L
Jag har ett nylagt parlettgolv som sviktar på vissa platser. Jag vet att underarbetet är dåligt gjort. Hade gärna lagt om golvet om det inte hade stått ett kök på det.

Min fråga är därför om det finns någon lösning på mitt problem utan att ta upp golvet.

Kan man borra ett litet hål där det är värst och fylla upp med något?

Tar tacksamt emot lösningar.
 
Blir svårt att fylla på med "något".. Lagade ett gammalt golv i gamla stan (Stockholm) för en tid sedan. Det var 60x60 massiva ekplattor, varav den ena hade sjunkit ner. Borrade 15mm hål, lyfte upp och sedan slog jag ner ekpluggar med lim tills det blev stumt mot underlaget.
 
Det går att plocka upp enstaka brädor på ett nylagt tex tarkett golv och lägga i en ny golvbräda sen. Om det bara är på ett par ställen det sviktar så skulle det möjligtvis kunna gå och sedan lägga in något under. Detta är lite halv avancerat så kolla med en golvläggare.
 
  • Gilla
andersb85
  • Laddar…
Om det bara glappar mot underlaget och inte är hela bjälklaget som sviktar är ju en variant att försänka skruv som du drar ner golvet med. Skruven täcks sedan med plugg av golvmaterialet. Nackdelen är ju att golvet blir ojämnt istället men är det någon eller par mm det handlar om märks det nog knappt - iaf mindre än svikten.
 
Det är nog inte så lämpligt om det är ett flytande golv vi pratar om. Golvet måste ju kunna röra sig.
 
L
Macarus skrev:
Om det bara glappar mot underlaget och inte är hela bjälklaget som sviktar är ju en variant att försänka skruv som du drar ner golvet med. Skruven täcks sedan med plugg av golvmaterialet. Nackdelen är ju att golvet blir ojämnt istället men är det någon eller par mm det handlar om märks det nog knappt - iaf mindre än svikten.
Det kanske inte är en så dum idé. Det är betongplatta och sedan ligger ett laminat under så fästa i laminatgolvet kanske skulle gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.