Jag äger en fastighet som är påbörjag med följande:

Källare murad med betongblock och gjutet betong tak över källaren på c:a 130 m2.
Ovanpå detta finns ett stålskelett (I-balkar) i pulpetform med färdigt plåttak påskruvat.
Detta ska bli till ett bostadshus med kommersiell inriktning dvs jag vill färdigställa detta på billigaste sätt men ändå med långsiktig ekonomi gällandes uppvärmning samt underhåll. Dock ska gärna slutresultatet se relativt "lantligt" ut. Totala väggytan är c:a 260 m2 så priset är viktigt.

Tänkte ta hjälp av er på forumet som säkert surfat runt och hittat mycket intressant, jag behöver tips på både yt-fasaden samt isolering för året runt bruk. Insidan på väggarna kommer kläs med gips eller träpanel.

Har jag missat något av vikt så säg till så ska jag komplettera.

MVH
Koffegbg
 
Redigerat:
Hur är bygglovet formulerat?
 
Bygglovet är inte utformat än, det är en befintlig byggnad så det blir mer bygganmälan om ändring av användnings ändamål. Från Lager-hall till Kommersiellt boningshus.
Så det finns inga begränsningar alls.
 
Plåtfasad borde ju vara billigt och underhållsfritt, lantigt i form av maskinhallslooken.
Även fibercementskivor borde fungera, kostar ca 200 kr/kvm tror jag.
 
Vill bort ifrån Maskinhalls looken. Det ska kännas attraktivt att hyra och bo där. Men är inte emot plåtfasad som är snygg.
 
När du säger att det inte finns begränsningar så blir jag rädd att du inte har pratat med kommunen än. Det brukar finnas en hel uppsjö av begränsningar när det gäller kommersiella fastigheter.

Ligger byggnaden på en gård eller ett industriområde?
 
På en Lantbruksfastighet utanför planlagt område.
Jag vet hur kommunen fungerar och äger 8-9 hus/fastigheter idag som jag antingen bygg från grunden eller renoverat ifrån grunden.

Jag vet om att det finns fula plåtfasader men vilka snygga finns det?
Det finns olika plast & Glasfiber fasader men hittar inga riktigt snygga där heller.

Så lite tips där tack.
 
Isolertimmer kanske? 200 kr kvm (finns t.om en materialkalkylator på siten). Om du sedan sprutmålar huset så går målningen snabbt. Du borde kunna lasera timret, vilket gör ommålning kostnadseffektiv. Ser lantigt ut också.
 
Om du nu bara har en stålstomme så kanske det skulle vara försvarbart att mura upp väggar med någon variant av lättbetong med bra isolervärde och sen bara putsa det.
(det är väldigt mycket billigare att köpa lättbetong från polen)

(och grattis till att ha en kommun som är roligare att ha och göra med än den jag bor i)
 
  • Gilla
Koffegbg
  • Laddar…
Now were talking :)

Bra förslag, båda två.
MaZtoR: Har du tips på Polen- lättbetong?
 
Många av märkena på lättbetong som säljs i Sverige finns även i polen för billigare pengar om jag förstått det rätt. Har själv aldrig personligen handlat där. Men jag har varit på arbetsplatser (som plåtslagare) där alla cementbaserade produkter varit importerade från polen. Om du söker runt lite på forum och google så kan du nog hitta någon firma som hjälper dig med importen.
 
  • Gilla
Koffegbg
  • Laddar…
Jag funderade på om det finns sandwich paneler som är plåt med skum emellan. Såg sådana i Kina på en byggmaterial mässa där. Billigt som tusan....
Någon som sett sådana i Sverige?
 
morotsman: Coolt. Detta ska jag läsa på om, hittade en variant på Blocket också just.....
 
Sandwich paneler finns i massvis med olika utförande. Brukar säljas av företag som även säljer hallar. Som tex lindab och tectum. Men vill du ha ett "lantligt" utseende så är det nog fel väg att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.