Hejsan!

Ny husägare och i våran tvättstuga som ligger i källaren är det 2 riktigt gammal golvbrunnar (rakt rör ner i avloppet). Det luktar verkligen SKIT där. Så vi måste ha 2 brunnar med vatten lås.



Och hur friden gör jag? Finns det nå insatser man kan montera eller måste man bila upp och byta hela skiten?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut som det har suttit ett vattenlås tidigare, men jag skulle definitivt bila upp och byta för att minska framtida problem.
 
Tack så mycket för svar. Vad är det för saker jag behöver och vad behöver jag göra för att få det bra? Jag är lite dålig på det där med brunnar. Skulle gärna vilja lära mig mer :)
 
Det kan vara svårt att få tätt efter att man bilat upp gamla avloppet om man ska ansluta ett nytt plaströr mot den gamla avloppsstammen som troligtvis är i gjutjärn eller betong. Gör du det själv så blir det nog ett äventyr, problem kan ju uppstå när det är bilat ner till avloppsstammen och sen upptäcker man att det inte blir tätt.

Eventuellt kan det gå att sätta en ny golvbrunn i hålet också, men jag tror inte det blir lika bra. Det kan ju vara en billig snabblösning för att slippa lukten iallafall, medan du funderar på hur du ska göra.
 
Det var en sådan snabb lösning jag bar ute efter så får man fundera och ta några offerter på hur det skulle kunna göras och priser. Men vad är det jag ska montera för saker på det som sitter? Är det en vanlig golvbrunn och ett vattenlås?
 
Exalibour skrev:
Är det en vanlig golvbrunn och ett vattenlås?
Ja, om det passar. Det bästa vore nog att sätta en golvbrunn med vertikalt utlopp, men det ser ut som din golvbrunn är för grund. Kanske en med horisontellt utlopp där man sågar av utloppsröret kan passa?
 
På vilket sätt är det svårt att få det tätt med en Fernco eller MA koppling ?
Jag har precis gjort operationen och det var inte alls svårt.
Är det betong så finns det färdiga kopplingar alternativt så gjuter du fast plaströret i betongröret.
Fredrik
 
Fredrik: okey så det går att köpa en vanlig golvbrunn och ett vattenlås och montera ner golvbrunn och gjuta fast den? Man kanske inte behöver bila och skit?
 
skarv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du måste få fram en slätända av gjutjärnet för att kunna skarva, alternativt så finns det gummimuffar att sätta i en gjutjärnsmuff men det är bökigare iom att gjutjärnsmuffen måste vara absolut ren från bly och linrester.
Enklast är om du bilar försiktigt runt brunnen.Du behöver inte bila upp hela golvet pga en golvbrunn utan det räcker att du får fram 5-10 friska cm av det anslutande gjutjärnsröret.
Kopplingen ser ut som en stor slangklämma.
Jag bifogar en bild på hur jag skarvade plast och gjutjärn
Fredrik
 
Det är nu man ska ha en egen 3D-skrivare, då kunde man tillverka en ny golvbrunn hemma.
I ditt fall så hade jag byggt en egen golvbrunn i rostfritt och limmat fast.
Är du själv helt okunnig skulle jag lejt jobbet till en välkänd firma, misstag här kan bli dyrbara.

Fast om jag tittar närmare på bilden instämmer jag med föregående talarare att det suttit ett vattenlås där.
Det ser ut som det fattas något!
Leta runt i källare och uthus, de saknade delarna kanske ligger där.
Annars gör nya delar, det är inte så svårt.
Ta hjälp av en smidesfirma.
 
Fredrik Å skrev:
På vilket sätt är det svårt att få det tätt med en Fernco eller MA koppling ?
Svårt och svårt, det är väl relativt. Själv har jag också gett mig på det, och fick det tätt, men jag skulle inte klassa det som lätt...

Snygg bild förresten, det borde jag också ta fler när jag håller på.
 
Tack för alla svar. Jag ska gå till grannen som är en VVS butik (50 meter) från mig och fråga honom hur han tycker man ska göra. Nu har jag lite "kött på benen" så jag vet om han säger att jag behöver en massssa dyra saker att han försöker tjäna pengar bara :) har ni fler förslag får ni gärna skriva dom. Så ska jag skriva när jag har varit och pratat med honom om hur han tyckte jag skulle göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.