Hej!
Jag går just nu på bygglinjen och det är massa nytt hela tiden. Något jag inte är riktigt hundra på är hur lång "4tumsspiken" är, eller "tvåtumtre" regeln är i mm eller cm. Kan någon göra en tabell gällande vilka spikar eller reglar man menar med dessa tum-mått? De verkar även inte stämma överens med de faktiska konverteringarna av måtten, så jag har inte haft någon större användning av program som konverterar till det exakta måttet. Känns långdraget att behöva dubbelkolla och fråga "det är den här spiken va?" till sin handledare gång på gång. Hjälp en vilsen byggelev (y)
 
Fyrtumsspik~ 100mm
Tvåtumtre~45*70??
 
En tum är 2,5 cm. Svårare ån så är det inte. Tidigare såldes ohyvlat virke, så en 2-tum-3 är 5x7,5 cm. Nu är ju nästan allt planhyvlat och då tappar man ju några mm. Så 5x7,5 har blivit 4,5x7 i stället.
 
Aja, då är det väl bara att räkna lite lätt på det då :) tack för hjälpen
 
Vad får man lära sig i skolan numera? På den tiden jag gick bygglinjen började läraren med att vi skulle lära oss 2x4" och råspont och diverse annat.
 
Vän av ordningen så är en tum 2,54 cm
 
1 tum är 25,4 mm, för att vara exakt, och det är också anledningen till att allt är 25,4 gånger bättre i europa än "over there" ;)

Men som sagts, när man konverterar i byggvärlden blir det lite si och så med måtten så det är "närmast" som gäller ;)
 
En engelsk tum är som sagt 25,4 mm men en svensk verktum är 24,742 mm :) sen finns det ytterligare varianter i olika lander
 
Jag vet inte om vi skrev samtidigt...thomasx
Men menar du att 25,4 mm är mer exakt än 2,54 cm? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hans-Greta
  • Laddar…
Elkludde skrev:
En engelsk tum är som sagt 25,4 mm men en svensk verktum är 24,742 mm :) sen finns det ytterligare varianter i olika lander
Verktum slutade användas vid 1700 talets slut.
 
cust3000 skrev:
Jag vet inte om vi skrev samtidigt...thomasx
Men menar du att 25,4 mm är mer exakt än 2,54 cm? ;)
mm är alltid mer exakt än cm ;)
 
Många sökmotorer har converters inbyggda t.ex google

http://lmgtfy.com/?q=convert+4+inches+to+mm

Annars finns det appar till din smartphone att ladda ner, sök på converter i app store eller google play

edit: ser nu att du redan har koll på dessa så bortse från mitt inlägg
 
Redigerat:
Touche ;)
 
Var ni tvungna att släcka lyset för TS?
 
Jag har ett måttband med verktum så alla slutade inte på 1700-talet.:)

Annars närmar sig ju amerikanerna det metriska systemet sen en tid tillbaka. Tum för tum...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.