Det är väl så att det är telefonväxeln som inte duger när man får negativt besked på den där snabbkollen? Prova att knappa in telefonnummer hos fler operatörer. Spray, Bostream, Telia o.s.v....
 
Har ingen betydelse vilken operatör ni kollar på,ledningsnäten ägs av Skanova och mätningen som görs är enbart längdmätning till närmaste Station...

Det som kan skilja är om Tex. Telia har ADSL anslutet i stationen eller inte,oftast så finns det minst 2 olika leverantörer i en ansluten station.
 
Vi har gamla lufttrådar in i huset, byggt -34. Det funkar med adsl. Stationen är dock förberedd för det och det spelar väl mest roll.

Dock känns det olustigt med en tvåledare hängandes i luften för telefon och bredband. Nån som vet om Telia byter ut såna på begäran när de börjar se dåliga ut? Och isånafall bara till nya luftburna då eller gräver man in nya ledningar??
 
Jag ställer en närliggande fråga, och kapar helt sonika den här tråden...

Jag vill ha ADSL på landet.
Men hur funkar det med täckningen?
Är det olika för olika leverantörer?

Vi bor en halv evighet från närmsta tätort (dvs tio minuter med bil).

Skall jag ge upp med en gång, eller finns det vettiga lösningar.
Av naturliga skäl är jag inte så intresserad av att punga ut med tiotusentals kronor i installationskostnader, så satellit är ingen lösning.
Jag vill inte heller ha parabol.

Finns det till exempel via boxer?
 
Till Mogge:

Du skrev att du fått svar att kopparledningarna var för dåliga, alltså är stationen uppgraderad till ADSL och ditt avstånd är rätt. Jag har för mig att Telia är skyldiga att se till att din kablar är tillräckligt bra. Om det nu är som du säger att avståndet till stationen är OK så kräv Telia att gräva fram ny kabel. Det brukar alltid gå att lösa. Har själv jobbat lite åt Telia. Du behöver inte betala ett dugg förrän Telia jobbar efter första jacket om du är privatperson, första kopplingspunkt i fastigheten om du är företagare.

Ge inte upp för att du får ett nej första gången, pröva och ringa vid flera olika tillfällen till Telia. Det vissa säger inte fungerar, fungerar visst hos en annan på kundtjänst.

LYCKA TILL!
 
Jag bor 15 minuter från närmsta stora stad, det räknas verkligen till vischan. Adsl kom till "min" station i december förra året, och nu enligt Telia går det till och med att få 8 mbit via den stationen! Det kör dom inte ens med inne i stan :)

Tror det är nån testkörning men iallafall. Lite för dyrt för mig så jag kör Bostreams 0,5 mbit nu.
Jag antar att jag har haft tur....
 
Gå på Telia. Våra luftledningar grävdes ner av den enkla anledningen att elledningarna grävdes ner. Vi har inte betalat något. Men som övriga här sagt det tog energi att jaga Telia. Vilket en av våra grannar gjorde med passion. Vi får 8MB bredband i dagarna. Hoppas jag.

Berit
 
Nix - det är segt!

Vi skulle köpa en tomt i ett landsområde som inte hade ADLS i dag, AXE växeln ej utbyggd. Det gick inte att lösa för närvarande eller rättare sagt var inte prioriterat hos Skanova som bla får uppdrag av din kommun att bygga om växlar givet att det finns min 250-500 personer på växeln. Det du kan göra är att kontakta IT sektorn på kommunen och ställa frågor eller också ringa Skanova. Ingen idé att ringa Telia/andra operatörer.

Det du har att välja på i dag är "bredband" via satellit som går segt IN och ännu segare UT, max 250 kb brukar det vara. Det låter dig inte tala i telefon samtidigt eftersom din satellitmottagare har ett modem som den använder för utgående trafik (56K).

Annars är det en trådlös historia som gäller men dessa har bara en kort räckvidd typ 2-3 km och ni måste vara ett antal som går ihop om denna investering.

Den sista lösningen är 3G via mobil och datamodem men jag antar att ert torp ligger långt från närmaste mast.

Generellt sätt har inte kopparledningarna i sig så mycket att göra med tillgängligheten, de kan dock vara av undermålig kvalitet, 1 par används till tel och 1 par till ADSL så är det ena trasigt blir det värre.

Vi hade tur som på vår nya tomt har nyligen utbyggd ADSL eftersom jag har kontor hemma.
 
Jag får väl gräva ett eget dike med kabel från lägenheten då...
Lär ju gå snabbare än om Skanova skall lösa det...

Dessutom har jag redan en switch, så en del av kostnaden är redan tagen ;D

Det är bara tio mil. Någon som vill hjälpa till?
Trodde inte det heller...
 
kalleanka70 skrev:
1 par används till tel och 1 par till ADSL så är det ena trasigt blir det värre.
Det stämmer inte riktigt hemma hos oss. Vi har bara 1 par in från underjorden. Kör både telefon och ADSL. Tror det är ADSL modemet som fixar det hela då det bara fungerar om modemet sitter i första jacket...
 
japp, ett par (2 trådar) räcker in i kåken för att köra adsl. sen delas det upp från första jacket och går vidare till nästa..och då kan hända det sitter en fyrledare.

 
gluecifer skrev:
japp, ett par (2 trådar) räcker in i kåken för att köra adsl. sen delas det upp från första jacket och går vidare till nästa..och då kan hända det sitter en fyrledare.
Ni är på rätt väg, men inte riktigt...

Adsl går på samma trådpar som telefonen, det man gör är att överlagra adsl på telefonin. vid första jacket sätter man ett filter som delar adsl och telefonin.

Det som krävs för att kunna få adsl är:

1. Friska ledningar. Detta är TeliaSoneras ansvar att se till att du har, det är därför du betalar en så fasligt hög avgift till TeliaSonera (just den avgift som alla gnällspikar klagar på, samtidigt som de begär att allt ska göras gratis).
2. Du måste bo tillräckligt nära telestationen.
3. Det viktigaste, telestationen måste vara utbyggd med en adsl-nod. För att detta ska göras krävs ett visst kundunderlag, eftersom en adsl-nod kostar åtskilliga hundratusen.
 
gluecifer skrev:
Vi har gamla lufttrådar in i huset,
Nån som vet om Telia byter ut såna på begäran när de börjar se dåliga ut?
Vi hade gamla luftledningar till huset, som gick av gång på gång. Bl a när jag var höggravid (nästan två veckor över tiden) och min make på jobbet med vår dåvarande enda mobiltelefon. Inte så kul ifall värkarna skulle sätta in! Men inte ville Telia byta ut luftledningarna, utan de nästan "knöt" ihop dem! Men detta är nu 5 år sedan, så de kanske blivit modernare nu.
 
Sidospår...

Någonstans läste jag att larm eller fax kan inte ligga på samma telelinje som Telias ADSL.

Någon som kan dementera eller förklara varför?

Tack
Berit
 
Berit skrev:
Sidospår...

Någonstans läste jag att larm eller fax kan inte ligga på samma telelinje som Telias ADSL.

Någon som kan dementera eller förklara varför?

Tack
Berit
Oftast vill man ha en separat telelinje för larmet. Det löser man då genom att överlagra två linjer på samma kabelpar, på ett liknande sett som jag beskrev ovan. Då går det inte att ha adsl också, eftersom man redan utnyttjat överlagringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.