Så här är läget. Jag ska köpa/vill köpa ett litet stenhus i skåne och letar med ljus o lykta efter företag/person att fullfölja min undersökningsplikt med.

Som jag fattar det så är en överlåtelsebesikting inte fullständig. utan det som inte ingår är
el,. värme, vatten, sanitet, vitvaror, ventilation, skorsten, eldstad och undersökningar som innebär ingrepp i byggnaden.

Alltså kommer jag behöver kontakta flera entreprenörer för att fullfölja min undersökningsplikt.?

Besiktningsman/kvinna typ eminenta? Jag pratade med en kille där o han sa att dom även kan göra ingreppsbaserade undersökningar dvs borra o mäta. samt att dom inspekterar ventilation OM det är hus med självdrag.
fast jag skulle kanske gärna se ett lite mindre företag vars rykte är viktigare för dom, och kanske med lite mer nitiska Besiktningsfolk.(ös på med tips ideer o kontakter)
Nån att göra inspektionshål i väggar för att kolla konstruktionen/fukt?
En elektriker.
En sotare för att kolla och provtrycka skorstenen?
Samt att eventuellt ta prov på brunsvattnet.
Vem kollar en trekammarbrun med filterbädd? är det de som menas med sanitet?
Är de några fler entreprenader jag behöver ha dit om i så-fall, vilka?

Lägg märke till alla frågetecken. Det betyder att jag undrar o inte vet. Gillar verkligen de här huset men hade tänkt att bara flytta in och inte börja med kostsamma renoveringar omgående utan bara bo där i ett par år först.

Supertacksam för svar o hjälp. Första huset o jag oroar mig säker i onödan men de måste ju va bättre de e på de hållet?
 
För det första tycker jag begreppet "undersökningsplikt" är ett väldigt skevt begrepp. Du har ingen plikt att göra någon undersökning annat än för din egen skull. Om du bara köper huset helt osett så kommer det ingen myndighet och tar dig i örat. Ibland låter det som att det är då. Det är inte heller så att om du om några år stöter på något som skulle kunna räknas som ett dolt fel, att det då spelar någon roll huruvida du försökte hitta några fel. Det som bedöms är om det rimligen kunde ha hittats.

Sedan är det naturligtvis än jättebra ide att besiktiga huset i samband med köpet. De flesta nöjer sig med en vanlig överlåtelsebesiktning men det är inte fel att vilja vara noggrannare heller. Sedan beror det ju på vilket skick huset är i. Är det ett renoveringsobjekt och man får utgå från att det mesta behöver fixas så är det ingen poäng med att betala någon för att konstatera det.

Du hittar knappast någon besiktningsman som som kan kolla precis allt, tex el är det nog bara en elektriker som kan kolla. Det finns något som heter jordabalksbesiktning och är mera omfattande, börja kolla om en sådan kan vara lämplig för dej.
 
När det gäller s.k förstörande besiktningar typ borra hål mm.
Det är inte självklart att säljaren vill gå med på detta.

Hade jag varit säljare hade jag sagt stopp.

Om köpare 1 hoppar av köpet
sedan kommer köpare nr 2 och gör förstörande undersökningar osv.
som säljare är det inte självklart positivt att få sitt hus "sönderborrat" :(
 
E
Borra hål och grejer får man väl göra först EFTER man köpt huset. Så resonerar i alla fall jag.
 
Oftast är det ju av något skäl man vill borra hål och undersöka närmare. Typisk är det besiktningsmannen som rekommenderar det. Om då säljaren vägrar så drar sig med stor sannolikhet den köparen ur. Om man då går till budgivare två så sänker denna förmodligen till det bud då denna hade vunnit om budgivare ett inte hade varit med.
Det kan vara flera hundra tusen det handlar om. Kanske rätt bra att gå med på några hål iaf?

När vi besiktigade vårt hus borrade man bakom en golvsockel, syntes inte alls när sockeln sattes tillbaka.

Man kan även borra väldigt små hål och gå in med kamera, 10mm räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.