Hej!

Bor i ett souteränghus där garaget ligger i entreplanet. I souterängplanet vägg i vägg med garaget har jag ett förråd där jag tänkte sätta en 3fas kompressor. Från kompressorn måste jag därför borra ett hål snett uppåt i väggen för att få upp em luftinstallation till garaget. Vattnet till garaget går denna vägen så det är fullt möjligt att få till det även med luft.

1. För att köra mutterpistol, slipmaskiner, polermaskiner, spikpistoletc,.. Hur grov slang bör jag ha? Kompressorn ger 476l/min.

2. Vilken typ av slang och var köper jag den? Vill inte ha top-of-the line, men vill inte få försämrad prestandaf för slangen är dålig. Ett prisvört alternativ helt enkelt.

3. Vill ha en fast installation ifrån kompressorn och upp till garaget, kan jag för enkelheten skull ha slang, eller måste jag dra rör?

4. Om jag har en fast installation uppåt, kommer kondensvatten fällas ner till kompressor anslutningen eller kommer det blåsas ut så jag inte behöver fundera så mycket på det?

5. Bör man ha två uttag i garaget, dvs en med vattenavskiljare och en med dimsmörjning?

5.1 I så fall, var får jag tag i lämplig t-koppling, att grena installationen med? Hänger väl ihop med slangvalet. Kan ju förvisso ha en slang för installationen och en annan typ av slang fram till verktyget.

6. Behöver borra snett uppåt i genom garagets bottenplatta och förrådets vägg. Hålborr behövs välminte antar jag, men hur går jag bäst tillväga? Storlek på hål? (Hänger ihop med slangdiameter) Slag eller inte slag på maskinen?

Behöver lite vägledning. Tack för utförligta svar.
 
Hade jag haft möjlighet så hade jag försökt att ha rör....men det blir väl ganska dyrt om man inte kan fixa allt själv....
alternativet är väl en helt vanlig armerad PVC-slang och då lämpligen 1/2" för att få tillräckligt med luft fram i maskinerna.....dessa finns lite överallt...tex på JULA
Angående kondens osv kanske någon annan kan svara på det bättre än mig...sen att borra i betong bör du ha en borrhammare istället för slagborr.....
 
Mina 5cent.

1.1/2" räcker om det inte är långa sträckor.

2. Jag skulle köpt gummislang. Smidigare än pvc. Finns på ex swedol.

3. Kan, kan du men det är rejälare med rör och enklare att få det bra.

4. Det är till fördel om du kan ha lutning mot tanken hela vägen. Drar du rör så borde det vara lätt att få till. Då samlas kondensvattnet i tanken ist för att ligga i fickor.

5. Beror på hur mycket du ska använda verktyg. Tänk på att inte använda samma slang på uttagen isf.

6. Hålstorlek efter rör/slangdimension. Hyr en hilti med tillhörande borr på närmaste uthyrningsfirma.
 
När det kommer till slang versus rör kan jag rekommendera PU-slang samt kopplingar passande denna typ av slang. Blir lite som en blandning mellan rör och slang. Finns på exempelvis Swedol eller, väldigt billigt, hos Verktygsboden. Kopplingarna har O-ringar och små metallklor så man skjuter bara in slangen i dem. Även lätta att demontera. Har bl.a. dragit dito i huset för att få tryckluft på alla våningarna i huset. Perfekt till spikpickor och att blåsa upp barnens ballonger :)
 
Tryckluft i huset! Varför kom inte jag på det! 😄
 
Mattiaz skrev:
Tryckluft i huset! Varför kom inte jag på det! 

Därför att du antagligen har en fru/sambo.... ;)
 
  • Gilla
vilpi och 3 till
  • Laddar…
Mattiaz skrev:
Mina 5cent.

1.1/2" räcker om det inte är långa sträckor.

2. Jag skulle köpt gummislang. Smidigare än pvc. Finns på ex swedol.

3. Kan, kan du men det är rejälare med rör och enklare att få det bra.

4. Det är till fördel om du kan ha lutning mot tanken hela vägen. Drar du rör så borde det vara lätt att få till. Då samlas kondensvattnet i tanken ist för att ligga i fickor.

5. Beror på hur mycket du ska använda verktyg. Tänk på att inte använda samma slang på uttagen isf.

6. Hålstorlek efter rör/slangdimension. Hyr en hilti med tillhörande borr på närmaste uthyrningsfirma.
Läste någonstans att det även ska vara fall på matarledningen så det går att dränera i slutet av den. Är det direkt dumt att havett uttag inslutet av matarledningen så att denna dränering går ut i en vattenavskiljare?

mvh
 
Hängde inte riktigt med på vad du menade nu. Men om du har en horisontell matarledning så försök att få lutning till tanken. Ska du sedan ha vertikala Avstick på matarledningen ska dessa helst anslutas uppåt innan de går ner och sedan sätts ett t-rör på den vertikala ledningen där du tar ut luften horisontellt och får pss möjlighet att dränera ev kondens. Se bifogad CAD-ritning :)
Lite överkurs i ett garage kanske...
ImageUploadedByByggahus.se1393450636.254117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattiaz skrev:
Tryckluft i huset! Varför kom inte jag på det! 
Var inte orolig, det är ett bra tecken:)
 
Daniel_N skrev:
Var inte orolig, det är ett bra tecken:)
Lugn, det är inte försent än ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.