Hejsan,
Har ett par fina glaspardörrar i vårt vardagsrum som verkar leva på en skör tråd. Jag vet att gamla dörrar och fönster till stor del går att renovera och göra fina igen.. men när vet man att gränsen är nådd? När är det dags att inse att man kanske ska köpa nya? Hur mycket kan man klippa och klistra ihop? (går det i all oändlighet om de görs korrekt?)

Vi behöver åtgärda dessa dörrar i vår/sommar/höst.. för med tanke på deras utsatta läge och dagens skick klarar de troligen inte en vinter till (iaf inte om man vill försöka renovera dem).

2013-07-16 13.49.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det "lustiga" är att de ser bra ut.. men ja iaf i nederkanten av dörrarna är det helt murket igenom (besiktningsmannens kniv gled oroväckande lätt..).. det växer svamp längs några av spröjsen på insidan (det är en spricka i glaset på ett ställe).. och när det är kallt eller blåsigt..så är det de på insidan med *brr*

Då dörrarna är ganska högt upp, har vi inte kunnat kolla träets kvalite på ovansidan av dörrarna än..

Tips? tankar? Nån som har någon tanke om vad fönster/dörrenoveringar kostar att leja ut?

MVH Sandra
 
Ta loss dem o skruva dit plyfa eller liknande och om det är kallt isolera temporärt från insidan och börja renovera (torka dem först) redan nu om ni har lite att göra (vilket ni iof inte verkar ha :) )
 
sir_daniel skrev:
Ta loss dem o skruva dit plyfa eller liknande och om det är kallt isolera temporärt från insidan och börja renovera (torka dem först) redan nu om ni har lite att göra (vilket ni iof inte verkar ha :) )
Jag har ingen aning om hur man går tillväga med att renovera varken gamla fönster eller dörrar. Har givetvis googlat lite, men ja.. Vill veta mer ;) är inte säker på att det är ett jobb jag vill (kan) göra själv. Nån aning om vad någon kunnig skulle ta för att renovera ett par sådana dörrar?

.. Vi har nog inte brist på sysselsättning direkt, men just nu kollar vi igenom allt främst ..för att göra någon slags prioriteringslista för kommande livstid ;) ..

hur skulle du gått tillväga? Plockat loss dörrarna? Torkat dem? (Hur länge?) sen då? Kollat och bytt ut dåliga trädelar?

Ha en trevlig kväll!
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Gamla fönster & dörrar går att laga hur risiga de än är.

Det är dock förmodligen inte lönt med nyare diton med obefintlig virkeskvalitet. Beror ju såklart på skicket. Först måste man veta hur mycket (och var) trä som är dåligt och måste bytas (= mjukt trä).

Dörrarna är trevliga, men jag misstänker att de är från 70- el 80-talet? Glasen ser i vart fall ut att vara moderna floatglas, och dörrmodellen ser väldigt lik ut ett par sådana som satt i ett hus vi hyrde förut, och de var från 70- el 80-talet.

När nederdelen av bågen har börjat mjukna så brukar också nederändarna av de lodräta sidodstyckena vara uppmjukade, vilket leder till att nederdelen behöver nytillverkas och sidostyckena skarvas i med nya bitar nertill (10-30cm). Enl min erfarenhet kräver detta en god hantverksskicklighet att få bra.

Det kommer att kosta en slant att lämna bort, men nya dörrar lär vara ännu dyrare...
 
Kurtivan skrev:
Kolla här:
[länk]
Tack!
..... kikar!! :)
 
Oldboy skrev:
Gamla fönster & dörrar går att laga hur risiga de än är.

Det är dock förmodligen inte lönt med nyare diton med obefintlig virkeskvalitet. Beror ju såklart på skicket. Först måste man veta hur mycket (och var) trä som är dåligt och måste bytas (= mjukt trä).

Dörrarna är trevliga, men jag misstänker att de är från 70- el 80-talet? Glasen ser i vart fall ut att vara moderna floatglas, och dörrmodellen ser väldigt lik ut ett par sådana som satt i ett hus vi hyrde förut, och de var från 70- el 80-talet.

När nederdelen av bågen har börjat mjukna så brukar också nederändarna av de lodräta sidodstyckena vara uppmjukade, vilket leder till att nederdelen behöver nytillverkas och sidostyckena skarvas i med nya bitar nertill (10-30cm). Enl min erfarenhet kräver detta en god hantverksskicklighet att få bra.

Det kommer att kosta en slant att lämna bort, men nya dörrar lär vara ännu dyrare...
Jaaaadu.. Hmm det är ju det som är den stora frågan.. Hur gammal kan den vara?! Det är svårt, fd ägaren samlade på gamla fönster och dörrar (vi har nu massor i ladan hehe) ..och därför är det heller inte glasklart (ha..nästan fyndigt ju..) om dörren är gammal eller inte.. Det jag kan säga är att minst en glasruta i ett av spröjsen.. Är sånt där glas man nästan känner sig onykter när man tittar ut genom ;) ..och det anser jag vara gammalt (men vet inte hur gammalt..fortfarande)

Finns det nått sätt att urskilja åldern? På dörrarna.. Nåttman gjorde på gamla dörrar men intepå nya tex..

Med vänlig hälsning, Sandra
:)
 
Är sånt där glas man nästan känner sig onykter när man tittar ut genom
Ooohh! Riktigt levande gammalt glas. Var rädd om det. Det är värdefullt. Det är sådana glas som ger ett hus liv och karaktär och gör det vackert på riktigt. Det är sådant glas man vill ha i sina fönster. Liksom man skulle vilja ha de gamla fina spröjsade orginalfönstren och inte det trista livlösa moderna utbytestjafset som förrförra ägaren satte in 1969.

Finns det nått sätt att urskilja åldern? På dörrarna.. Nåttman gjorde på gamla dörrar men intepå nya tex..
Svårt att säga (för en amatör som mig). Gamla är ju ett relativt begrepp...
Bästa tipset: fråga grannen.
 
Kolla gångjärnen, de kan säga en del.. samt hur låset/låsningen är konstruerat. Ser alla detaljer ut att vara lika gamla? Finns det spår av andra lås / gångjärn eller andra detaljer som kan skvallra om ålder? Hur är den konstruerad, spik, skruv eller stift? Materialval osv säger också mycket om åldern.

Men för att svara på frågan, gillar man modellen renoverar man den om den är gjord av material som går att renovera = trä.
 
  • Gilla
Ore
  • Laddar…
Vad jag kan se på bilden är det relativt moderna gångjärn, plus att dom är tre till antalet, det brukade man inte ha förr då det va så kraftigare stål i gamla gångjärn. Du kan kolla på infästningen i träet, är gångjärnen rundade vid skruvarna så är dom troligen infrästa=modernt. Kantigt så är det gjort med stämjärn=troligen äldre.
Nedre spegeln ser ut att vara i plywood.
Låset är en modern spanjolett.
Är vågiga glas är det troligen valsade glas, det användes minst fram till 50-60-talet.
Nåt direkt byggnadsvårdsmässigt värde har dörrarna inte, och med tanke på åldern är det troligen inte det bästa kärnvirket i dom heller.
Men allt går att laga och renovera, och har man tid och lust så!
 
  • Gilla
Ore
  • Laddar…
Några till bilder på utsidan av dörrarna, försökte komma lite närmre..

fonsterdorr1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fonsterdorr2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fonsterdorr3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skrapa, olja och måla så kommer de bli fina igen
 
sir_daniel skrev:
Skrapa, olja och måla så kommer de bli fina igen
Jag hoppades på att nått sånt skulle räcka.. men jag vet också att någonstans därnere sopade besiktningsmannen in en kniv utan nått som helst motstånd.. vilket kanske inte är det bästa tecknet på friskt trä.. och det är väl den delen man undrar över hur stor den är.. hur mycket som behövs bytas ut och om det är värt det eller inte..

Ha en trevlig kväller,
Mvh Sandra
 
  • Gilla
Ore
  • Laddar…
Jag vidhåller mitt uttalande om ålder, dvs. Ganska moderna.
Men som sagt skrapa och olja in dom ymnigt!
Dock så lär bottenstyckena va slut, troligen där som bes.mannen körde in kniven, väldigt vanligt. Dom får man plocka loss och göra nya. Det är inte så svårt som man kan tro, kan gå att bara skruva loss nån och/eller slå ur nån plugg. Annars får man såga loss dom.
Sen gör man nya likadana och sätter dit.
 
  • Gilla
Aladdinsaner
  • Laddar…
Att byta ut/fälla in karmstycke och bottenstycke är faktiskt inte så svårt. Det svåraste är att hitta bra trä. Vill man inte själv så kan jag rekomendera specialsnickeriet Vallsås i Everöds gamla skola utanför Tomelilla. De kan både renovera och göra nytt till en vettig peng.

Jag tror också att dina dörrar inte är så värst gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.