott som alltid renare än i ett F system.

Beträffande ekonomin om du jämför CZ eller FTX och L/L VP så är jag intresserad av hur du räknar om du säger att du kan få bättre ekonomi i CZ lösningen.
 
Visst är det så att vinden påverkar ventilationen i ett F-system. Men det är tillfällig påverkan. Sett i genomsnitt under ett år är vindens påverkan obetydlig. Och när det gäller radon är det den långsiktiga påverkan man vill undvika.

Visst blir frånluftskanalerna igendammade, men det dammet kommer aldrig in i huset eftersom man hela tiden suger ut luft ur huset. Med pollenfilter i friskluftsintagen blir luften mycket ren. Förutom damm coh pollen i tilluftskanaler finns det nya rön om att zink i galvaniseringen i kanalerna reagerar med ozon i luften och skapar fria radikaler som kan ge cancer. Var det inte cancer man ville undvika genom radonsanering?

Comfortzone sparar enrgi inte bara på uppvärmning utan även på varmvatten. De påstår sig kunna spara 14 000 - 16 000 kWh per år. Den kostar ca 60 000 kr och är på 5 kW. FTX + L/L värmepump kanske är billigare som investering men besparingen borde bli mindre. Givetvis beror detta på L/L värmepumpens storlek.

Sorry! jag såg just nu att du har direktel. Då faller CZ bort om du inte vill installera radiatorer. Men då blir det kanske lite dyrt.
 
Där jag bor (västkusten) är vinden mer än tillfällig. Jag utgår från att radonhuset även kräver samma ventilation som ett vanligt hus gör och egentligen inte intar någon särställning.

Det går att bevisa praktikfall där en L/L värmepump ger besparing på 15 000 kWh och mer.

En stor fördel är att separera funktionera uppvärmning och ventilation för att lättare kunna uppgradera det ena systemet i framtiden.
 
Så det blåser alltid från samma håll på västkusten? ;) ;) Det finns även backventiler i friskluftsintag som förhindrar att det sugs ut luft.

Kanske finns det L/L värmepumpar som ger den besparingen, men i KV:s test var det ingen som gav mer än 11200 kWh/år i besparing.

Min poäng är väl att det går att få radonbidrag till enhögeffektiv värmepumpsanläggning. Radonhalten sänks och värmekostnaden sänks rejält. Två flugor i en smäll alltså! :D
 
Joel:
Vad kostade en undersökning?
Jag har mätt up 340 i årsmedel............
 
Så det blåser alltid från samma håll på västkusten? ;) ;) Det finns även backventiler i friskluftsintag som förhindrar att det sugs ut luft.

Det finns ju en viss förhärskande överliggande vind på norra halvkoltet som i stort sätt alltid råder och den sammanfaller även med ett lokalt vindfenomen i form av sjöbrisen för oss på västkusten. Jag förstår att din fråga var skämtsamt skriven men i viss mån kan jag svara att det nästan är så att vinden kommer från ett håll.

Nu är det ju ingenting som är en nödvändighet för att F-ventilationen inte skall fungera. Det räcker ju att det överhuvudtaget blåser så förändras tryckfördelningen runt huset på ett eller annat sätt.

En backventil skulle inte kunna tillförsäkra tilluften, möjligen bara förhindra ofrivillig frånluft.

Antalet besparade kWh beror huvudsakligen på hur stor förbrukning man har innan installationen, det vill säga till stor del beroande av hur stort huset är. Själv ligger jag över 15 000 kWh i besparing.
 
  • Gilla
Hussematte
  • Laddar…
Om det är som du säger med sjöbris och förhärskande vindriktning är det givetvis så att friskluften kommer att komma i de rum där vinden trycker på. De rum på läsidan kommer inte att få någon friskluft via intagen. Jag tror det du beskriver förekommer i utstta lägen men inte är något problem för de flesta. Man bör dock ta synpunkten i beaktande vid val av anläggning. Min egen erfarenhet är att det inte var något problem. Vi sänke radonhalten i alla rum oavsett väderstreck. Och på köpet fick vi lägre uppvärmningskostnad.
 
BJohan skrev:
Förutom damm coh pollen i tilluftskanaler finns det nya rön om att zink i galvaniseringen i kanalerna reagerar med ozon i luften och skapar fria radikaler som kan ge cancer. Var det inte cancer man ville undvika genom radonsanering?
Samma som ovan..., använd kanalsystem i plast...

NWEN
 
Bananen:
Sorry jag glömde att svara. Radonundersökningen kostade 6000:- om man var med i villaägarnas riksförbund.. (20% i rabatt)
Det var en grundlig undersökning. Har inte fått papprena ännu. Han gav väldigt många bra tips.

Vent-kanalsystem i plast låter ju fint. Men som vanligt så handlar allt i slutändan om priset. Kan inte tänka mig att det är billigare än vanliga spiro. De vill ju inte direkt skylta med priset på hemsidan..

/ Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.