Hej,
Jag skulle vilja veta vad lagen säger om vilken rätt jag har att begära pengar för byte av pump av mina grannar. Då pumpen har pajat.
De finns två servituter för närmasta grannarna som har skrivelsen. "Fastighet X har rätt för sitt husbehov nyttja befintlig vattentäkt(djupborrad brunn) på Fastighet Y samt rätt att bibehålla och underhålla befintliga ledningar".
Deras fastigheter är kopplade direkt på min hydrofor.
Jag kan tycka att de borde betala en årlig avgift för el og slitage.
Eller att de iallfall är med och betalar de som måste bytas.
Vad anser kunnigt folk på detta forum?
Mvh Håkan
 
Jag tycker att texten i servitutet är glasklar. De har rätt att nyttja brunnen och underhålla ledningarna till sina fastigheter. De har ingen som helst rätt till din hydrofor och inte din el.

Mitt förslag är att du tar en diskussion med grannarna om hur en ny pumplösning ska se ut. Ska ni skaffa varsin pump eller ska ni skaffa en gemensam lösning?
 
  • Gilla
Håkan Nykvist
  • Laddar…
Hej
Det har rätt att utnyttja ditt brunn men det star inget om din pump eller din el.
Det innebär att de kan installera sin egen pump I ditt (I detta fall borrhål) eller komma överens med dej om en skälig kostnad för drift och underhåll
 
  • Gilla
Håkan Nykvist
  • Laddar…
Hej,
Vad har jag för allternativ om inte de andra vill vara med och dela på kostnaderna?
Mvh Håkan
 
Du kan ju strunta i att laga pumpen, eller koppla om så att den bara pumpar till dig?
 
Det är nog gränsfall om du kan koppla om så att den bef. ledningen till grannen kopplas bort från din pump/hydrofor. Men om du sätter upp en ny anläggning så har inte grannarna någon rätt att koppla in sig på din nya anläggning.
 
Nanny Fine
hempularen skrev:
Det är nog gränsfall om du kan koppla om så att den bef. ledningen till grannen kopplas bort från din pump/hydrofor. Men om du sätter upp en ny anläggning så har inte grannarna någon rätt att koppla in sig på din nya anläggning

Men innebär inte det att TS får betala drift för två anläggningar då? Eller har jag otur när jag tänker nu? Inte kan han väl anlägga nåt nytt som inte inkluderar grannen OCH sedan stänga av den gamla anläggningen? Eller??
 
Nanny Fine skrev:
hempularen skrev:
Det är nog gränsfall om du kan koppla om så att den bef. ledningen till grannen kopplas bort från din pump/hydrofor. Men om du sätter upp en ny anläggning så har inte grannarna någon rätt att koppla in sig på din nya anläggning

Men innebär inte det att TS får betala drift för två anläggningar då? Eller har jag otur när jag tänker nu? Inte kan han väl anlägga nåt nytt som inte inkluderar grannen OCH sedan stänga av den gamla anläggningen? Eller??
Enligt den servitut-text som fanns i trådens inledning skulle man nu kunna informera om att brunnen nu är enbart för grannens nyttjande och att man får betala för el och underhåll. Vill man inte betala för elen eller ordnar det i egen regi så kan TS koppla bort elanslutningen i huset, Självklart måste det göras så att grannen får rimlig tid att bestämma sig eller ordna egen lösning.
 
Om jag gör följande har jag då uppfyllt servitutet?
1. Meddelar alla att då utrustning måste byta och att då de inte vill vara med och betala så kommer deras vattenledningar ligga urkopplade i pumphuset och all gammal utrustning kastar jag.
2. Vill de då senare koppla sig på mig så får de betala för kostnaden jag haft och vara med och betala för el.
3. Vill de ha vatten senare men inte koppla in sig på min utrustning kan de köpa egen utrustning och nyttja hål två som finnes vid sidan av de jag använder.

Tacksam för svar.
 
Det tror jag skulle innebära ett stort problem.

De härskande fastigheterna har enligt servitutet rätt att bibehålla och underhålla befintliga ledningar. Då kan man givetvis inte riva ut dessa. Dessutom har de rätt att använda vattentäkten, så hur man skulle kunna neka fortsatt använding i brist på betalning har jag ganska svårt att se.

Det är nog bara att gilla läget.
 
Som jag tolkar de och rätta mig om jag har fel.
1. De har företräde till borrhållet om de blir tvist?
Inget problem då de finnes två hål så kan de bruka de andra hålet.
2. De har rätt att nyttja befintlig utrustning.
Inget problem då jag kan låta den gamla pumpen och hydroforen sitta kvar i pumphuset. Samt att jag tillåter att de monterar nytt om de vill ha.
3. De har inte rätt till ström. Så jag kan be att de drar egen ström om de vill ha egenutrustning då de belastar min strömräkning.

Är något av mina antagande fel?
 
(2.) Tror jag funkar.

Beträffande (3.) så är väl frågan om "ledningar" även omfattar elledningar. Ersättning för förbrukad el till en separat pump är väl inte orimligt.
 
Jag har lite svårt att förstå hur man kan "tolka" vattentäkt som nått annat än det som det betyder, vattentäkt är en sötvattenförekomst som nyttjas för vattenförsörjning. Och i servitutet står att man har rätt att utnyttja vattnet, men inget om att någon annan ska hålla med någon utrustning för att nyttjaren ska kunna få sitt vatten. Däremot står det att nyttjaren har rätt att anlägga en anläggning så att h*n kan nyttja vattnet.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Har det uppstått nån konflikt, eller är det bara så att grannarna snyltat på din ström och utrustning "så länge nån kan minnas"?

När nu pumpen verkligen har gått sönder så är det annars ett utmärkt tillfälle att fråga dem. Muntligen, eller ännu helle per brev. Skriv nåt i stil med: "Eftersom pumpen har gått sönder och jag nu undrar jag om du vill vi ska tillsammans ska installera en ny pump, eller om du väljer att lösa det på egen hand. Investeringskostnaden blir per hushåll blir X/3 kr och den årliga driftskostnaden beräknas till Y/3 om alla väljer att ansluta sig. Om bara den ene ansluter sig blir kostnaden i stället X/2 respektive Y/2."

(Sen kanske man väljer en helt annan utrustning om det är tre hushåll som ska dela på den än om man är ensam.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.