vad svårt ni gör det för mig ;)

vill kunna lägga klinkers på träbjälklag,
2 rum får en spännvidd på ca 3 meter så det ska väl funka med cc600 med 45x220 utan problem för svikt?
sedan vill jag såklart kunna lägga klinkers på detta så billigt som möjligt men ändå slippa se att det spricker.

sedan har jag köket som är lite större, ca 4.5 meters spännvidd, här ska det vara samma klinkers och samma golvhöjd som i matsalen med 3 meters spännvidd så underlaget bör ju vara lika som matsalen,
så här måste det väl kanske till någon förstyvning, alt tätare cc mellan golvbjälkar...
 
Hehe nä det är inte helt busenkelt ;) men du vet min åsikt nu iaf. Lycka till!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Ja då blire gjuta platta då.. Inte helt uteslutet faktiskt och kanske inte så mkt dyrare eller krångligare...
 
Kollade med min golvvärmeleverantör men de hänvisar till klinkersfabrikörn för att få veta vilket underlag som krävs..
Konstigt kanske men...

Och särskilt när man inte vet villet klinkers man ska ha ännu.. Kan bli import från polen:D där räcker det väl med "bakan" som underlag.. Vem vet:)
 
Men golvvärmeleverantören måste mena flytspackelleverantören kan jag tycka?
 
ja det är möjligt... är man tvungen att flytspackla då? jag skulle vilja slippa eftersom det är så förbaskat dyrt... iaf då man räknar på byggmax priser... men det kan ju knappast bli billigare om man tar in en firma som gör det...
 
Riktig djungel är det iaf. Om du tycker det blir så dyrt så kanske inte klinkers är rätt alternativ för dig. Tänker att det är ju trots allt en sommarstuga va?
 
Kommer köpa klinkers billigt av en polsk bekant,

Sommarstuga med golvvärme isåfall.. Har inga planer att flytta härifrån än iaf:)
 
Det är alltså ett bostadshus..

Men är tvungen att riva upp alla golv och ska passa på att lägga golvvärme..
Vill ändå göra en budgetvariant.. Även 200:- skillnad per m2 ger ju en slant i slutändan...
 
Om du lägger in ett parkett golv så är inte golvvärme lika viktigt iom att du har träbjälklag. Eller ett snyggt furugolv som skruvas i golvreglarna. Då kan man köra element istället och hålla ner kostnaderna mycket. Det kostar om man ska ligga på topp ;)
 
Jo det kan säkert göra en slant vid försäljning om det ligger i rätt område i Sverige.
 
Har ju grävt ner jordvärmeslang så det kommer bli jordvärme...
Då är golvvärme att föredra..

Vill ha klinkers i hall och kök men att det skulle vara så problematiskt att planera underlaget hade jag ingen aning om:D
 
Som när jag skulle dränera hemma pratade jag med fem olika grävare och fick fem olika svar på hur det skulle utföras. Det finns tyvärr inte bara en metod utan flera, mer eller mindre eller lika bra;) Men gömma golvvärmen under massa skivor skulle jag undvika. Lycka till :)
 
Hehe ja det är ju det som är värst... Att det finns så många olika "rätt"
Jag är inne på att glesa och sedan ett eller två lager gips, kanske vanligt billigt gips.
Och sedan klinkers.. Det är ju inga våtrum vi pratar om
 
30 cc på reglarna bara om du kör den metoden med gles och gips. Det sa LK när jag pratade med dem igår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.