...mina "sängproblem" följer. Jag vill ha två st 105cm sängar ihopsatta, dvs 210cm bred. Ja det går att köpa färdig bredd 210cm hos vissa leverantörer men jag vill komma undan billigare och tänkte göra en budgetlösning.

- I bottenlagret vill jag ha en 90cm + 120cm resårbotten(resårstomme)
- Nästa lager 90cm + 120cm resårmadrass
- På toppen två st 105cm bäddmadrasser.
- Och på detta ett vadderat madrasskydd som blir 210cm brett (får kosta på mig ett sådant hos de dyrare leverantörerna då de billigare inte har detta)

Funderingarna är två :

-resårmadrasserna kommer glida isär titt som tätt, men detta bör gå att lösa genom att sätta två st spännband runt hela sängen. (resårbottnarna sitter redan fast via klammer undersida) Spännbanden kommer döljas under en sängkappa.
- Bäddmarasserna funderar jag på att skarva ihop med en kardborrelösning undersida.

Tror ni min lösning funkar? Eller kommer man på nått vis störa sig på skarvarna eller halka ner i madrassskarvarna?
 
  • säng ikea.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det beror nog på hur tjock bäddmadrass du skaffar och att båda resårmadrasserna har samma hårdhet. Enklast är nog att testa idéen hos någon som säljer sängar. Då menar jag att du bara drar bäddmadrassen över kanten och känner efter om skarven märks.
 
Kanterna brukar vara förstärkta så den som får 90 madrassen kan känna den om inte annat så kan man tryckas ut mot ytterkanten. Men det beror också vilken typ av madrass du vill ha från mjuk till fast.
Skulle gissa på att det märks mest med en mjuk madrass och den styvare kantförstärkningen.
Men det är en märklig historia du försöker skapa, du driver inte med oss ;)
 
Jag tror det blir bäst att ha generalskarv mellan två 105-madrasser. Kosta på en specialbeställd tjock bäddmadrass som täcker allt. MEN - den blir tung att bära ut för vädring. Skruva ihop madrasserna så de ej glider isär.
Eller gör som Jesper Parnevik - hans familj har en specialbyggd Hästensäng på 7 kvm!
 
Har precis köpt nya resårmadrasser med olika hårdhet, 2X90 cm. På det har vi en 180 bred bäddmadrass för att slippa känslan av skarv. Funkar bra. Jag tror inte det blir bra med två 105 bäddmadrasser utan att det kommer att kännas som två separata sängar då. Köper du en ordentlig 210 bred bäddmadrass och bäddar med ett enda lakan i hela sängen tror jag det kommer att kännas mer helt.
 
Det beror oxo på vilka som ska dela sängen. Vi har samma lösning som Marlene(2x90
med en 180 bäddmadrass). Jag väger 95 kg och frugan 62 så vi vill ha olika hårdhet på sängen. Det funkar jättebra med denna lösning.
 
Vi har två 105 som sitter ihop med två tillhörande beslag (IKEA). Sedan köpte vi en 10 cm hög bäddmadrass hos en sängaffär som är 210 bred. Funkar klockrent och vi märker inte av någon skarv.
Grymt skönt med stor säng när ungarna kommer in på natten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.