Hej,
Har köpt en ny spis som kräver 20 ev 25 empere (90 cm induktion totalt ca 13000W)
Huset är säkrat med 3*20 Ampere
men med 3*16 amper med 6kv kabel dragen för spisen.

Sitter ett perilex utag på gamla spisen, vad jag förstår så är det max 16 ampere på dessa perilex uttag.
Jag funderar på att börja med att koppla in spisen via detta 16 ampere perilex uttag, och om säkringarna går får jag dimensionera upp.

Frågan är om det går att köpa 20 eller 25 ampere perilex kontakter?
eller hur går jag enklast upp till 20 amper ?
 
Redigerat:
Kontrollera märkskylt och inkopplingsplint om det inte går att koppla om spisen till trefas. Ännu har vi inte sett en "enfasspis" där det inte är möjligt, bara olika mycket svårt. Alternativt, köp en spis som passar för Sverige..
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
hmm, spisen går att köra på 3 fas (kopplas om till tre fas, se bild)
min fråga var snarare om det kommer att krävas 3 fas med 20 amper säkringar (stället för 16 som sitter i mitt skåp), och om man då kan köpa en perilex kontak för 25 amper?

Har läst att perilex är antingen 16 eller 25 amper, men har bara hittat 16 ampers perilex på nätet...

Inkoppling.png
 
  • Koppling1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För att kunna plocka ut 13kW ur en trefasspisgår det åt 19A

P = √(3) • U • I • cos(φ)

Om man utgår ifrån att spisen har resistiv last så blir
cos(φ) = 1

I = P / (√(3) • U • cos(φ))

I = 13000 / (1,73
• 400 •1) ≈ 19A

 
3x16 A motsvarar 11 kW och säkringarna tål dessutom en viss överlast. Det är därför rätt osannolikt att du behöver kraftigare matning till spisen. Tar du ut full effekt på spisen kommer det att bli rätt varmt, så antagligen kör du inte full effekt under några längre tider heller.
 
Leta upp skylten/klistermärket på undersidan av spisen och kolla vad max effektuttag är.
På min räknade jag också ihop det till typ 13kw, men det visade sig att spisen max tar ut 7.6kw enligt skylten, någon sorts intern spärr. Kan kanske vara så på din med?
 
Hej igen,
antar att spisen ska kopplas enligt alternative 3 (bilden), alltså med 5 kablar, 3 faser, nolla + jord, men då drivs den på 230 V (mellan nolla och fas) och inte på 380-440 V som bilden antyder?
Är det fler en jag som blir konfunderad av bilden och voltagivelsen då ( i bild 3)?
 
PL600 skrev:
Hej igen,
antar att spisen ska kopplas enligt alternative 3 (bilden), alltså med 5 kablar, 3 faser, nolla + jord, men då drivs den på 230 V (mellan nolla och fas) och inte på 380-440 V som bilden antyder?
Ja, spisens elementspänning är 230 V, även när man ansluter den till trefas med 400 V mellan faserna.
 
Så snart du blandar in mer än en fas får du 400V. Mäter du mellan två faser så får du 400V. Det fina med att mata från flera faser, förutom den höjda effekten, är att det aldrig går mer än 230V genom nollan eftersom faserna är förskjutna i förhållande till varandra. Man slipper således dra flera neutralledare (nolla) eller skyddsjordsledare.

Ponera att din spis skulle drivas av 230V (en fas) och likväl kunna ha en effekt på 13kW, då skulle strömstyrkan bli följande:

I = P/U
I = 13000/230
I = 56,5A

57A kräver hyfsat grova kablar och det lär bli dyrt att uppgradera elabonnemanget till en 63A huvudsäkring. :)
Fortum tar förresten 12500 kr per år för ett 63A abonnemang.

 
Redigerat:
aha, nu börjar bitarna det falla på plats(y)
tackar för svar!
 
PL600 skrev:
hmm, spisen går att köra på 3 fas (kopplas om till tre fas, se bild)
My bad, sorry.

Som nämnt, om du räknar med att regelbundet använda mer än 11 kW så behövs 20 A. Det är den förväntade belastningen som styr dimensionering av ledningar och säkringar. Visserligen tycker tillverkaren att spisen ska dimensioneras för dess märkeffekt, vilket man också normalt ska göra. Men märkeffekten hos en spis styrs ju av hur mycket den används och det vore ofta orimligt att kräva dimensionering för maxeffekten.

Perilexdon för 25 A har jag aldrig sett...ytterst ovanliga.
 
Nu kommer amatören in och ställer tokiga frågor.

Då ska jag se om detta är rätt förstått av mig, om jag har ett 4.ledar system dvs 3-fas + jord idag, 400V, 16A och det är 2,5mm2 area på faserna. Kan jag koppla in en modern induktionshäll?
För fortfarande ser jag bara ett problem, dom är 230-240 och 1-fasiga eller ser jag fel?
Eller måste jag dra om till köket? 5-ledar system, dvs 3-fas med Nolla samt jord börjar kännas lite jobbigt. Idag bor vi i en lgh som är från 1985 med gamla pvc-rör av 18mm storlek, ska jag lyckas få ur det gamla och i 5x4mm2 så vet inte jag om det går. Sen måste jag i sånt fall ev öka på mitt abonnemang hos Fortum, om jag ska upp på 25A.

Känner att allt detta kan inte stämma.
Idag har vi 3x16A in i lgh.


Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Om du skall koppla in en spis/häll med 230V elementspänning så måste du ha en nolla fram till spisen. Frö mig låter det konstigt att man 1985 skulle ha dragit trefas utan nolla, sitter det ett perilexuttag? Du kan "alltid" få tag på en häll som kan kopplas in på 2 eller 3 faser.

Du behöver inte 5x4 kvmm, det räcker med 5 x 2,5.
 
Jag måste helt enkelt, dra om, hela vår lgh är ett kompromissbygge, det finns inte någon N i vårt perilexuttag.
Och jag hittar inte några induktion 400V hällar, så det blir helt enkelt ett jäkla bök.

Tacka för hjälpen!

mvh
Tommie
 
Och du har alltså tittat i själva uttaget? Här har varit inlägg där någon hävdat att nollan saknas, men då i anslutningskabeln till spisen (400V spis som inte behöver noll).

Det jag är ute efter är att 1985 satte man regelmässigt in Perilex uttag vid nybygge. De flesta som saknar nolla är äldre installationer där spisen ursprungligen var fast inkopplad i en dosa. Sedan har man (ofta på 80 talet) installerat ett perilexuttag istället för den fasta dosan, i samband med ett spisbyte och då fuskat, inte dragit någon nolla. Men det är ett mycket grovt fel att sätta upp ett Perilexuttag utan att dra fram en nolla. Därför ovanligt vid nyproduktion.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.