Hej,

Bor i ena 2a i Stockholm och ska äntligen få tummen ur t****n och få köket renoverat!

Vi kommer själva riva ut det gamla köket samt skruva ihop de 15 skåp från IKEA som vi ska köpa. (6under, 6 över och 3 högskåp).

Det som ska göras är:
- Lägga nytt golv (klinker troligtivs, ev parkett) (gammal plastmatta idag)
- Sätta dit de nya kökskåpen
- Kakla, spackla och måla i köket
- Flytta lite el, vi kommer t.ex. bygga in micro, ugn och kyl/frys och då flytta dem från ena väggen till den andra.
- Installera vitvarorna, kyl/frys, ugn, micro, diskmaskin, spisfläkt (alliance) (som ska sättas brevid diskhon, där den gamla står idag)

Pratade med en snickare idag som har gjort lite arbeten i föreningen och han gissade på ca 100-150 timmar för att alltihop, inkl. riva ut det gamla och sätta in det nya.

Så kan man räkna på ungefär säg en 100h om vi gör mycket av förarbetet?

Om någon även vet en bra byggfirma som ska sköta allt inkl. el i Stockholmsområdet så vore det tacksamt!

EDIT: Köket är 4,1*2,9m stort. (2.5m takhöjd)

// Daniel
 
Det är svårt att uppskatta tider utan att ha sett köket och åtkomligheten etc. Det ska man ha respekt för och inte trampa på andras uppskattningar :) Men om man räknar lite generellt tycker jag att nedanstående är rimligt:

- Rivning av snickerier och kakel: 10tim
- Förberedande allm. arb. och mont. kök: 30tim
- Vitvaror/fläkt: 4tim
- Kakel: 6tim
- Klinker inkl. förarbete: 15tim
- Målning: 14tim
- Allm. kompl: 4tim
-----------------------------
SUMMA 83tim

Då är det inte medräknat el- och rörarbeten men i övrigt har jag tagit allmän höjd på "enhetstiderna" då det är ett mindre jobb. Med lite körningar och samordningar till höger och vänster kanske inte 100timmar är helt galet. 150 timmar låter där emot mycket men som sagt; jag har inte sett köket och han kanske även tog med el/rör i sin uppskattning? Skulle du ta mina timmar över en uppskattad timkostnad på 500kr så landar det på 41 500kr.

Vore intressant att få veta vad timmarna landar på om du gör slag i sak!
----
Edit: retsamt stavfel
 
Mitt kök på runt 14kvm med färdigmonterade stommar tog 80 timmars arbetstid. (2 snickare en vecka)
Ett litet men maxat kök med dubbla överskåp mm. Sneda väggar i olika material och en nisch på 2x3m med skåp från golv till tak utöver det "vanliga" köket.


Då rev, målade, slipade mm jag själv golv, väggar och tak.

Alltså bara montering av köket och vitvarorna.
El installationen låg utöver dom 80 timmarna. Tog dock bara 4 timmar.
 
Okej perfekt.

Gjorde ju misstaget att lägga ut om detta på servicefinder och offerta.

Fått lallare som pratar om 2 gubbar och 2 veckor.. Sen hade vi en snickare som vi känner löst genom en bekant som sa att på 5 dagar så kommer det vara gjort utan problem.

Verkligen högt och lågt här, alla offerter ska komma in nästa vecka. Ska bli intressant läsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.