Jag har en liten fundering som jag undrar om ni kan hjälpa mej med ???

Vi ska bygga hus och ska ha ett kök/v-rum på ca 60 kvm.
Köket vi funderar på är Ballingslöv Birka vaxad ek, med ekbänkskivor, ö med spis, dekortegel mellan bänkar och skåp, klinker på golv och putsade, vita väggar.

Vad tror ni kommer det att funka eller är det för mycket olika färger och material?
 
Naturligtvis funkar det, men om det sedan är en idealisk kombination vet jag inte, men det är ju enbart en smaksak.

Själv skulle jag tycka att köket blir 'murrigt' och en smula trist med ekinredning-ekbänkskivor-brunt dekortegel, men det är ju bara utifrån min smak och den kan inte anses bättre än Er, så vill ni ha ert kök det på det sättet så är det klart att det fungerar :)

Själv skulle jag kombinera ekinredningen med en bänkskiva i avvikande material, kaklet skulle bli ljusare, klinker i en grå ton och varför inte putsade vita väggar vilket låter jättefint.
Men med risk för att låta tjatig, -Detta är alltså enligt min smak och den är inte bättre än Er :)

MVH//Christina.
 
stella-nova:

Håller med byggimpert om att det kan bli en aning "murrigt". Det man bör tänka på, enligt min personliga uppfattning, är att få en bra kontrast mellan materialen, dvs en bra balans mellan ljusa och mörka material. Detta ger en bättre känsla av "djup" och urskiljning av detaljer, istället för att allt smälter ihop.

(Låter som om jag beskriver en tv-bild, men hoppas du förstår vad jag menar ;D)

Jag byggde nytt Ballingslövkök nyligen, se länk http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb...ing;action=display;num=1117003997;start=40#40. Jag har valt ek, dekortegel, etc, men har Kvadrat högglans vit. Kanske inte alls i din smak, men hur det kan se ut med kombinationen dekortegel, ek och det vita.

/RS
 
Tack för era svar och åsikter.

rsvensso: jättesnyggt kök!!

Vi har funderat på vitt, men då väggar o de flesta möbler är vita så tänkte vi att det kanske blir för mycket. Men sen är jag lite orolig för att man kanske tröttnar fortare på ett ekkök?

Byggimperiet: du har nog rätt i att kaklet ska gå i en ljusare ton. Har du något förslag på färg :)

Det kommer även att bli ryggåstak, en glasvägg och mycket fönster. Klinkert på golvet ska ha en färg som passar i hela rummet och även i hallen.

Kom gärna med fler åsikter/förslag :)
 
stella-nova skrev:
Byggimperiet: du har nog rätt i att kaklet ska gå i en ljusare ton. Har du något förslag på färg :)

Det kommer även att bli ryggåstak, en glasvägg och mycket fönster. Klinkert på golvet ska ha en färg som passar i hela rummet och även i hallen.
Så här, på ett ungefär kanske ;)

Ekinredning, gärna ramspegellucka med bred ram, men absolut ingen innerspegel.
Allra helst golvsockel i alu (inte ek) för att få ett lättare utseende, dessutom ursnyggt till en mellangrå klinker eller natursten typ kalksten.

Bänkskivor i antingen granit, gärna lite mörkare grå/grafitfärgad (men helst inte helt kolsvart) eller ännu hellre kalksten :-* (finns inget snyggare ;)), eller en laminatskiva om stenalternativet blir för kostsamt.

Mosaik i vitt/ljusgrått, eller lika gärna ett vitt, matt kakel i 5x5 cm format, spec. om ni väljer en blank granit på bänkarna.

Vitvaror i RF/alu, samt detsamma på knoppar/handtag.
Allt detta passar bra till de vita putsade väggar ni planerar, även om jag personligen skulle bryta putsfärgen en liten, liten aning mot varmt ljusgrått (1002-Y) för att få de små, men ack så vackra kontrasterna mot fönster, listverk osv.

Planerar ni att ha klinker över hela ytan på 60 m2, dvs. även i v-rummet??

Skulle personligen aldrig kunna tänka mig klinker i ett v-rum, utan skulle def. bryta i den delen av rummet och använda ett trägolv där, men det är en smaksak. Samma färg på putsen även i den delen av rummet förstås.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.