tänkte jag skulle få lite tips av folk som haft med dolda fel att göra och fått rätt gentemot säljaren.

gissar att första steget är att meddela säljaren, det gör man lämpligtvis via rekommenderat brev, men vad ska det innehålla? i mitt fall är det hussvamp som hittats.. skriver jag typ:

"jag kräver med hänvisning till JB kap 4. 19§ ersättning i förhållande till saneringskostnad för hussvampen som upptäckts i bostadshuset på fastigheten XXXXX som förvärvades 2011 XX XX

SIGNATUR

ADRESS"

ska jag lägga till något eller ta bort något?

vad blir nästa steg?
 
Det beror ju mycket på hur ni hittade svampen. Hussvamp kan gå som dolt fel har jag läst här någonstans för ett tag sedan så ni har ju allt att vinna på att kontakta säljaren.
Sen beror ju det på med besiktningar, etc. vem som kan tänkas vara ansvariga för att upptäcka felet...

Det viktiga är ju att du anmäler det till säljaren och kontaktar ditt försäkringsbolag.

Nu står det "2011" där i din text så är det så länge sedan ni köpte huset kan det bli svårt att bevisa att svampen fanns redan vid köpet... :(
 
Svampen kanske inte fanns men fuktproblemet som är orsaken till svampen lär ju ha funnits.
 
Du har PM
 
hej! sent svar men varit upptagen hela helgen...

svampen kunde inte upptäckas vid besiktningen, Anticimex var ut och gjorde en besiktning 2011 när jag köpte huset men hittade inget, men torpargrunden blev bortskriven eftersom man inte kom åt att inspektera hela. endast 1/4 del såg man.

när jag rev bort väggbeklädnad visade sig svampen, kontaktade Anticimex som kom ut igen och tog prov som visade att svampen var 3-5 år, de var under huset en till gång men kunde inte se något mer förutom där jag rivit bort spånskivan på väggen, och trots att dom visste att svampen fanns där så jag är övertygad om att man då inte kunde sett svamp vid en noggrann besiktning vid köpet.
 
hej igen!

ingen som har erfarenhet eller tips på hur jag meddelar säljaren?
jag vill inte skriva för mkt och inte heller för lite i brevet,

MVH/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.