Jag skulle vilja veta vad ni har blivit offererade för målning och tapetsering av er nya villa. Ni som nu har fått ett pris på detta. :) Och givetvis bara insidan av huset. ::)

Jag är mycket nyfiken genom att min var offererad på 25000kr+moms men i själva verket gick det på 75000kr inkl moms.. Jag vill bara veta om det e helt orimligt det vi har fått betala. Jag hade en blandning mellan papperstapet och easy up tapeter om det nu e nån skillnad.
 
Har du en skriftlig offert?? Då gäller väl den? Vårt kostade motsvarande ca 260.000, men då ingick det snickring av smygar och listning. Vill minnas att själva arbetsåtgången var ca 400h för bara målningen, ex kakel & klinkers. 200m2 bostadsyta, men då tapetserade vi en del själva.
 
Jag har bara byggarens offert, vilket jag tycker e en dålig uppskattning då det börjar skilja 41000kr på offert pris och den faktiska kostnaden.. ::) Men som sagt det e intressant att veta vad ni andra har fått betala.. :)
 
Vi har fått en offert på invändig målning på 89.000 (inklusive moms). Då ingår spackling och målning (ej Microlit) av väggar, tak och lister, materialet inkluderat.

Huset är på 174 kvm och ligger i Stockholm.
 
Ja det verkar ju ligga i dom prisklasserna, så med andra ord så har min byggare inte vara fackmannamässigt kunnig när han har upprättat en offert till oss >:( 25000kr+ moms kommer man inte långt med till ett hus på 208kvm. Tack Joffa! ;)
 
Men jag fattar inte riktigt?? Har du en offert? Då gäller väl den? Varför skulle du betala mera??
 
VILKA PRISER !? Fy vad orättvist ! Vad billigt,  75 000 sek är hur billigt som helst !
På Åland får du räkna minst 10 000 - 15 000 € för ett helt hus, exklusive tapeter.
På tal om offerter, när min bror byggde för 8 år sedan blev priset 20-30 % högre än offerten. Målaren hänvisade till att arbetet tog betydligt längre än beräknat. Så var det med den saken. Bara att betala.

25 000 sek var ju en ganska förhoppningsfull prisuppgift, tänkte han måla med högtryckstvätten ?  :-?
 
Ja det e just det jag vill hänvisa till. Att offerten sa 25000kr+moms thats it!!

Men i efterhand vill byggaren att jag ska betala allt som översteg detta pris, så han har sett till att fakturan kommit till mig på 41000kr det är summan som översteg det han offererat..

Varför ska jag betala för att han inte kan upprätta en offert som stämmer? Varför ska jag betala för hans misstag? Kan man verkligen göra så?

Har även kontaktat målaren och han hänvisar bara till att det var jag som tog första kontakten med honom.. Alltså byggaren har aldrig fått nån offert av målaren och när jag kontaktade målaren så blev det jag som beställde jobbet.. Men varför skickar då målaren räkningen först till byggaren? som i sin tur hänvisar till målaren att han bara offererat 25000kr + moms och resten blir fakturerat på mig??

Ja det e en jä*la soppa hela bygget det e bara en grej av allt elände :'(

 
Prata med din konsumentrådgivare så att du har torrt på fötterna. Dvs att du vet om det är en verklig offert eller ej. Är det en offert så är det den som gäller.

Jag kan inom parentes säga att vårt målande och tapetserande tog ca 400h. Vi fick en uppskattning av en kille som skulle göra det på 200h. Var och kollade på några hus han gjort och beslut att vi var beredda att betala mera för att få det bättre gjort. Således 200x35[ch8364]=7000[ch8364] = 64kSEK
 
Vi fick betala ungefär 50000 ink moms för standardtapet samt 27000 ink moms för vitmålat trätak. Ett 1,5 plans på 180kvm. Så ditt pris låter ganska rimligt. Har även haft andra målare som gjort garaget osv så det är nog inte så mycket att bråka om summan. Om det däremot är ett annat pris än den fast offerten så är ju någoty konstigt. Vi valde sen till finare tapeter ca 300-400kr/rulle. och lite finare glasfiberväv både i tvättstuga och klädkammare osv. och då fick vi lägga till ca 15000kr. Vi upplever att det är betydligt mycket mer jobb än de flesta tycks tro att spackla/slipa/tapetsera/måla ett helt hus. Utvändigt kostade det ungefär 50000 att få målat.
 
Att summan för våran tapetsering och målning inte var nämnvärt dyr håller jag med om.. Det som retar mig är att offerten från byggaren inte stämmer, sen att vi beställt ett nyckelfärdigt hus, varför skickar då målaren räkningen till mig??

Jag kan bara tänka mig att han vill ha in pengar på det jobb han gjort, och när han inte kan få det av byggaren så skickar han räkningen till mig..

Men jag vill inte betala för att byggaren inte kan ge mig en offert som stämmer.. I mina ögon så har byggaren varit fackmannamässigt kass som inte har kunnat upprätta en offert som stämmer med verkligheten.. Vad skulle han ha målat och tapetserat för 25000kr + moms??? Lekstuga eller >:( Vårat hus e ju trotts allt på 208/kvm så man måste ju förstå att det kostar mer än den summan han uppgett i offerten, men hur ska jag veta det, man förlitar sig ju på det pris man får på ett nyckelfärdigt hus ska stämma..
 
sen att vi beställt ett nyckelfärdigt hus, varför skickar då målaren räkningen till mig??
Är det frågan om totalentreprenad? Dvs har du avtalat ett pris med en säljare så är det det som gäller. Men har du anlitat målaren själv är det en annan femma.
 
Ja vad ska jag svara på det...

Jo det skulle vara totalentrepenad vi har bara skrivit ett kontrakt.. Men vad hjälper det när snickaren säger att jag ska ringa målaren om vilka tapeter jag valt, och sen om jag nu skulle ha taket laserat.. När jag gjorde det så blev jag automatiskt beställaren av jobbet och inte byggaren.. Men jag fattar ändå inte varför målaren först skickar fakturan till byggaren om jag e beställare.. Vilket jag inte var.. Jag sa ju bara tapeterna och sen att vi skulle ta laseringen löpande för att målaren inte hade tid att göra en offert.. Men då blev hela jobbet löpande.. Alltså som jag sa tidigare så hade byggaren aldrig varit i kontakt med denna målare vare sig om offert eller tapetsering och målning av vårat hus.. Så när jag kontaktade målaren så blev det jag som beställde jobbet.. Ingen rolig sitts det här.. Och grötigt e det åxo >:(
 
OK. Om det kontraktet innefattar totalentreprenad så bör det vara det som gäller. Men som sagt var: Prata med konsumentombudsmannen på din ort och/eller jurist.
 
Har redan kontakt med konsumentombudskvinnan på våran ort.. Så vi håller på att dra i trådarna men offerten och kontraktet är ganska svår att tyda.. Har även pratat med en bra advokat om det nu skulle behövas.. Det gäller inte bara målaren det e bara en del i det hela..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.