Oftat när man bygger ett hus, då behöver man en container för att slänga virke, isolering, gips osv...
i avtalet med bygg entreprenören finns inget sådant, så jag tänkte att jag beställer en själv
Ringde ett nummer som jag fick från en bekant där en anställd i ett företag hade skrivit på en liten
Post it lapp, alla priser ex moms förutom deponering avgiften var inte med där.
Frågan är när man beställer container , är det något man skriver på? eller sker allt muntligt?
Problemet som uppstod senare är att jag fick en faktura 3 ggr så hög som den borde vara, och i den faktura så var deponering avgiften på flera tusen,
Jag kan inte den branschen riktigt, och hade ingen aning om att det tillkommer deponering avgift,
Vad tycker ni jag ska göra i det fallet betala eller bestrida,
om jag bestrider , vilka lagar har jag på min sida?
Den anställde erkänner att han har gjort fel men företaget Vd vill att jag betalar den med ett leende
:x
 
Alla avtal gäller, muntliga som skriftliga. Hoppas du har lappen kvar eftersom muntliga avtal är svåra att bevisa. Du får bestrida fakturan och be VD:N skicka den till sin anställda istället om han nu vill ha betalt. :)

Deponeringsavgiften är den högsta kostnaden oftast beroende på vad man har lagt i containern.
 
Jag fick inte heller veta deponeringsavgiften när jag skulle beställa container. Jag hade dock en granne med lite bättre koll än jag som påpekade att jag skulle dubbelkolla så att den var med, och då blev ju priset genast betydligt (!) dyrare. Så jag sorterade mitt byggskräp, eldade upp det som gick att elda och anlitade därefter ett företag som kom hit med en lastbil och plockade upp alla soppåsar med isolering osv i efterhand istället. Kostade 800 kronor. Jag har fortfarande en del kvar som jag inte hunnit sortera men måste jag ta hit dem igen är det fortfarande flera tusen kronor billigare i slutändan än vad det skulle blivit för mig att ta hit en blandcontainer.
 
Jag hyrde en blandcontainer där deponeringsavgiften ingick... har för mig att det inte alls var speciellt dyrt. 4500 ink. Moms för 5 dagar vill jag minnas
 
Skickade iväg en hel container med betongpannor från takbytet i somras, 125kr var deponeringskostnaden (om jag inte minns helt fel). Hade jag däremot slängt blandat skräp i containern, så ville de ha över 1000kr/ton
Om jag inte minns helt fel betalade jag i runda slängar 1500kr för utkörning, hämtning och hantering av afallet.

I ditt fall så har ju den anställde redan erkännt sitt misstag, så där borde du ha ett bra övertag. Har du fått ett ungefärligt pris så kan slutsumman få diffa upp till +15%. Det står dock också "Säljaren har rätt till pristillägg om han eller hon har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som beror på dig.". Hade du i containern bara slängt virke hade säkerligen hanteringskostnaden i princip försvunnit.
Den huvudsakliga lag skulle jag tro blir konsumenttjänstlagen, 1985:716, finns mer lättläst på konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumenttjanstlagen/


En fundering som kanske borde ha en egen tråd egentligen, men när man ger sig in i ett område man inte är bekant med tidigare, vare sig det gäller köpa hus, köpa avfallshantering, boka flyg eller vad det nu än kan vara, hur kommer det sig att man inte läser på branschen innan?
 
Brännbart är relativt billigt
Gips är dyrt
Isolering är dyrt
Minerala massor är billigt
Metall är gratis

Blanda ovanstående så blir det JÄTTE-dyrt.
 
Jo jag förstår hur det ligger med priserna idag, men frågan är vilka lagar har jag användning av om jag ska bestrida fakturan
 
Om jag var du skulle jag ringa en konsumentrådgivare eller liknande för att få övergripande koll på alla lagar och kryphål som finns. De kan nog hjälpa dig anmäla också!

"Om du redan har köpt en vara eller en tjänst som du är missnöjd med kan konsumentvägledningen ge dig information om dina rättigheter och hur du klagar på rätt sätt med stöd av de lagar som finns på konsumentområdet till exempel, konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen."
 
Vad har du uttryckligen beställt, en container eller en container för blandat byggavfall, och begärt prisuppgift för det. Uthyraren har uppenbarligen endast gett dig pris för själva containern, kan det bero på att dom inte kunde veta vad du skulle ha den till.
 
Exakt, en container är inte speciellt dyrt men beroende på vad du lägger i den kan det bli jättedyrt. Att blandsopor är dyrt är inget konstigt. Det är likadant i hela landet. Sedan är det givetvis olyckligt att du inte förstått detta när du beställt. Jag skulle försöka få till en deal, kan gå om det är lite schyssta. I annat fall är det nog som det är...
 
Vad hade du lagt i containern, blandat skräp?
Och stod det uttryckligen på lappen med prisuppgifter att deponeringsavgift inte ingick?
Man kan ju tycka att de skulle tipsat dig om vad som är billigt resp. dyrt att slänga i containern vs. att själv ta hand om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.