Det här är ett lite specielt ämne.

Finns det ngn här som har haft att göra med ioniseringen av tillluften? "Syreaktiveringen" Kallas det också.

Vad jag vet kan luften som tas in via kanalsystem förändras dvs antalet negativa syreioner reduceras i kanalsystemet. Nu försöker man "aktivera" luften med olika metoder.


Nyfiken om det finns ngn som känner till detta. (Är kanske bara interessant för stora projekt).
 
Har inget att tillföra mer än att det faktiskt heter jon på Svenska, inte ion!
 
Åtminstone på min värmepump så är jonisering och syreaktivering två skilda saker. Syreaktivering ökar mängden syre i luften en aning och jonisering laddar väl luftens partiklar på något sätt. Tror det gör det mindre statiskt och får damm att klumpa ihop sig.
 
Ja, dyrt som fan. Funkar skitbra.Om vi nu pratar om jonisering.
Sett ett tiotal anläggningar från soprum till illaluktande gymnastikhallar.
Brukar dock sitta i tilluften och efter eftervärmningsbatteri.
 
Hur funkar det? Bildas det ozon?
Marknära ozon brukar ju anses som ett miljö- o hälsoproblem annars. Det är pga detta som kopiatorer och skrivare har egna rum på kontoret.
 
Stenolofanders skrev:
Hur funkar det? Bildas det ozon?
Marknära ozon brukar ju anses som ett miljö- o hälsoproblem annars. Det är pga detta som kopiatorer och skrivare har egna rum på kontoret.
Ska läsa rapporten jag hittade och länken som Tjoa postade noga.

Ja, vanligtvis bildas det ozon som biprodukt, men jag träffade ett företag som säger att de kan garantera både ett visst antal joner och en max koncentration på ozon.

Jag har hittills kommit fram att forskare kommer till olika resultat när det gäller nyttan av jonisering.

Ska läsa mer om det.

Jag vet att man bland annat utgår ifrån att luften förändras mht negativa syrejoner om den transporteras i ett kanalsystem. Därför fanns det flera företag inom luftbehandlingen som har erbjudit olika lösningar på jonisering av tillluften. Ett företag sade dock att de inte säljer sina joniseringsprodukter längre eftersom de har kommit fram att systemet inte var bra ....

... det andra företaget tycker att deras teknik fungerar jättebra och att man har en stor nyttan av detta osv. osv.

... kan skicka länken om du vill ...
 
Ewald skrev:
Okej ...jonisering ... bra att veta. .... hittade en rapport nu ...

[länk]
Nu har jag läst studien.
Man kommer egentligen fram till att man inte vet hur ioniseringen påverkar inomhusluften exakt.

Den totala mängden VOC kunde inte sänkas genom ionisering. Det bildades Ozon vid ioniseringen och man vet delvis inte om ozonen eller ionerna eller båda orsakade vissa förändringar ....

Vissa VOC ökades till och med efter ioniseringen ....

... kundskapen om reaktiv kemi är begränsad .... man kan inte mäta t.ex. lukt som har en stor inverkan på hur vi upplever inomhusklimatet .... man pratar om att det kann bli en utmaning i framtiden ...
 
Intressant läsning. Verkar vara en knepig balansgång om det ska funka med jonisering, utan att det bildas skadliga ämnen. Visserligen renar ju ozon och fria radikaler luften men får även oss människor och annat organiskt material att brytas ned, fysiskt, medan en trälig odör kan bryta ner en psykiskt. Det onda med det goda! Ozon och syre i andra former är det som får oss att åldras.

Av detta lär vi följande:
1) Minns Michael Jackson i syretältet. Han luktade kanske gott eller ingenting alls.

2) Om du måste släppa dig på kontoret, gör det i kopieringsrummet. Eller dra igång laserskrivaren lite diskret.
 
Stenolofanders skrev:
Intressant läsning. Verkar vara en knepig balansgång om det ska funka med jonisering, utan att det bildas skadliga ämnen. Visserligen renar ju ozon och fria radikaler luften men får även oss människor och annat organiskt material att brytas ned, fysiskt, medan en trälig odör kan bryta ner en psykiskt. Det onda med det goda! Ozon och syre i andra former är det som får oss att åldras.
Ja.

Men skadliga ämnen kann även bildas i vanliga luftdistribuneringssystem ... t.ex. om man är slarvig med filterbyten osv.

Det jag har hittills har hört är att luften generellt förändras om den tas in via kanaler, dvs att kvaliten är sämre jämfört med fönstervädring.

Luften föräändras i kanalsystemet t.ex. mht till negativa joner ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.