Hej alla kunniga!

En något galen fråga:

Skulle det vara några problem med att öka på villans vattenburna värmesystem med en extra slinga ut till utomhuspoolen för att värma upp dess vatten på sommaren? Jag tänker då på ett system som bygger på tex. berg- eller jordvärme. Detta scenario kanske kan användas även för garage uppfarten mm. mm.

Mvh Stefan  :)
 
Rent teoretiskt sett borde det väl kunna fungera. Man kanske får göra lite specialinställningar på pumpen men annars borde det gå. Men jag tror inte det blir billigt att värma poolen eller garageuppfarten även om man har hjälp av jord/bergvärme.
 
Min svåger värmer sin pool med bergvärmepumpen.
Det blir betydligt billigare än att köra elpatron.
Det är inga problem för en rörmokare att knyta ihop.
Man utnyttjar ju överkapaciteten i värmepumpen som man får på sommaren och kan därmed slippa gå upp i storlek på pump...

Ska du däremot värma garageuppfarten får du nog satsa på en riktigt fet pump, för huset och uppfarten behöver ju då värme på samma årstider....
 
Så länge man bara badar på sommaren fungerar det ju alldeles ypperligt att nyttja sommarens överkapacitet. Vid dimensionering av hålet skall man nog betänka att sommaren är återhämtningstid för berget runt hålet så kör vi max last året runt kan man få problem med kallt hål.

Jag blev rekommenderad att lägga på 30% (tror jag) på borrdjupet om det fanns planer på en pool. Beroende på användningsområdet kan det vara i överkant, det är ju rätt lätt att räkna på.
 
Lägg några solfångare på taket så är problemet löst. Dessutom till måttliga pengar.
 
Kör man solfångar finns det dessutom bidragspengar att hämta.
 
Tjohej!

Solfångare är ju ett beprövat sätt att värma poolvattnet men blir inte det dyrare än att lägga ut värmeslingor under poolen? Det beror ju iofs om man måste borra ett djupare bergvärmehål för att inte krama ur berget för mycket värme på sommaren...  ???

Mvh Stefan
 
Solfångare till utomhuspolen måste vara det oslagbart billigaste. Enda driftskostnaden borde vara för pumpen som pumpar vattnet mellan polen och solfångaren. Och solfångaren i sig borde inte kosta många kronor.

Ska man hämta värme från berget så måste man väl trycka in 1 kW elenergi för varje 3-4 kW värmeenergi man får ut. Jämför det med solfångaren som kanske behöver ett 10-tal watt för pumpen.

Men sommaren blir kanske mulen...
 
Det som är viktigt när det gäller pooler och värme är att täcka över poolen på kvällen. Det är då värmeförlusterna uppstår.

Jag tror att det är överlägset att köra med solfångare på taket och sedan bara pumpa runt poolvattnet. Ingen värmepump som slits, ingen värmeväxlare, nästan ingen el eftersom vi bara jobbar mot friktionen i röret och lång livslängd på ingående delar.

Ska man ha mera proffisga grejor, kolla in sunmax 2000 som kan kombineras med ved och bergvärme http://www.sunmax.nu/sunmax.html  ;D
 
En kompis granne ordnade en enkel och billig solfångare. På hans platta och svarta carporttak la han ut trädgårdsslang med glas över där han värmde poolvattnet. Pga värmen blev systemet självcirkulerande. Jag tror inte man ska fråga om verkningsgradssiffror och sånt, men systemet fungerade faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.