Får jag avbryta tekniksnacket för en liten stund? Varför tveklöst ett som inte är kopplat till en larmcentral?
 
Adamski74 skrev:
Får jag avbryta tekniksnacket för en liten stund? Varför tveklöst ett som inte är kopplat till en larmcentral?
För min del handlar det dels om att jag vill äga all utrustning själv. Jag vet att med en del bolag kan man köpa loss utrustningen men jag upplever att det då inte blir så prisvärt.

Den andra aspekten är att de färdiga paketen från Securitas mfl inte innehåller det jag egentligen vill ha.

Den tredje aspekten är att jag har sett hur en väktarutryckning går till (inbrott på ett företag) och jag har svårt att se värdet av den. I det fall jag såg tog det drygt 45 minuter innan de ens kom. När de kom var det bara en kille och han gick inte in då de tydligen aldrig gör det när de är ensamma och det finns en risk att någon (tjuv) är kvar i lokalen.

Det han gjorde var att kontakta polis som ändå inte (åtminstone sällan) åker ut på ett vanligt inbrott. Han kontaktade även en svindyr jourlåssmed (som larmbolaget samarbetade med) som kom ut efter två timmar och hjälpligt lagade låset.

Då köper och bygger jag hellre mitt eget system så att jag får det som jag vill. Jag är realistisk nog att inse att tjuvarna är klara på 5 max 10 minuter så jag hyser inga illusioner om att någon ska hinna fram innan de är borta. Om jag kan bygga mitt system så att det filmar (och tjuter) om larmet går och att jag får ett sms i mobilen så kan jag själv ringa polisen och vidta åtgärder snabbare än någon larmcentral.

Så resonerar i alla fall jag.

// Azkel
 
@Azkel Det du berättar känns vettigt.
 
Azkel skrev:
Så resonerar i alla fall jag.
Fast det du räknar upp har egentligen inte speciellt mycket med koppling till larmcentral att göra.
Du behöver ju inte hyra ett dyrt och låst system från jätten gluff gluff för att ha koppling till larmcentral, eller ha väktartjänster kopplade till abonnemanget bara för att en larmcentral är inblandad.
Med en larmcentral som mottagare kan jag utforma en mer ingående larminstruktion och de kan i förekommande fall ta emot och bedöma kamerabilder på ett sätt som inte alltid är praktiskt på mobilen. Åtgärderna efter ett inbrott sköter jag ändå själv.
Att larma polis direkt på larm ser jag ingen anledning att göra, vet inte om det ens går att göra utan att på plats ha konstaterat inbrott. Räcker det med kamerabilder som bekräftelse så har jag dock inga illusioner om att vara snabbare än en bemannad larmcentral med rutinerad personal.

Vad jag vill peka på är att det finns inte bara ytterligheterna med helt eget eller helt hyrt system.
 
Azkel skrev:
Ok Nyfniken, då spammar jag på här...

Hej Pewh.

Hoppas du har tid och lust att hjälpa mig lite på traven. Jag undrar lite hur ditt system ser ut idag? Vilka funktioner har du idag och har du planer på att lägga till mer/fler? Kör du en SPC4000? Får jag fråga var du köpte den och hur mycket den kostade?

Som jag förstår det är SPC4000 hjärnan/boxen och utifrån den lägger man på rfid-läsare, rörelsedeckare, kameror etc etc. Har jag förstått det korrekt?

Jag har fler frågor men tänkte börja här. [bild]
Hej!
Jag har en SPC 5320. Köpte den större centralen för att inte fastna i något när jag väl började bygga ut. Dock hade det nog räckt med 4320. Jag kör nästan allt trådat då jag inte anser att trådlöst är tillförlitligt i ett larmsystem. För enkelt att störa ut. Till centralen har jag en expansionsenhet E652 och en dörrcentral A210. Dörrcentralen kan hantera en enkeldörr med läsare på in och utsidan eller två dörrar med en läsare.

Som dörrläsare använder jag Bewator PP500EM. Denna ansluts med 7 trådar har jag för mig och måste ställas i läge A4, Preconfigured interface 59 (48 bit
Wiegand for Granta) för att fungera med A210.

Varje ytterdörr har två lås. Ett ellås Abloy 8180 samt ett mekaniskt hakregellås. Det senare måste jag alltså låsa/låsa upp med nyckel. På detta sätt slipper jag eventuella diskussioner när det gäller godkännanden osv. Till ellåset sitter en egen cylinder som min vanliga nyckel inte passar till. Tappar jag nycklarna och larmet är på måste man alltså känna till PIN-koden för att kunna öppna. När jag lämnar huset kan jag välja att larma på via manöverpanelen(MAP) eller från kortläsaren utanför dörren efter jag stängt dörren. För att larma på trycker jag B samt visar tagg.

För att larma av visar jag tagg samt knappar in PIN-kod. Larmet slås av samma sekund och dörren öppnas. Det är alltså ingen fördröjning som man får när man larmstyr från annat passérsystem.

Vad jag gav för centralen minns jag faktiskt inte, köpte den av en lokal handlare. Lasshop.se har rätt bra priser.

Med A210 kan man även fjärröppna dörrar via appen samt låsa dem helt så inte ens tagg funkar. Man kan även ställa upp dörren så den står helt olåst.
 
Hej Pewh

Stort tack för din utförliga beskrivning. Du har en poäng avseende trådat/trådlöst och jag tror att även jag vill köra trådat om jag nu ändå vill göra det ordentligt.

Jag lutar åt att börja med ett start-kit i form av: Larmpaket SPC 4320LCD som innehåller både "SPC 4320 centralapparat" och "LCD-manöverpanel SPC K420". Till detta tänkte jag lägga Inomhussirén, rörelsedeckare samt magnetkontakter till 2 dörrar.

Har du något förslag på lämplig
1. Inomhussirén
2. Rörelsedeckare
3. Magnetkontakter

Allra helst hade jag ju velat ha ett mail skickat när ett larm går men det kan inte denna om jag förstår det korrekt. Näst bäst blir väl då att köpa till en GSM-modul antar jag? Lutar då åt att köpa denna. Finns det andra alternativ?

Bör jag även beställa kabel? Om ja, vilken är lämplig? Jag har massor med nätverkskabel och telekabel som ligger, kan jag använda det eller bör det vara "rätt" kabel?

Jag hittar inga kameror i SPC-serien. Tänker jag fel? Ska en (framtida) kamera ändå inte kopplas ihop med SPC'n? På något sätt måste jag ju det om jag vill att den ska börja spela in i samband med att larm utlöses.

Hur administrerar jag detta via en pc när allt väl är inkopplat?

Tack på förhand!

// Azkel
 
Azkel skrev:
Hej Pewh

Stort tack för din utförliga beskrivning. Du har en poäng avseende trådat/trådlöst och jag tror att även jag vill köra trådat om jag nu ändå vill göra det ordentligt.

Jag lutar åt att börja med ett start-kit i form av: Larmpaket SPC 4320LCD som innehåller både "SPC 4320 centralapparat" och "LCD-manöverpanel SPC K420". Till detta tänkte jag lägga Inomhussirén, rörelsedeckare samt magnetkontakter till 2 dörrar.

Har du något förslag på lämplig
1. Inomhussirén
2. Rörelsedeckare
3. Magnetkontakter

Allra helst hade jag ju velat ha ett mail skickat när ett larm går men det kan inte denna om jag förstår det korrekt. Näst bäst blir väl då att köpa till en GSM-modul antar jag? Lutar då åt att köpa denna. Finns det andra alternativ?

Bör jag även beställa kabel? Om ja, vilken är lämplig? Jag har massor med nätverkskabel och telekabel som ligger, kan jag använda det eller bör det vara "rätt" kabel?

Jag hittar inga kameror i SPC-serien. Tänker jag fel? Ska en (framtida) kamera ändå inte kopplas ihop med SPC'n? På något sätt måste jag ju det om jag vill att den ska börja spela in i samband med att larm utlöses.

Hur administrerar jag detta via en pc när allt väl är inkopplat?

Tack på förhand!

// Azkel
Den LCD-manöverpnelen klarar inte av RFID-taggar för av/på-larmning, men det kanske du vet? Jag tänkte första ta det där paketet men köpte dem separat istället för att få MAPen med RFID ...
 
Tack KristoferL. Det missade jag helt. Det var ju synd, jag som trodde jag hittat ett prisvärt paket... Jag tänker ju förvisso ha MAP'en på väggen precis innanför huvudentrédörren och tanken är att jag larmar på/av på den kortläsare som sitter på utsidan av denna dörr. (typ Bewator med rfid) Jag tänker mig då att primärt aktivera/inaktivera skalskyddet på MAP'en.

Skulle det då fungera att ha en MAP utan rfid? Har jag missat något uppenbart användningsområde? När/hur använder du rfid i MAP'en?

// Azkel
 
Azkel skrev:
Tack KristoferL. Det missade jag helt. Det var ju synd, jag som trodde jag hittat ett prisvärt paket... Jag tänker ju förvisso ha MAP'en på väggen precis innanför huvudentrédörren och tanken är att jag larmar på/av på den kortläsare som sitter på utsidan av denna dörr. (typ Bewator med rfid) Jag tänker mig då att primärt aktivera/inaktivera skalskyddet på MAP'en.

Skulle det då fungera att ha en MAP utan rfid? Har jag missat något uppenbart användningsområde? När/hur använder du rfid i MAP'en?

// Azkel
Det funkar nog alldeles utmärkt! Jag använder faktiskt aldrig min RFID-läsare. Tanken var väl att man skulle ha varsin bricka och larma av/på med men vi kör kod nu och jag tror inte någonsin vi kommer att använda brickor. Nu behöver man aldrig tänka på att ha med sig den eller så, koden kommer man förhoppningsvis alltid ihåg! :)
 
Anderssan skrev:
Jag har kopplat serieporten på SPC-larmet till en raspberry-pi där jag har ett python-script som läser av status. Informationen skickas till hemautomations-pi:en där jag kör Domoticz.
Hur har du rent fysiskt anslutit serieporten till RPi'n? Direkt på gpio-portarna, usb?

/Patrik
 
Azkel skrev:
Hej Pewh

Stort tack för din utförliga beskrivning. Du har en poäng avseende trådat/trådlöst och jag tror att även jag vill köra trådat om jag nu ändå vill göra det ordentligt.

Jag lutar åt att börja med ett start-kit i form av: Larmpaket SPC 4320LCD som innehåller både "SPC 4320 centralapparat" och "LCD-manöverpanel SPC K420". Till detta tänkte jag lägga Inomhussirén, rörelsedeckare samt magnetkontakter till 2 dörrar.

Har du något förslag på lämplig
1. Inomhussirén
2. Rörelsedeckare
3. Magnetkontakter

Allra helst hade jag ju velat ha ett mail skickat när ett larm går men det kan inte denna om jag förstår det korrekt. Näst bäst blir väl då att köpa till en GSM-modul antar jag? Lutar då åt att köpa denna. Finns det andra alternativ?

Bör jag även beställa kabel? Om ja, vilken är lämplig? Jag har massor med nätverkskabel och telekabel som ligger, kan jag använda det eller bör det vara "rätt" kabel?

Jag hittar inga kameror i SPC-serien. Tänker jag fel? Ska en (framtida) kamera ändå inte kopplas ihop med SPC'n? På något sätt måste jag ju det om jag vill att den ska börja spela in i samband med att larm utlöses.

Hur administrerar jag detta via en pc när allt väl är inkopplat?

Tack på förhand!

// Azkel
Siren: jag köpte siemens sir1992, men tycker den är lite väl diskret. Finns en annan siemens som tydligen låter högre. Kan tyvärr inte hitta modellnumret just nu.
Deckare: jag kör med bosch blueline, vanlig pir för ca200kr, finns någon dyrare kombidetektor med något mindre risk för fellarm. Jag har en enkel miljö och tyckte det räckte.
Magnetkontakter: finns många varianter, antingen inbyggda i karmen eller utanpåliggande. Jag tog en vanlig standard utanpåliggande för en femtiolapp. Eftersom de inte kostar mer satte jag på alla fönster på bottenvåningen också.

Tror inte det finns någon annan gsmmodul.

Kabel ska helst vara partvinnad, åtminstone för x-bus (ex mellan centralenhet och map). Är din telekabel det så duger den. Nätverkskabel likaså, men använd isåfall de tvinnade paren och inte från olika par.

Kamerorna ansluts via ethernet och för att spc ska kunna använda dem krävs att de kan styras via inbyggd webbläsare. Har inte testat detta.

Administration antingen via spc pro i windows och usb eller via inbyggd webbserver. Jag har bara använt det senare, fungerar utmärkt!

Kila gärna i manualerna, finns på bewators hemsida!
 
Tack Fredrik!!

Nu vet jag tillräckligt för att kunna jämföra olika komponenter. Fråga på denna:

fredrik.johansson skrev:
Administration antingen via spc pro i windows och usb eller via inbyggd webbserver. Jag har bara använt det senare, fungerar utmärkt!
Hur exakt kommer jag åt interfacet? Koppar jag in Centralapparaten på nätverket?

// Azkel
 
Azkel skrev:
Hur exakt kommer jag åt interfacet? Koppar jag in Centralapparaten på nätverket?
// Azkel
Du kopplar in centralen på nätverket och anropar dess IP-nummer via en webbläsare, resten är väldigt rakt på! I panelen loggar du in som Engineer och sedan kan du konfigurera upp hela larmet i brygga om du vill!(y)
 
KristoferL skrev:
Du kopplar in centralen på nätverket och anropar dess IP-nummer via en webbläsare, resten är väldigt rakt på! I panelen loggar du in som Engineer och sedan kan du konfigurera upp hela larmet i brygga om du vill!(y)
Känns som att jag går från klarhet till klarhet här!! Jag tackar och bockar!

// Azkel
 
Det här kanske du redan har koll på, men annars finns det här en bra genomgång av hur man i teorin kopplar in larmkomponenter. Har man koll på detta innan man börjar skruva sparar man mycket huvudbry.
Har du tänkt koppla flera magnetkontakter på samma sektion gäller det verkligen att hålla tungan i rätt mun med rätt motståndsvärden på rätt ställe.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/overvakning/inbrottslarm/inkopplingsprincipen

Kan också återigen rekommendera manualen som jag hänvisade till tidigare. Finns här: http://www.bewator.com/se/products/...TORER_INOMHUS_CENTRALAPPARATER_INTRUNET/p4058
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.