Timmerfasadens södra vägg behöver byta stockar, timmerlagas och sättas följare i med bult (knutarna är i risigt skick och väggen buktar svagt in)

Jag tänker försöka få en helhetssyn kring hur stort detta kan bli/eller inte bli.

1. Syllstocken behöver bytas - ev 2 varv ovan så cirka (26m furutimmer)
= Stommen kommer ej att lyftas då konstruktion är bristfällig samt att en takås går igenom (?!) murstocken)
= Om domkrafter ej behövs användas, då behövs bara timmermansverktyg och motorsåg (vilken är bäst lämpad)

2. Jag behöver timmer som har en fuktkvot på högst 18%
= Kostnad på timmer mellan tummen och pekfingret inkl/exkl moms
= Vad kan man räkna omkostnader på, som leverans av timmer, containerhyra, trädeponi, alltså bortförsel av de som blir över och de gamla stockarna (uppskattad kanske 30m timmer som ska bort)

3. Fasaden ska det sättas följare på, virkes dimension kanske 4"x4" dessa behöver bultar, vilka sort bultar med brickor, pris?

4. Knutar ska brädslås, ev då 2.5x30 cm á 25m
= cirka pris


Inget behöver vara exakt men lite tankar, försöker komma in i lite mer brainstorming och om jag "tänkt på allt"

jag tänker så klart inte utföra detta själv utan måste anställa timmerman, vad är cirka timpris på timmerman?
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
för syllbyte har vi fått offert på ca 1000:-/tim för 2 man,och timmermän har oftast bra kontakter för inhandling av timmer.
 
Intresserad av samma frågeställning, 1000kr/tim för 2 man säger ju inte så mycket mer än vad hanterkare kostar nu för tiden. Är det ett extremt tidskrävande jobb eller ej?
 
Tskog skrev:
Timmerfasadens södra vägg behöver byta stockar, timmerlagas och sättas följare i med bult (knutarna är i risigt skick och väggen buktar svagt in)

Jag tänker försöka få en helhetssyn kring hur stort detta kan bli/eller inte bli.

1. Syllstocken behöver bytas - ev 2 varv ovan så cirka (26m furutimmer)
= Stommen kommer ej att lyftas då konstruktion är bristfällig samt att en takås går igenom (?!) murstocken)
= Om domkrafter ej behövs användas, då behövs bara timmermansverktyg och motorsåg (vilken är bäst lämpad)

2. Jag behöver timmer som har en fuktkvot på högst 18%
= Kostnad på timmer mellan tummen och pekfingret inkl/exkl moms
= Vad kan man räkna omkostnader på, som leverans av timmer, containerhyra, trädeponi, alltså bortförsel av de som blir över och de gamla stockarna (uppskattad kanske 30m timmer som ska bort)

3. Fasaden ska det sättas följare på, virkes dimension kanske 4"x4" dessa behöver bultar, vilka sort bultar med brickor, pris?

4. Knutar ska brädslås, ev då 2.5x30 cm á 25m
= cirka pris


Inget behöver vara exakt men lite tankar, försöker komma in i lite mer brainstorming och om jag "tänkt på allt"

jag tänker så klart inte utföra detta själv utan måste anställa timmerman, vad är cirka timpris på timmerman?
1. Går det att göra helt utan lyft? Verkar knepigt tycker jag. Låter som extra viktigt här att du får tag på riktigt duktiga timmermän. Just denna osäkerhet gör det svårt att uppskatta tidsåtgången.

Jag tror det är arbetskostnaden kring själva syllbytet som gör nästan allt här. Normalt är inte själva syllbytet så märkvärdigt. Det är förarbetet inför lyftet som tar tid (lyfta ut fönster, lossa anslutningar mm). Syllbytet tror jag ett par skickliga timmermän fixar på ett par-tre dagar. Grov uppskattning och jag har inte gjort något syllbyte själv men har gjort en del andra timmerjobb. Att sätta följare är en barnlek (om du inte vill att de ska återställa ev ytskikt på insidan).

Men som sagt. Jag skulle först och främst oroa mig för hur syllbytet ska gå till och vilka kostnader det blir för förberedelser om du inte ska lyfta. Det andra är småpotatis sen.
 
Lyfta är väll inga större problem, bulta fast 2-3 reglar med m24 och pumpa upp nårra cm
 
Arne999 skrev:
Lyfta är väll inga större problem, bulta fast 2-3 reglar med m24 och pumpa upp nårra cm
Inte lyfta i sig men om man har en murstock, elanslutningar, vattenrör och avlopp som sitter fast i stommen så kan bara några cm förstöra det mesta. Man riskerar också pressa ihop och knäcka fönstren så de bör tas ut - helst med karm och allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.