Frugan har bestämt att vi ska måla om huset så det är bara att lyda :cool: har läst på en massa men ändå inte läst i klartext hur man gör för att måla om grovt spritputsad fasat. Vår fasad är väldigt likt denna i ytan.

pd2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara att rolla, eller är det något speciellt man måste tänka på?

Edit: Sista bilden på huset går inte att få bort men det är iaf huset som ska målas om =)
 
  • 8375882_50958ad89606ee4d226855b0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns gott om grova rollers för utomhusbruk på puts.
 
S
köp en grov roller. ha med dig en pensel, rollern kommer ej åt i alla dalar/gropar
 
Sprutmåla! Ser dessutom ut som grannen behöver måla om också. ( ful färg anser jag och att jag lyfter grannen är för att det kan blåsa till dem när du sprutmålar!
 
Vill inte sprutmåla av den anledning att det kan blåsa till grannarnas hus m.m

Bara hoppas på lite varmare väder så man kan sätta igång. Vill ha det gjort så fort som möjligt.
 
S
sprutmåla tar i regel längre tid då man vill täcka innan allt, och förhindra att färgdimma blåser bort.
 
Brukar man verkligen måla om spritputs? Har aldrig hört. Spritputs har ju färg i sig. Måste gå att tvätta?
 
S
Dr Trä skrev:
Brukar man verkligen måla om spritputs? Har aldrig hört. Spritputs har ju färg i sig. Måste gå att tvätta?
finns olika spritputs. den äldre var i regel endast vit. då många gärna hade gräddvit så blev mer eller mindre alla målade.
 
Ok så var det säkert, men jag tänker om man gillar kulören och om putsen inte är målad så borde man väl kunna tvätta den?
 
Går säkert att tvätta, men de gamla ägarna satte igen ett fönster när de byggde nytt badrum och IDIOTEN som putsade för hålet och målade det misslyckades ganska rejält.

20130807_153051_zps817575fd.jpg
 
Haha förstår nu :) mitt råd är att måla om då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.