Jag behöver kyla i mitt lilla teknikrum, och jag har gjort plats till en innerdel av sådan storlek som en vanlig luft/luftpump har. Ytterväggen i fråga ligger rätt nära min terrass och jag vill därför ha en så tyst utedel som möjligt. Någon som har fabrikat/modell att rekommendera? Ljudnivån på innerdelen har ingen som helst betydelse, eftersom det som sagt är ett teknikrum, väl ljudisolerat från övriga huset.

Eller bör jag titta på en ren AC-enhet? Jag har inget som helst behov av uppvärmningsfunktionen, men min gissning är att luft/luftpumen ger mig samma kylförmåga för mindre pengar än AC eftersom de tillverkas i större serier, men jag kan egentligen inte sånt här - tänker jag rätt? Någon annan fördel med en helt dedikerad AC/luftkonditionering?
 
Du behöver inte ha utedelen precis utanför innerdelen. Går oftast att flytta den flera meter, men kan behöva kompletteras med mer vätska.
 
OK, tack för tipset, det hade jag inte tänkt på.

Dock kommer jag pga tomtens begränsningar inte så jättelångt bort, så frågan om fabrikat/modell med tyst utedel är fortfarande relevant.
 
A
Utedelen i sig brukar inte låta speciellt mycket från de mer välkända tillverkarna, såväl fläkt som kompressor låter väldigt lite de är välbyggda så att det blir ingen resonans eller vibrationer heller
Ofta är det själva monteringen i dig som är boven
Ställer man den fritt och en bit från vägg motsvarande är det tveksamt om den gör sig påmind
Men ljud upplevs olika
Du får väl åka omkring i grannskapet och tjuvlyssna
Sen har jag upplevt att de låter olika om man kör på kyla eller värmedrift
Rena kylmaskiner kan vara billigare då man inte tar hänsyn till avfrostningsproblematiken
Du bör tänka på att du även vill ha vinterkyla, dvs kylfunktionen måste fungera även när det blir kallare ute
 
Hur mycket effekt är det som skall kylas bort? En LLVP som klarar flera kW kanske är lite overkill?
 
A
Eller för liten?
 
electroluxaren skrev:
Sen har jag upplevt att de låter olika om man kör på kyla eller värmedrift
I vilket avseende? Låter kylning mer eller mindre än uppvärmning?

electroluxaren skrev:
Rena kylmaskiner kan vara billigare då man inte tar hänsyn till avfrostningsproblematiken
Du bör tänka på att du även vill ha vinterkyla, dvs kylfunktionen måste fungera även när det blir kallare ute
Klokt, tack, den dimensionen hade jag inte riktigt tänkt på inser jag nu.

mycke_nu skrev:
Hur mycket effekt är det som skall kylas bort?
Med den utrusting jag har just nu är det kring 1.5 kW, men jag vill helst kunna åtminstone dubbla den siffran utan att byta kylanläggningen.
 
En som är gjord för att göra värme är väl inte lika bra att göra kyla med?
 
Vet inte. Trodde att de innehöll samma prylar oavsett om de kallas värmepump eller luftkonditionering, men det kanske är fel?
 
Nej, det är samma maskin. På de flesta håll i världen går maskinerna huvudsakligen som AC.
 
A
Värmepumpar har högre effekt i värmeläge än kylläge det redovisas alltid två värden i tekniska beskrivningen. Brukar vara ca1kW i skillnad. Och högre COP.
Vad beror det på då jo kompressorns alstrade värme bidrar till avgiven effekt och därmed högre COP
 
Javisst, men det ska väl förtydligas att detta gäller alla AC-anläggningar.
 
A
Man får en effektivare kylanläggning om man låter förångningen starta i förångaren i stället för vid kompressorn
Dvs innedelen har expansionsventilen
Fast då kan man inte köra den som värmepump
Kylbehovet är ju fortfarande inte framräknat
Rummet får ju ett tillskott på värme utifrån
Hur varmt blir rummet som varmast med stängd dörr och ingen teknik i gång
Denna värme skall ju oxå ner till ditt önskade börvärde
 
Rummet ligger under mark och är väl isolerat, så värmetillskottet utifrån tror jag är försumbart. Således tycker jag kylbehovet bör vara tekniken, dvs upp till 3 kW.
 
Jag skulle nog fundera på någon form av lösning där värmen tas till vara i huset under uppvärmningssäsongen och i första hand ventileras ut under sommaren. Först när ventilation inte räcker skulle jag starta en AC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.