Hörde ett rykte att om man som nytillträdd ägare av ett hus är tvungen att byta ut den äldre slambrunnen mot en ny modernare trekammare, men om man som gammal ägare redan har en gammal avskiljare så behöver man inte åtgärda den!?

Stämmer detta?

Jag tänkte nämligen köpa en stuga i vår och lär stöta på stugor med gamla avskiljare.
och som jag förstått det så behöver Personen som är nuvarande ägare inte åtgärda en gammal, men om jag som ny ägare tillträder så måste jag åtgärda den.

Det hela kan ju ha en rätt signifikant påverkan på huspriset.

Tacksam för svar.
 
Om kommunen upptäcker en otillåten avloppsanläggning så kan fastighetsägaren tvingas åtgärda denna. Det kan drabba en befintlig husägare, och behöver inte ske i samband med ett ägarbyte. Däremot kanske kommunen är på hugget om ett ägarbyte sker, men det är bara spekulation.

Man bör definitivt kolla hur pass schysst avloppsanläggningen är som husspekulant, och även om kommunen planerar en anslutning till kommunalt V/A. Det är dyra grejor.
 
Som föregående skrev! Hemskt viktigt att Du kollar upp anläggningen. Hör med det lokala bygg och miljö-kontoret om föreläggande finns för byte av anläggning. Samt kolla upp med gamla ägaren. Nio ggr av tio kommer ägaren säga att anläggningen är sjysst. Mäklarna brukar inte alls veta vad som gäller. Enklast är att höra med B&M om detta.
 
En utdömd anläggning kan få dispens för en tid.
Det var fallet för min mor och hennes hus, som hade fått avloppsanlägningen utdömd. Men eftersom hon var själv och dessutom gammal, sjuklig och inte heller hade ekonomi till detta, fick hon dispens så länge förhållandena inte ändrades. Vet inte hur formell denna var, men jag tror att det gjordes en notering i alla fall i föreläggandeakten. Se det som ett uttryck för mänsklighet eller nå't. Det var ju ett tag debatt på en del ställen där miljökontorets pålagor höll på att driva gamla människor från deras enkla hem.

När sedan huset såldes var avloppsbyte något av det första den nya ägaren gjorde, då villkoren för dispensen inte längre var aktuella. Så det du skriver (och som jag skrivit ovan) är nog ganska vanligt, då det pågått en aktiv avloppsinventering inom kommunerna de senaste 5-10 åren.

Som andra skrivit - kolla upp med kommunen. Det ingår i undersökningsplikten och är inte svårt. Och finns det ett föreläggande skall ju - precis som du skriver - hänsyn tas i priset för en ny avloppsanläggning.
 
Redigerat:
Förutom påverkan på priset, så är det ju även i högsta grad i ens eget intresse att avloppsanläggningen fungerar bra.

Det handlar ju om miljön man själv ska bo i.
 
Du kan ju mycket väl nämna för säljaren att du kommer att kontrollera anläggningsstatus hos kommunen. Det är ju möjligt att det är något som "glömts" bort. Om du kontrollerar med kommunen och sedan hoppar av kan han ju helt plötsligt ha ett föreläggande som ett brev på posten och ingen köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.