Hej


Vi har under ett tag tittat på sommarstugor men de kostar ju såååå mycket i Stockholmsområdet. Nu dök idéen upp att köpa en liten tomt och ställa dit en liten stuga.
Än så länge känns iden för bra men det är säker något vi inte tänkt på och därav tråden.
Tomten har vi redan sett ut, men nu undrar vi vad det kan kosta med det lilla huset.


Vi tänkte köpa ett litet fritidshus alt en stor friggebod och bygga ihop själv om det är enkelt alt leja bort om inte. Vi är inte vidare händiga men någon gång är det väl dags att lära sig...
Vi funderar t.ex. på en större friggebod, typ:
http://www.bygghemma.se/utomhus/ute...=pa&utm_campaign=stuga-trahuset-arholma-25-m2

eller ett mindre fritidshus, typ:
http://www.polhus.se/produkter/Fritidshus-Sophie_61



El och vatten är dragen till tomtgränsen
Vi tänkte strunta i avlopp och bara dra in el. Vatten drar vi till husgränsen men inte in i huset (vi kan spola av oss med en slang el bada i sjön).


De här arbeten/kostnader har vi kommit fram till hittills
*stuga - pris ca 70 000 kr
*vedkamin och skorsten - ca 25 000 kr
*utedass och mulltoa - ca 10 000 kr
*dra el och vatten från tomtgräns till stuga (ca 20m) - pris?
*förberedelser innan bygge - pris?
-Utgrävning
-läggande av fiberduk och uppfylld med makadam
-Grävning, utplacering och fastgjutning betongplintar
-Nedgrävning av elrör.
*Montering av tilläggsisolering - pris?
*ev montering av stuga (om vi inte gör det själv) - pris?


Vilka jobb/kostnader har vi glömt.
Vad kan de punkter ovan utan pris mellan tummen och pekfingret kosta?
Allmänna erfarenheter mottages tacksamt.
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
bygglov

sen kostar oftast elanslutning och va anslutning en hel del
 
nino skrev:
bygglov

sen kostar oftast elanslutning och va anslutning en hel del
Tack.
bygglov finns.
Har du någon aning vad vatten- och el-anslutning kostar? (vatten o el finns vid tomtgränsen så det måste dras kanske 20 m)
 
Jag skulle gissa att elanslutning går på runt 25-30. Jag får betala 26 000 för min anslutning.

Kostnaden för VA anslutning kan variera väldigt mycket beroende på i vilken kommun du bor. Där jag bor lär vi punga ut med 150 000, sen tillkommer dragning på egna tomten.
 
Såg nu att ni tänkte strunta i avlopp. Kolla med kommunen så att det inte är tvångsanslutning, det är det där vi bygger.
 
Avloppsfrågan måste antagligen lösas på något vis ändå även om ni badar i sjön. Var gör ni av diskvatten till exempel?
 
Hur kan bygglov vara klart när ni inte vet vilket hus ni ska köpa?

Om ni inte drar in vatten så skulle jag tro att ni klarar er med mycket enkelt (enskilt) avlopp. Sen kanske man för sitt eget samvete ändå vill ordna avloppet bra (åtminstone på sikt).

Om ni inte byggt tidigare så brukar man behöva köpa rätt mycket verktyg.
 
En bekant har just fått pris på 32.000 för att ansluta sig på elnätet
Själv har jag en somarstuga där jag sedan jul/nyår har vatten och avlopp tittar upp vid tomtgränsen.
Och den anslutningen kostar mig 148.000.
Det är nästan norm idag att kommuner kör med tvångsanslutningar när det finns i området.
Har ni egen brunn så kan ni nog slippa koppla på er på vattnet, men ni får betala ändå.
Avloppet är en miljöfråga, och det blir förmodligen svårt att slippa.
Som sagt det finns kommuner som det går att förhandla lite med, kanske din ?
 
I ett bygglov gäller ju för ett specifikt hus så har ni bygglov går det bara att bygga det huset som anges på bygglovet annars krävs ny ansökan.

Kan det vara så att ni har ett förhandsbesked? Det är mer allmänt hållet och anger typ fritidshus, enplan, 50-70m2, enskillt avlopp, egen brunn.

Kolla vilket papper det är ni har. Oavsett vilket så anges hur vatten och avloppsfrågan ska lösas. Jag tror inte att ni kommer undan utan avlopp.
 
Tack för alla svar.

Självklart blandade jag ihop bygglov med byggrätt som tomten har.
Antar då att det betyder att man kan köpa en tomt för att senare bli nekad att bygga, låter rätt hårt....

Ok, ni tycker man inte ska skippa avlopp. Ni har säkert rätt. Men om jag fattar rätt när det gäller kostnader så kommer den stora kostnaden i så fall bli avloppet, tom högre än själva huset, funderar nu på på Onsala från cs-boden för drygt 120 000 (vatten är draget till tomtgräns, det är samfälligheten som har den)
 
Redigerat:
Det handlar inte om att skippa avloppet, det handlar om att du sannolikt inte KAN slippa ifrån avloppet. Vilket kommun gäller det?
 
mexitegel skrev:
Det handlar inte om att skippa avloppet, det handlar om att du sannolikt inte KAN slippa ifrån avloppet. Vilket kommun gäller det?
Strängnäs.
Men det lutar nog mot att installera avlopp ändå...
 
Är det en befintlig avstyckad tomt ni vill köpa eller har ni sett ut en bit mark som ni vill stycka av?

Det går att söka förhandsbesked på mark som inte är er för att veta att ni senare kan få bygglov. Förhandsbesked gäller normalt i två år så med ett förhandsbesked i handen är ni nästan garanterade att få bygglov om ni håller er till övriga bestämmelser.


För att stycka av är gången

1, förhandsbesked
2, avstyckning
3, bygglov.
(det går att söka bygglov först innan marken är avstyckad men om något skiter sig så får du inte igen pengarna för ansökan.)
 
För utom kommunen så kan ju samfälligheten ställa krav på att ni ska ansluta vatten och avlopp eller åtminstånde betala för att de dragit VA fram till tomtgräns.
 
broderfetto skrev:
Tack.
bygglov finns.
Har du någon aning vad vatten- och el-anslutning kostar? (vatten o el finns vid tomtgränsen så det måste dras kanske 20 m)
Vet du riktigt vad begreppet "bygglov" innebär? Du kan omöjligtvis ha fått bygglov innan du vet vilket hus du ska bygga. I din ansökan till bygglovet bifogar du bland anat ritningar på det tilltänkta huset.

Du kan inte heller ha fått bygglov innan avloppsfrågan är löst. Det är väldigt liten chans att ni får bygga utan att ha ett ordnat avlopp. Antingen ni anlägger ett eget eller ansluter er till kommunens. En anslutningsavgift till kommunen kostar säkert minst 100 000, men kan vara betydligt dyrare. Och det är bara en avgift, kostnad för den rent praktiska inkopplingen tillkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.