Hejsan !

Jag måste sanera mitt hus från radon.
Radonvärdet blev i markplan 520 och 620 i källaren
Årsmedelvärdet 570.
(blåbetong+markradon)
Nu är det bara självdrag.
Har en öppen och bra vind att dra ventilation på.
Jag har direkt-el nu och har varit inne på att köpa en luft/luftvärmepump för att få mera än 16 grader i köket utan att bli ruinerad.

Går det att kombinera ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning med en luftvärmepump?
Är det någon som har erfarenhet eller nått tips?

Vad är bäst? Samköra med allting på vinden eller var för sig? Om det går?

Mvh Joel

 
föreslår att du använder den här tapeten också.
den skall jag montera i min källare tar bort minst 90%
enligt tester.
http://www.permafoil.com/
 
Jag har gjort precis detta du efterfrågar, först kom luftvärmepumpen (augusti) och sedan drog jag FTX på min kallvind under okt-nov. Nu efter en omväxlande vinter med först ovanligt varmt väder och sedan ovanligt kallt så kan jag konstatera att:

Utan FTX:en (i början av vintern) kunde luft/luften värma i princip hela övervåningen på 180m2, nu i februari när det har varit runt -10 på nätterna så är det ganska kallt när man vaknar på morgonen, och vi har haft igång radiatorer på väl valda ställen för att hålla en jämn temp. Det rum där pumpen sitter, och angränsande, behöver ingen annan värme. Inblåstempen påverkas ju av uteluftstempen så när det har varit riktigt kallt ute så har jag vridit ner fläkthastigheten på ventilationen under natten, och när vi varit borta.

Räkna inte med att det blir någon stor ekonomisk vinst med ett FTX system när du går från självdrag... Luftomsättningen är förmodligen väldigt låg från början iom att du inte eldar i huset, med varm skorten osv. och ventilation kostar pengar, det kommer man aldrig ifrån. Däremot blir inomhusmiljön klart bättre, och värmen från luft/luften kan få lite hjälp att spridas i huset.

Jag har inte sett någon färdig lösning för att samköra allt i ett system (på vinden) och min grundtanke har varit att skilja på värme och ventilation. De flesta som är negativa till FT ventilation hävdar att bakterietillväxt i tilluftskanaler är ett problem om man inte rensar ordentligt. Detta problem borde förvärras om man värmer upp tilluften innan den blåses in, därför har jag även valt bort värmebatteri i ventilationen.

Tapeterna har jag ingen erfarenhet av men det kräver ju att man gör det på alla sidor av väggarna (inte utsida ytterväggar dock) och det skulle bli väldigt omfattande hemma hos oss.

Hoppas du fått lite nyttig input

NWEN
 
NWEN skrev:
Räkna inte med att det blir någon stor ekonomisk vinst med ett FTX system när du går från självdrag... Luftomsättningen är förmodligen väldigt låg från början iom att du inte eldar i huset, med varm skorten osv. och ventilation kostar pengar, det kommer man aldrig ifrån. Däremot blir inomhusmiljön klart bättre, och värmen från luft/luften kan få lite hjälp att spridas i huset.
Det låter som om din tidigare självdragsventilation inte gett någon ventilation överhuvudtaget med tanke på din iaktagelse.
 
gucpm skrev:
föreslår att du använder den här tapeten också.
den skall jag montera i min källare tar bort minst 90%
enligt tester.
[länk]
Och första gången du borrar i tapeten har du radonet ute i rummet igen... Jag kollade med miljö- och hälsoskyddsförvaltningen här i Stockholm i somras om vad de anser om radontapeter och de var inte överdrivet entusiastiska.
 
Tack för alla svar.

Jag såg i Vi i Villa en annons från TermaVent. (www.termavent.se)
De har ett system med luftvärmepump och ventilation.

Någon som vet någonting om det är bra?

Jag har läst om Permafoil och är klart lite skeptiskt, men även om det bara tar bort hälften av vad den lovar så kanske det är värt det.
Jag ska ändå göra om hela källaren.
Men den verkar diffusionstät och då blir jag lite orolig för att få fuktproblem på ytterväggarna i källaren.
Har bara putsade väggar med tapet nu.
Samma tapeter har suttit sedan 1972 helt utan några fuktproblem.

/ Joel


 
Jag fick en mail häromdagen ifrån en kille som hade Termavent och han skulle slänga ut den. Den var inte äldre än 2 år gammal. Han skulle sattsa på en Comfortzone istället med någon ftx historia till den tror jag.
 
Abuquir skrev:
Jag fick en mail häromdagen ifrån en kille som hade Termavent och han skulle slänga ut den. Den var inte äldre än 2 år gammal. Han skulle sattsa på en Comfortzone istället med någon ftx historia till den tror jag.
Hmmm. Comfortzone är ju en frånluftvärmepump ???

Man får ju väla om man skall ha den ena lösningen eller den andra.
 
I mitt gamla hus fick jag ned radonvärdena från 400 bq/m3 till 160 genom att installera en frånluftsvärmepump (IVT480). Jag fick 15000 kr i radonsaneringsbidrag samtidigt som jag sänkte elförbrukningen med 20 - 30 %. Det var ett 1 1/2 planshus med gott om plats på sidovindarna att dra ventilationskanaler.

Om jag vore dig skulle jag snegla på en nykomling på VP-marknaden, Comfortzone's frånluftsvärmepump. Den ger 5 kW värmeeffekt till skillnad mot IVT:s mm frånluftsvärmepumpar på max 2 kW. Den luft som går ut ur huset är 10-15 minusgrader, därav den höga effekten. Den ger besparing i nivå med mindre bergvärmepumpar. Den fungerar med full värmefaktor oavsett hur kallt det blir ute vilket inte en utelufts-VP gör.
 
Kan vara riskabelt med enbart frånluft om du har inslag av markradon (vilket du nämnde). Risken är att det förvärrar situationen eftersom markradon kan sugas in p.ga undertrycket som skapas i huset. Vid markradon kombinerat med blåbetong så är det balanserad ventilation som gäller (FT). Om man definitivt vill ha "allt-i-ett" så finns Nibe 410 med både till och frånluft, men som jag nämnde tidigare så tror jag att det är vettigt att skilja på värme och ventilation.

NWEN
 
Hejsan igen

Idag har jag fått huset radonundersökt och han kunde konstatera att det var väldigt lite markradon.
De var lättåtkomliga ställen som går bra att täta.
Han föreslog någon form av FT system, vilket jag också är inne på.
Comfortzone låter ju intressant,men om jag inte har missuppfattat den så måste jag först ha ett FT-system i huset som jag leder genom CZ för att få varmvatten?

Nu har jag endast självdrag som jag idag fick konstaterat fungerar väldigt dåligt.

Tycker ni jag ska kontakta en ventilations-firma för förslag eller?
Nått bra förslag i Uppsala med omnejd?
Installationen bör jag klara då jag jobbar som bygg-snickare. Men injustering måste ju göras när det är klart.

/ Joel
 
CZ är ju som sagt en frånluftsvärmepump så den ger dig ju ingen tilluft.

Det är nog FTX för ventilation och luft/luftvärmepump för uppvärmning som gäller för dig.
 
Om man inte har markradon räcker det med frånluftsventilation och friskluftsintag i väggarna i sovrum och vardagsrum. Man behöver då installera ett kanalsystem med utsug i kök, våtrum och klädkammare. Något FT system behövs inte förutsatt att du inte har markradon. Huvudsaken är att ventilationen ökas.
 
Men ett F system ger sämre ventilation än ett FT system varför FT system med återvinning är det man bör välja om man vill tillförsäkra sig en god ventilation.

Den totala driftsekonomin är dessutom tveksam vid FVP.

 
Ventilationen handlar bara om antal m3/dygn som man ventilerar bort. I en frånluftsvärmepump kan man ställa in flödet efter den dimensionering man gjort. Dubblera flödet så halveras radonhalten. Det finns inget som säger att ett FT-system ger bättre ventilation än ett F-system. Med en bra FVP (läs Comfortzone) får man dessutom mycket bättre driftsekonomi än ett FTX system.

Det finns också tveksamheter med FT system från allergisynpunkt. Det samlas damm och pollen i kanalerna trots det filter som ska finnas i systemet. Man måste vara extremt noga med att byta luftfilter och rengöra kanaler med jämna mellanrum. Det slipper man med ett frånluftssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.