Hej,

Vi har gjort en värdering av vårt hus som vi tänkte använda för att lägga om lånen hos vår bank, Nordea i detta fall. Problemet är att Nordea (eller iaf vår bankkontakt) hävdar att de bara godkänner värderingar gjorda av Bjurfors, som de samarbetar med. Vi gjorde då en värdering med Bjurfors men den var ju inte i närheten av vad vi fick av firman innan.
Vi såg på Nordeas hemsida att de även samarbetade med Mäklarhuset så vi tog hit dem med och med dem fick vi en bra värdering igen. När vi nu pratar med banken igen så säger de återigen att det skall göras av Bjurfors.

Nu undrar jag lite vad som gäller här, kan banken verkligen kräva att det ska göras av ett speciellt bolag? Vi har ju gjort en liknande procedur för några år sedan med Nordea och då fanns inga krav på att speciella mäklarfirmor skulle göra värderingen. Enda kravet då var en godkänd värdering som vi fick betala ca 2500:- för.
Man tycker ju att om mäklarfirman är seriös så borde det väl inte vara något problem? Det är inte heller så att vi haft kontakt med okända mäklarfirmor.

Det känns spontant som banken vill skicka ut sina värderare för att hålla ner värderingen. Samtidigt vet ju mäklaren att det inte är någon försäljning på gång och har ju då inget egenintresse av att låta oss tro att vi kan få en ut hög försäljningssumma bara så de kan få uppdraget.

Jag såg att Byggahus hade en tävling för ett tag sedan där man kunde vinna en husvärdering men det känns ju helt värdelöst om man inte kan nyttja den till något!?
 
Det låter väldigt konstigt men samtidigt antar jag att banken har full rätt att göra på detta vis om de så önskar. Min bank (Skandiabanken) brydde sig inte om vem som gjorde värderingen av vårt hus så länge det skedde av en auktoriserad mäklare. Jag skulle ta upp det orimliga i frågan med Nordea och berätta att du mycket väl kan tänka dig att byta bank om så krävs. Du kan ju samtidigt hävda att Bjurfors värdering känns orimlig om du har två andra, oberoende av varandra, värderingar som talar om en helt annan summa. Men som sagt, överväg på allvar om ni helt enkelt inte kan byta bank. Det är trots allt det starkaste maktmedlet vi har som bankkunder.
 
Swedbank har ju också fått rubriker i DI den senaste tiden då det tydligen flödar information fritt mellan banken och deras mäklare (Fastighetsbyrån) trots banksekretess och utan medgivande från kunden. :wow:
Dessutom mutas mäklarna med diverse bonus prylar när dom lämnat information. :thumbdown:

http://www.di.se/artiklar/2014/2/19/sa-styr-swedbank-huskopare-i-smyg/
 
roland53 skrev:
Swedbank har ju också fått rubriker i DI den senaste tiden då det tydligen flödar information fritt mellan banken och deras mäklare (Fastighetsbyrån) trots banksekretess och utan medgivande från kunden.
Nu gäller ju knappast banksekretessen mäklaren. Jag har svårt att se att mäklaren gör något olagligt, eller ens omoraliskt, i det här fallet.
 
Jag måste säga att det är lite märkligt från både TS håll och Bankens. Banken vill inte godta värdering som utförts av någon dom inte rekommenderar, och TS vill inte godta den värdering som bankens rekommenderade mäklare utfört. Då återstår ju frågan, är skillnaden mycket stor kan man kanske tro att mäklarna som gjort en generösare bedömning inte varit helt sanningsenliga. Det är inte ovanligt att man som kund får förfrågan om vad värderingen avser, och då är man mer generös när det gäller ökning av lån, men lite mer återhållsamma i andra ärenden.
 
Det är ju ingen rättighet att öka på sitt bolån.
Vill inte banken acceptera värderingsmannen så är det inte mycket att göra förutom att byta bank.
 
Inte säkert att TS ska låna mer,kanske ska topplånet bort och in i bottenlån?
 
Byt bank snälla. Alldeles för få som gör nåt åt storbankernas ständiga maktmissbruk.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Vi har SBAB. De gör en "värdering" på nätet, genom att ställa lite frågor till mig och kolla vad jämförbara kåkar i närheten sålts för. Så om du tror ditt hus ligger under medel för området ==> bra för din värdering. Vill du att ditt hus ska ligga högre ==> sämre för dig.
 
Den mäklaren som sålde vårt gamla hus ville gärna se vårt nya samt gör en värdering, detta var tre år sedan. Den värderingen vi fick av Bjurfors var lägre än det vi fick då. Motiveringen var bl.a. att huspriserna stagnerat i området, något vi inte alls kan förstå för många grannhus har sålts för summor som vi själva tycker är höga. Mäklarhuset å andra sidan säger helt tvärtom, detta är ett jättepopulärt område och priserna har bara stigit. Denna värderingen är också högre än den vi gjorde för flera år sedan.

Jag förstår att banken såklart bestämmer men jag var bara undrande om vad som gällde. Någonstans trodde man kanske en sån här sak var reglerad och att man kunde använda en någorlunda stor, seriös och godkänd mäklarfirma. Men jag förstår ju att de ska fortsätta med sina sjuka vinster och gör allt de kan för att hålla kvar vid detta.
Byta bank är ett alternativ men kanske inte så länge lånen är låsta. Jag hörde någonstans att det skulle bli enklare/billigare att lösa lån men jag har ingen källa på detta. Någon som vet mer?
Jag är inte i behov av en ny värdering, jag stör mig bara på sättet man (som vanligt?) blir överkörd.
 
Reglerad? Det är du som skall övertyga banken om vad ditt hus är värt. Lättast att göra på det sätt som banken önskar.

Eller byt bank, så kan du köra över dom. :)
 
Om du med reglerad menar att det skulle finnas någon form av nationellt register med opartiskt godkända mäklarfirmor vilka skulle få göra "godkända" värderingar så är svaret nej.
 
På Booli.se kan man lätt se hur huspriserna har gått.....
 
Nyfniken skrev:
Nu gäller ju knappast banksekretessen mäklaren. Jag har svårt att se att mäklaren gör något olagligt, eller ens omoraliskt, i det här fallet.
Om du läser fakta rutan i länkad artikel framgår det att Swedbank pressar sina kunder att anlita Fastighetsbyrån vid försäljning och värdering av sitt objekt.

Detta kan väl liknas med TS problem och kan väl inte betecknas som okey eller.....?? :x

http://www.di.se/artiklar/2014/2/19/sa-styr-swedbank-huskopare-i-smyg/
 
roland53 skrev:
Om du läser fakta rutan i länkad artikel framgår det att Swedbank pressar sina kunder att anlita Fastighetsbyrån vid försäljning och värdering av sitt objekt.

Detta kan väl liknas med TS problem och kan väl inte betecknas som okey eller.....?? :x
Tack, jag har läst.

1) En bank äger en mäklarbyrå.
2) Banken gör bara affärer med kunder som anlitar den egna mäklarbyrån.

Alla har rätt att sätta sina egna villkor. Jag har svårt att se problemet, välj en annan bank. Varför skulle man ha rätt att låna av vilken bank man vill?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.