Y
Har en stor stuga som på papper är en tvättstuga.
- Mycket riktigt finns den gamla murade eldstaden med stor kittel, kvarlämnat från dåtiden.

Nu börjar taket bli dåligt, och eldstaden tar onödigt med plats.

Vågar jag riva ut eldstaden och lappa igen taket, eller är risken stor att det blir ifrågasättning ifall det verkligen är en tvättstuga. (redskap där nu, försäkringsbolagen som kikat har inte brytt sig)

För att röratill det extra så är den nog på jordbruksfastighetens mark, då blir det väl mildare regler?
 
Vem skulle ifrågasätta det, och varför skulle det få konsekvenser? Jag betvivlar att någon mer än möjligen en nitisk byggnadsvårdare skulle protestera.

Ett sidospår som inte direkt berör frågan är att murstocken kan ha en bärande funktion i gamla hus. Bra att kolla upp så att du inte försvagar huset.
 
Som sagt, i många fall krävs bygglov, eller bygganmälan för allt som gäller eldstäder, det bör du kanske kolla med kommunen. Troligen kan du riva den utan några speciella tillstånd, iom. att det är utanför detaljplan(?) och inom jordbruksfastigheten..

men jag är inte med på varför någon skulle ifrågasätta att det är en tvättsuga, och om "någon" ifrågasätter, vad är problemet?
 
Redigerat:
Y
Kanske bara kan ställa en modern tvättmaskin i något hörn annars. :)

Ett problem är ju om något händer och försäkringsbolaget börjar ifrågasätta.

Eller om någon granne blir sur och anmäler
 
Man brukar behöva bygganmälan för att installera eller ändra på en eldstad, men det verkar ologiskt att något sådant skulle krävas för att ta bort den. Jag har svårt att föreställa mig vad försäkringsbolaget skulle ha med saken att göra såvida det inte rör sig om ett byggnadsminne av något slag.
 
Hemmakatten
En rivningsplan måste man kanske upprätta och skicka in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.