mycke_nu skrev:
Bra motion att kärra ut 40 ton betong själv. På tid dessutom innan den brinner ihop..
Betong väger ca 2300 kg/kbm så 40 ton blir det inte. Men att blanda själv såna mängder skall man inte göra. Man får inte den kvaliteten på betongen heller om man blandar själv.
 
På byn blandade ett gäng polacker betong till ett bussgarage på ca 150m2 vart förvånansvärt snyggt och en aning billigare än betongbilar, kvaliten kanske vart en aning sämre men det är ju svårt att veta
 
Garanterat sämre kvalitet....
 
När jag gjöt platta i slutet av förra året beställde jag 6 kubik levererat med slangbil, det kostade ca 8000kr
Jag hade aldrig fått för mig att blanda så mycket själv! det är tungt nog att asa runt slangen från betongbilen, vibba och dra av plattan.
Mer motion på en dag behöver inte jag :)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Har blandat betong till några mindre byggnader med platta, 15-20m2, och det är fullt tillräckligt.
Om du ändå måste beställa material och hemkörning till dina 7 kubik så kan det inte bli mera än någon tusenlapps besparing mot att få det hemkört och då rätt kvalite.
 
När jag sålde byggmaterial förr i tiden så var standardmängden 7säckar (40kg) cement per kubkmeter betong, det skulle bli 78st 25kg säckar på 7m³.

Jag har varit med och blandat ett par +100m² golv, inga problem att göra på en dag, men man måste vara några personer, 2som matar i blandaren, 2 som kärrar ut, 1-2 som jämnar.

Men då ska det inte vara en sån där betongblandare dom säljer idag, dom duger bara om man ska göra sockerkaka åt 2pers :)
 
  • Gilla
The_Nyll och 2 till
  • Laddar…
jo det lutar åt betongbil om inte som kicken säger att man är x antal och kanske har några x antal betongblandare också. =) men har väl några månader att fundera och planera =)
 
Räkna på vad du sparar också, om du ändå måste köpa allt material och få det transporterat till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.