Behöver lite råd och tips inför vårt markisinköp. Vi har hittills fått två offerter, väntar på den tredje. Dock är vi lite osäkra på hur vi ska jämföra de olika markiserna åt.

Det är fyra olika markiser från två leverantörer så här långt. Tre av dessa är halvkassett, den fjärde är öppen och därför har vi valt att bortse från den då vi kommit fram till att vi vill ha halvkassett åtminstone.

Så, just nu står det mellan (från dyrast till billigast):

Moogio Sienna 1600
Tysktillverkad. 5 års garanti. Verkar heta Markilux 1600 på Moogios hemsida. Mellanarmslänken är av kätting.

Nordic-Light FA48
Svensktillverkad. 5 års garanti. Mellanarmslänken är av Dyneema®band.

Moogio Firenze

Svensktillverkad. 3 års garanti. Tämligen säker på att detta är Elissi Benissa. Mellanarmslänken i, citat, "enklare" kedja, ser ut som en cykelkedja ungefär, slutcitat.

Alla verkar vara ungefär lika stabila är min uppfattning. De här banden som vissa markiser har i vikarmarna verkar vara "det senaste", men de har väl bara funnits i ett par år. Hur håller dessa remmar i långa loppet? Är kättingar ett säkrare kort? Annat att tänka på? I och med att vi ska ha två markiser så handlar det ju om ganska mycket pengar så man försöker göra ett så välinformerat beslut som möjligt.
 
Redigerat:
Stödben är bättre än sol- och vindautomatik imho.
 
Jag fick höra att när det blåser så pass mycket att man skulle behöva stödben så är det ändå allra bäst att fälla in markisen istället. Nu ska detta kopplas in till ett befintligt KNX-system och med stödben så är man ju tyvärr tillbaka till ett manuellt moment.
 
Fick nu höra att det är en enklare kedja (liknande cykelkedja) på den Firenze. Då den var billigast så lutade det lite åt den, men samtidigt vill jag inte ha en konstruktion som jag ångrar senare. "Enklare kedja" låter klent om andra markiser har kättingar eller remmar?
 
gein skrev:
Jag fick höra att när det blåser så pass mycket att man skulle behöva stödben så är det ändå allra bäst att fälla in markisen istället.
Ja, det beror ju lite på hur man är som person och hur man bor. Jag försöker vara försiktig med grejerna och hos oss blåser det ofta.
Då har jag två val: Acceptera att markisen flaxar +/- 10-15 cm eller acceptera att vindautomatiken drar in markisen titt som tätt när man sitter ute i skuggan.
Jag kan även tillägga att skaksensor verkar vara ett bättre alternativ än vindsensor. Det är ofta som propellsnurret inte stämmer överens med flaxet i markisen. Åt båda håll.
Å andra sidan sa markismontören att han aldrig varit med om att någon markis han monterat har blåst ner.

Vi har en Hestra Family Design med Beckermotor. I efterhand borde jag kanske valt Somfy i stället då de har bättre stöd för hemautomation. Men det är skönt att kunna reglera känsligheten på fjärrkontrollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.