Vill ha en varmkompost. Var först inne på att bygga en egen. Men om man bara ska frigolit på insidan känns det som den kommer bli väldigt äcklig på kanterna, sedan vet jag inte om det går att täcka in med plast och ett sen hade jag tänkt galler undertill. Men läst att man ska göra små hål i isoleringen för ventilation, då kan man ju inte ha plast. Läste lite om olika att köpa och såg att flera tipsade om biokub.se, den är också testvinnare hos både råd och rön och ica tror jag det var. Känns smidigt att ha en i plast då det känns som att man slipper lite underhåll och sparar lite tid. Men om jag bara ska ha en, skulle man inte vilja tömma genom en lucka i botten då? Här ska man plocka ner sidorna och så verkar det vara på många. Men när det är fullt har man ju både sådant som legat länge och sådant du kanske slängde för några dagar sedan. Visst, det ska ju blandas runt men kommer ju alltid vara sånt som inte är färdigt. Vet att många använder två eller tre fack och finns säkert fördelar med det, men hur fungerar det för sådana som använder bara en? Några förslag hur jag bör göra? Eller är det dumt att bara ha ett fack? Blir ju dyrt om man tänkt köpa.
 
Jag funderade också på att bygga själv men tror det blir svårt att få till insidan bra. Hade några funderingar på formplyfa men dels så håller det nog inte i längden och dels vet jag inte om det innehåller något son inte är bra för komposten.

Vid tömning kan man ta en skyffel och lägga över det okomposterade i en hink under tiden.
 
Fast som jag förstår ska man ha som en isskruv för att luckra upp och få in syre och känns som det kommer blandas runt en hel del, så jag ser ju helt klart fördelar med att ha två fack. Men som sagt, inne mest på biokuben.
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
bockara skrev:
Några förslag hur jag bör göra?
Kolla på hur Joraform konstruerar sina varmkomposter: den konstruktionen funkar fantastiskt bra. Du vänder burken lätt o smidigt och behöver aldrig kladda i själva komposten. Lite avancerad för gds kanske... Kolla blocket efter begagnad?

bockara skrev:
Eller är det dumt att bara ha ett fack?
Ja.
Du ska ha två fack (möjligen fler om ni har mycket att kompostera men det är nog bättre att ha större fack isf)

Frigolit funkar: i en välskött s kompost blir det inte så kladdigt: ös i sågspån eller brännpellets för att göra det torrare. Om du vill göra ytan på frigoliten lite glattare kanske du kan använda nån lämplig färg, typ våtrumsfärg? Hör med färghandlaren!
 
  • Gilla
mjadersten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.