Har tecknat ett löpande entreprenadavtal för en tillbyggnad. Entreprenören har tecknat färdigställandeskydd men sen vidarefakturerat mig den. Vad är brukligt vid löpande jobb, ska jag stå för den eller bör den vara medkalkylerad i entreprenörens timpeng?
 
Jag skulle säga att du får stå för den iom att jobbet utförs löpande. Annars får hantverkaren höja timpengen för att täcka upp den kostnaden och då är det strunt samma.

Vad kostade den försäkringen?
 
Tackar, ville bara kolla så det blir rätt. Runt 6000 så de var inga stora summor sett på hela projektet.
 
Man får nog se kostnaden för försäkring ungefär som kostnad för material, eller inhyrda byggnadställningar osv. Vid löpande får du ju helt enkelt betala alla kostnader som uppstår i bygget.

Visserligen håller sig snickaren själv med hammare, och "vanliga" snickerimaskiner. Men i princip så tror jag att hantverkaren skulle kunna debitera hyra för all utrustning, utan att göra sig skyldig till avtalsbrott. Såvida man inte specifikt avtalat om det.
 
Vi har skrivit ett abs09 avtal, inget ytterligare vad som ska inkluderas i tim-priset. Gissar att jag får sätta mig och plugga abs... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.