Hej.

jag(25år) och min flickvän(20år) är på väg att köpa ett hus lite utan för den "lilla by" vi bor i nu.
huset är enligt mäklaren på 145 kvm men energideklaration 166 kvm men är i behov av total upprustning.

Huset har 6 rum varav 4 sovrum och två toaletter. Vi är ju inte i behov av alla rum till en början utan isf tänkt att göra om kök, toaletter ett sovrum och ett vardagsrum till en början innan vi flyttar in. Kök och toalett har ska allt ut och bli nytt medans andra rum har vi tänkt mer slipa måla typ lägga nya golv för att få det inflyttningsbart sedan ta mer ett rum i taget. Kan tillägga att badrum ska vi inte göra själva utan ta in proffs. Men köket som vi har kollat på är epoq det har jag tänkt mig klara själv.(har folk några erfarenheter av epoq)

men har lite tankar så klart. Jag känner mig själv att jag har la inte tummen mitt i handen och har även endel vänner genom mitt fotbollslag som både är snickare och elektriker så har ju folk att fråga om råd, men känner mig ändå rätt rädd att man tar sig vatten över huvudet!

sen kommer pengar in i leken med. Vi har prutat ner huset till 600000 och det finns pantbrev för 1 miljon på huset, vi har handpenningen plus lite till klart. Sedan kommer vi sälja lägenheten och som marknaden ser ut nu kommer vi plussa runt 200000 efter lånet på den är betalt. Men renoveringen kommer kosta mer än så och en fråga jag har då är , om vi tar lånet på 600000 och renoverar kök badrum för dem 200 kan man då få huset värderat för mer och höja lånet och få tillbaka dem pengarna och då renovera igen för dem? Och då renoverat för 400000 men bara höjt lånet 200000. Mäklaren säger i nuläget att han om huset varit någorlunda ordning att han hade kunnat sälja det för över miljonen.

Vad tycker folket om våra planer är vi dumma som tror oss klara detta?
kommer ju självklart lägga upp hela renoveringen om det blir köp då jag har följt denna sida i det tysta läge nunchucken haft nöjet att följa andra!

tack för alla tänkbara svar och tankar

/P
 
Låter väl som en rätt ok plan. Går det att bo i huset nu? Med tanke på att ni säljer lägenheten...

Hur ser utsidan ut, behöver väggar och tak fixas?
 
Nej det går det inte men vi har föräldrar att bo hos inte det ultimata men får gå. Vi har tänkt göra kök sovrum hall typ innan vi flyttar in beroende på hur lång tid det tar kanske vi även gör ett vardagsrum med.

tak ser väldigt bra ut men fasaden behövs bytas men kan klara ett år till möjligtvis .
 
Hej, prata med din mäklare. det är mäklaren som gör värderingen på ditt hus. De kan ge banken en förhandsvärdering efter att du beskrivit vad ni ska göra.
Sedan tar du ett samtal med banken och förhoppningsvis kommer de vara positiva. Det du behöver göra är en lyftplan, en beskrivning av vad som ska göras, hur och vad det kommer att kosta.
Byggkreditivet som du får av banken blir som din checkkredit. det mekiga med det är att du måste gå till banken med alla fakturor - som de sedan betalar. Lite storebrorsfasoner, men det är väl för att det finns de som inte gjort vad de sagt…

Om ni klarar det? Det viktigaste i en relation är att man pratar öppet med varandra. Gör ni det så får ni vara med om en vansinnigt rolig resa med både toppar och djupa dalar. Tålamod är bara förnamnet.

Lycka till!

Här kan du se mitt projekt
http://byggaombloggen.com/


Lundgrenn skrev:
Hej.

jag(25år) och min flickvän(20år) är på väg att köpa ett hus lite utan för den "lilla by" vi bor i nu.
huset är enligt mäklaren på 145 kvm men energideklaration 166 kvm men är i behov av total upprustning.

Huset har 6 rum varav 4 sovrum och två toaletter. Vi är ju inte i behov av alla rum till en början utan isf tänkt att göra om kök, toaletter ett sovrum och ett vardagsrum till en början innan vi flyttar in. Kök och toalett har ska allt ut och bli nytt medans andra rum har vi tänkt mer slipa måla typ lägga nya golv för att få det inflyttningsbart sedan ta mer ett rum i taget. Kan tillägga att badrum ska vi inte göra själva utan ta in proffs. Men köket som vi har kollat på är epoq det har jag tänkt mig klara själv.(har folk några erfarenheter av epoq)

men har lite tankar så klart. Jag känner mig själv att jag har la inte tummen mitt i handen och har även endel vänner genom mitt fotbollslag som både är snickare och elektriker så har ju folk att fråga om råd, men känner mig ändå rätt rädd att man tar sig vatten över huvudet!

sen kommer pengar in i leken med. Vi har prutat ner huset till 600000 och det finns pantbrev för 1 miljon på huset, vi har handpenningen plus lite till klart. Sedan kommer vi sälja lägenheten och som marknaden ser ut nu kommer vi plussa runt 200000 efter lånet på den är betalt. Men renoveringen kommer kosta mer än så och en fråga jag har då är , om vi tar lånet på 600000 och renoverar kök badrum för dem 200 kan man då få huset värderat för mer och höja lånet och få tillbaka dem pengarna och då renovera igen för dem? Och då renoverat för 400000 men bara höjt lånet 200000. Mäklaren säger i nuläget att han om huset varit någorlunda ordning att han hade kunnat sälja det för över miljonen.

Vad tycker folket om våra planer är vi dumma som tror oss klara detta?
kommer ju självklart lägga upp hela renoveringen om det blir köp då jag har följt denna sida i det tysta läge nunchucken haft nöjet att följa andra!

tack för alla tänkbara svar och tankar

/P
 
Ja har diskuterat med mäklaren och enligt honom så kan man nästan öka värdet med 100% .
Var vid huset nyss med en besiktningsman och han var väldigt positiv till huset. Enligt honom var själva huset bra till stommen det är liksom det ögat ser som behövs göra om. Huset är från 1982 så är ju inte jätte gammalt .
Så en checkkredit är en bra lösning om man får en? Eller ska man renovera för våra 200k sedan höja lånet för att få tillbaka dem 200k om värderingen blir tillräckligt bra?
 
Om du får ett byggkreditiv så betalar du endast ränta på den del du tar ut. så det faller tillbaka på er ekonomi. Vil ni ha ett lättillgängligt sparkapital i reserv, (vilket är skönt att ha) så skulle jag hellre låna med de villkor som banken nu har för husbygget. Sedan kan du omvandla krediten till ett lån i stadshypotek till bättre ränta när du får den nya värderingen.
 
Lundgrenn skrev:
Ja har diskuterat med mäklaren och enligt honom så kan man nästan öka värdet med 100% .
Mäklaren vill såklart att ni ska köpa huset.... en "fördom" är att alla mäklare ljuger så utgå från det.
Hur ser prisbilder ut för liknande hus i närheten? Är det ett poppulärt område?
 
Jag är rädd att hela affären kanske inte håller ekonomiskt och att det är en dålig affär. Vad kostar ett hyfsat renoverat, fullt beboeligt hus på orten? Mäklaren säger att ni kan dubbla värdet med en totalrenovering.Isåfall borde ett "hyfsat" hus på orten kosta omkring 1 miljon. Det ger er omkring 500-600k att renovera för innan ni har gått back på ert hus, jämfört med att köpa ett renoverat.

Hur ser totalekonomin för en renovering ut?
Badrum 100000:-
Kök 100000:- + eget arbete
Fasadbyte 90000 + eget arbete

Ytskikt 10000:- per rum + eget arbete = 50000:-

Vad har jag glömt i listan? Dränering? Bergvärme? Det ryms inte mycket mer om det hela ska gå runt ekonomiskt, och då har jag inte räknat värdet av eget arbete alls.
 
Y
Jag ärvde ett gäng fastigheter när jag var sisådär 25år.
Slet ut allt ur det nyare huset så det bara var reglar kvar, inför att fräschaupp och bättra.

Trodde ärvda pengar skulle räcka till ett slott och att det kanske skulle ta 1år på sin höjd.
Pengarna tog slut. Började kämpa med min normallåga lön. byggplaner ändrades.
Mina arbetskollegor inom byggbranchen var inte alls sugna på hjälpa mig såvida dom inte fick massa pengar.
Sega månader blev år. Nu sisådär 5-6år senare så är det NÄSTAN klart - får fortfarande åka bort för duscha. Stor del har varit att man gömt sig vid datorn och blundat för allt utanför rummet.

Idag... Så börjar allt det nya att spricka, färg och sånt... Huset känns fortfarande inte rätt... Jag tänker ibland på att jag kanske skulle haft roligt först, sen ansvarsfulla vuxenlivet med hus, för träffar jag tjej så måste jag dels jag och även huset vara rätt för henne, roligare som i erat fall att hitta tillsammans.... MEN jag ångrar INTE att jag inte valde lägenhet. Vad jag försöker säga är att försök hitta ett hus som inte kräver omfattande jobb.

Första husrenoveringen är dyr och långsam - även om man tycker det är kul så tror jag att första renoveringen blir halvdan men lärorik inför nästa husrenovering som då iaf går smidig och roligt... Viktiga är att du är ruskigt insatt i sånt du beställer, för firmor gör billigaste och fulaste dom kan såvida du inte specificerar dig... Många gånger jag fått ta in en firma till för rätta felen från första firman, för man orkar tillslut inte strida med allt och alla..

* renovera ett eller två rum i taget.
* ha alltid funktionellt hus, med badrum och kök.
* ha en budget, räkna vad ditt förra år kosta och hur mycket du måste sätta undan för mat och bensin osv.
* försök inte belåna dig såpass att du inte kan bo kvar även som arbetslös och singel.
* varje sak i ett hus kostar typ 10tusen. Allt är sjukt dyrt, haha. Eller så är det att jag är kräsen...
* skaffa en kärra eller vad som helst, men släng inte skräp på tomten!! Det är svårt att få bort och sänker lusten.
* räkna inte med att folk hjälper dig, även fast du hjälper dom.

Sista sak... Det nämns att gör du si och så, så blir huset värt mer. Men om du börjar riva och inte slutför det. Något händer, du tröttnar... Då kommer du få go ångest... Kommer du gå plus, eller sålt alls ifall du bara stoppar mitt i renoveringen?

...Och vad kommer banken säga om du behöver låna mer...
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag är rädd att hela affären kanske inte håller ekonomiskt och att det är en dålig affär. Vad kostar ett hyfsat renoverat, fullt beboeligt hus på orten? Mäklaren säger att ni kan dubbla värdet med en totalrenovering.Isåfall borde ett "hyfsat" hus på orten kosta omkring 1 miljon. Det ger er omkring 500-600k att renovera för innan ni har gått back på ert hus, jämfört med att köpa ett renoverat.

Hur ser totalekonomin för en renovering ut?
Badrum 100000:-
Kök 100000:- + eget arbete
Fasadbyte 90000 + eget arbete

Ytskikt 10000:- per rum + eget arbete = 50000:-

Vad har jag glömt i listan? Dränering? Bergvärme? Det ryms inte mycket mer om det hela ska gå runt ekonomiskt, och då har jag inte räknat värdet av eget arbete alls.

Kollar man man på hemnet så ligger ett hus som är inflyttnings bart men enligt mig skulle behövas fixa lite på endel . Dem ligger över miljonen allt från 1-1,5 men då är det kanske mitt tycke bara att det behöver göras om.
dina beräkningar ligger typ vad vi har tänkt oss ifs men om man då utnyttjar kreditvärde som lån kan vi förhoppningsvis göra badrum och kök på så det är värderat nu? Då värderingen är på 790000? Eller jag kanske tänker helt fel? Och då har vi ju ändå kvar mina 200000 från lägenheten i budget för att fixa det vi inte kan få igenom med baken att dem inte tycker det höjer värdet på huset?

jag kanske har fattat det helt fel hur det funkar men känns som det borde vara bättre att köra på kredit om banken går med på det och spara mina pengar tillreserv?
 
Yrrol skrev:
Jag ärvde ett gäng fastigheter när jag var sisådär 25år.
Slet ut allt ur det nyare huset så det bara var reglar kvar, inför att fräschaupp och bättra.

Trodde ärvda pengar skulle räcka till ett slott och att det kanske skulle ta 1år på sin höjd.
Pengarna tog slut. Började kämpa med min normallåga lön. byggplaner ändrades.
Mina arbetskollegor inom byggbranchen var inte alls sugna på hjälpa mig såvida dom inte fick massa pengar.
Sega månader blev år. Nu sisådär 5-6år senare så är det NÄSTAN klart - får fortfarande åka bort för duscha. Stor del har varit att man gömt sig vid datorn och blundat för allt utanför rummet.

Idag... Så börjar allt det nya att spricka, färg och sånt... Huset känns fortfarande inte rätt... Jag tänker ibland på att jag kanske skulle haft roligt först, sen ansvarsfulla vuxenlivet med hus, för träffar jag tjej så måste jag dels jag och även huset vara rätt för henne, roligare som i erat fall att hitta tillsammans.... MEN jag ångrar INTE att jag inte valde lägenhet. Vad jag försöker säga är att försök hitta ett hus som inte kräver omfattande jobb.

Första husrenoveringen är dyr och långsam - även om man tycker det är kul så tror jag att första renoveringen blir halvdan men lärorik inför nästa husrenovering som då iaf går smidig och roligt... Viktiga är att du är ruskigt insatt i sånt du beställer, för firmor gör billigaste och fulaste dom kan såvida du inte specificerar dig... Många gånger jag fått ta in en firma till för rätta felen från första firman, för man orkar tillslut inte strida med allt och alla..

* renovera ett eller två rum i taget.
* ha alltid funktionellt hus, med badrum och kök.
* ha en budget, räkna vad ditt förra år kosta och hur mycket du måste sätta undan för mat och bensin osv.
* försök inte belåna dig såpass att du inte kan bo kvar även som arbetslös och singel.
* varje sak i ett hus kostar typ 10tusen. Allt är sjukt dyrt, haha. Eller så är det att jag är kräsen...
* skaffa en kärra eller vad som helst, men släng inte skräp på tomten!! Det är svårt att få bort och sänker lusten.
* räkna inte med att folk hjälper dig, även fast du hjälper dom.

Sista sak... Det nämns att gör du si och så, så blir huset värt mer. Men om du börjar riva och inte slutför det. Något händer, du tröttnar... Då kommer du få go ångest... Kommer du gå plus, eller sålt alls ifall du bara stoppar mitt i renoveringen?

...Och vad kommer banken säga om du behöver låna mer...

Ja vi förstår att det kommer ta tid att få det som vi vill i slutändan men vi tänker ju leja bort badrummet direkt och börja riva kök sovrum direkt och göra detta klart för att kunna flytta in hallen glider med i köket också. Sedan har vi planerat ta rum för rum och vi tänker inte lägga ner allt för mkt på själva rummen måla vitt mestadels för att få det klint, sen får man bo in det och känna lite hur resten ska bli.
Och jag räknar inte med vännerna ska komma och hjälpa mig hela tiden utan kommer mer använda dem som bollplank för lösa problem jag hamnar i.
 
Akahigi
Rätta mig nu om jag har fel, men byggkreditiv är för att bygga nytt. Renovering gör man med normala botten, topp och blancolån beroende på hur mycket utrymme som finns i husets värde.

Jag tycker det låter lite för dyrt med ett totalt renoveringsobjekt för 600 000 om en likvärdig fixad villa på orten kostar ca en miljon.

Hitta minst fem alternativ, och fundera sedan om du verkligen ska välja detta, eller om du bara snöat in på det.
 
Byggkreditiv fungerar för både nybyggnation, tillbyggnation och större renoveringar.
 
Lundgrenn skrev:
Kollar man man på hemnet så ligger ett hus som är inflyttnings bart men enligt mig skulle behövas fixa lite på endel . Dem ligger över miljonen allt från 1-1,5 men då är det kanske mitt tycke bara att det behöver göras om.
dina beräkningar ligger typ vad vi har tänkt oss ifs men om man då utnyttjar kreditvärde som lån kan vi förhoppningsvis göra badrum och kök på så det är värderat nu? Då värderingen är på 790000? Eller jag kanske tänker helt fel? Och då har vi ju ändå kvar mina 200000 från lägenheten i budget för att fixa det vi inte kan få igenom med baken att dem inte tycker det höjer värdet på huset?

jag kanske har fattat det helt fel hur det funkar men känns som det borde vara bättre att köra på kredit om banken går med på det och spara mina pengar tillreserv?
Då låter det som att ni har kanske 500000-600000 att renovera för innan ni har förlorat pengar på köpet som helhet, jämfört med att köpa ett renoverat hus.

Och då har jag inte räknat med det egna arbetet, vilket handlar om väldigt många timmar och att man offrar rätt mycket annat. Yrrol beskriver det rätt bra. Har ni sett på arge snickaren så har ni kanske också fått en bild av vad det handlar om i tid. Att göra om ett vanligt sovrum (måla tak, golv, väggar) tar nog 60 timmar. Om du åker till huset och jobbar 19-22 tre kvällar i veckan och 8-17 varannan söndag så tar ett rum ungefär en månad att fixa. Och ni hade 4 rum. Kök tar nog betydligt mera tid, och badrum lite mindre. När jag gjorde om badrummet (med hantverkare) så la jag nog minst 40h på planering och inköp av prylar innan, och sedan minst 40h på rivning, bortforsling av material, målning.

För mig som har småbart är det såklart oerhört mycket svårare att få loss tid. Vissa helger har frun åkt iväg till svärföräldrarna med barnen, och då har jag jobbat 9-23 med renovering för att slippa ha barnen springande i byggdamm.

Exakt hur ni har tänkt sköta finansieringen har jag inte tittat på, utan det är affärsmässigheten i det hela jag är tveksam inför. Huset kanske blr värt 1200000 kr efter renoveringen, men har ni lagt in 600000 kr och dessutom 1000 arbetstimmar så har ni gjort en dålig affär.
 
Dålig affär är det väl nödvändigtvis inte. Det är lärorikt till nästa gång och huset kanske har ett underbart läge osv.osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.