A
En jättefin maskin
Lite mindre än det man vanligtvis förknippar med wascator stortvätt
Nackdelen kan vara menysystemet och val av tvättprogram med tillval (kräver tillvänjning )
Då kan det vara lättare för vissa brukare att ha en panel med en knapp för varje val. Typ w365H eller Cylinda fasttvätt
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
A
cpalm skrev:
Vår BRF kör Miele professional sen 15 år, inne på andra "generationen" och är rätt nöjda. Hade Wascator förut men de åkte ut, dyra och dålig kvalitet - gick konstant sönder med svindyra reparationer som följd. Skulle satsa på en ny lite billigare proffsmaskin. Går att få rätt bra rabatter på listpriserna och skriver man av den på 5 år är det inga stora pengar, ens om ni bara är 7 hushåll.
Jag vet inte om någon tillverkare som har jämförelsevis så dyra reservdelar som Miele
Mellan 8-10ggr dyrare på jämförbar produkt av andra tillverkare
Tex tvättmedelsfack 650.- jmf 5.500.-
Tömningspump 380.- jmf 3.500.-
Diskpump 1.900.- jmf 8.000.-
Iofs bättre kvalitet men...
 
Tänk också på att Wascator inte har tömningspump som standard utan en enkel magnetventil som tömmer maskinen via ett 50mm rör i botten. Det tar ett par sekunder att tömma maskinen och detta bör göras till ett kar som sedan får rinna ut i avloppet.
Hur vet jag detta? Svågern servar och renoverar Wascator som dagjobb. ;)
 
Johan Gunverth skrev:
Tänk också på att Wascator inte har tömningspump som standard utan en enkel magnetventil som tömmer maskinen via ett 50mm rör i botten. Det tar ett par sekunder att tömma maskinen och detta bör göras till ett kar som sedan får rinna ut i avloppet.
Hur vet jag detta? Svågern servar och renoverar Wascator som dagjobb. ;)
Det gör vår nuvarande maskin, går via ett grovt rör rätt ner i brunnen.

Kan tillägga i mitt första inlägg angående antalet användningar per dag; i snitt är tvättstugan bokad 1 per dag (av två tillgängliga tider) och den som tvättar kör 2-3 tvättar. Detta gäller 5-6 dagar/vecka. Så totalt pratar vi 10-15 tvättar/programkörningar per vecka
 
Redigerat:
A
Störtavloppets stora fördel är att det inte finns någon sil sätt rengöra samt att det inte täpper sig lika lätt.
Det är att tänka på om brukarna tvättar typ mattor. Ger man hyresgästerna rätten att tvätta grövre textilier behöver man också grövre maskiner.
Sen kan ju störtavlopp skötas hydrauliskt eller med en servomotor. Wascator har nu uteslutande hydraulisk stängning av ventilen och pyttesmå fjädrar till öppningshjälp. Ypperlig lösning då den enda mekaniska delen är magnetventilen som släpper på vattnet (hydrauliken)
 
Tack för all input, det verkar som om jag fått tag i en Cylinda FFS1200 (tror jag den heter :surprised: ) som är nån slags mellanting mellan fullstor proffsmaskin och en vanlig konsumentmodell. Tycks vara en sån som electroluxaren tipsade om?

Ska bara få in den till tvättstugan så får vi se hur de övriga i huset tycker om den.
 
A
Okey
Det är en gammal modell men dessa sliter ont överallt och klarar det
Vill minnas att dessa kommer bara med störtavlopp
 
electroluxaren skrev:
Okey
Det är en gammal modell men dessa sliter ont överallt och klarar det
Vill minnas att dessa kommer bara med störtavlopp
Åldern spelar i detta fall ingen större roll, den kommer vara modernare än vår nuvarande maskin och då den är nyservad håller den förhoppningsvis ett antal år.

Stämmer bra med störtavlopp. Såg nånstans att dessa kan kopplas in med varmvatten, är det är krav eller något man kan koppla in om man känner för det? Finns annars en bra varmvattenledning att koppla in sig på i tvättstugan.
 
Redigerat:
Ursäkta, hur kan ni ens fundera på annat än en fastighetsmaskin? Köp en med varm- och kallvatten anslutning så kortas programmet avsevärt eftersom tiden för uppvärmning minimeras. Och trefasansluten.

Säg att en ny maskin kostar 30000 och håller 20 år. 1500 om året för att alltid kunna tvätta snabbt. Typ 200 kr per lgh och år. Har ni verkligen inte de pengarna? Även om maskinen kostar 60 papp blir det bara 4-500 om året och lägenhet, dvs 30-40 kr i månaden. Sedan tillkommer drift och reparationer men det känns inte som att detta är en budgetknäckare.
 
C
Putt skrev:
Såg nånstans att dessa kan kopplas in med varmvatten, är det är krav eller något man kan koppla in om man känner för det? Finns annars en bra varmvattenledning att koppla in sig på i tvättstugan.
Är nästan 100 på att det är "frivilligt". Vi har en maskin på kallt/varmt och två maskiner på endast kallt men alla har ingång för både kallt och varmt, så det beror nog på lata installatörer. Maskinen tvättar lite snabbare om den har varmvatten. Sen är ju också uppvärmningskostnaden en faktor beroende på var man får varmvattnet ifrån.
 
Anders_Nilsson skrev:
Ursäkta, hur kan ni ens fundera på annat än en fastighetsmaskin? Köp en med varm- och kallvatten anslutning så kortas programmet avsevärt eftersom tiden för uppvärmning minimeras. Och trefasansluten.

Säg att en ny maskin kostar 30000 och håller 20 år. 1500 om året för att alltid kunna tvätta snabbt. Typ 200 kr per lgh och år. Har ni verkligen inte de pengarna? Även om maskinen kostar 60 papp blir det bara 4-500 om året och lägenhet, dvs 30-40 kr i månaden. Sedan tillkommer drift och reparationer men det känns inte som att detta är en budgetknäckare.
Hej,

det blir en fastighetsmaskin, i vårt fall en begagnad men totalt genomgången maskin (nya lager etc).

Anledningen att jag frågade från första början är att jag inte var medveten om exakt vilka skillnader det var mellan en konsument- och en fastghetsmaskin, jag trodde det mest var hållbarheten men nu är jag också medveten om att tvättiden skiljer sig.

Föreningen har pengar men jag är lite allergisk mot att bara "slänga" ut pengar utan att göra några efterforskningar, vilket tyvärr gjorts tidigare i föreningen. Men i detta fall verkar det bara vara dumsnålt att köra på en konsumentmaskin.
 
För att följa upp min egen tråd så är den nya maskinen nu insatt, det blev en renoverad Cylinda FFT1200. Inkopplad med 3-fas och störtavlopp. Riktigt snygg och logisk maskin som klarar 6 kg mot Wascatorns 4,5 kg. Inte samma kassaskåpskänsla som Wascator men känns mer modern. Framförallt är det betydligt tystare i tvättstugan nu...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bild!
 
Här kommer en ganska tråkig bild, tagen innan installation.

Intressant är att körning med inkopplat varmvatten inte alls har så stor inverkan på denna maskin, enbart vid körning över 65 grader blir det nån skillnad, som mest med 5 minuters fördel. Annars mycket nöjd med tvättider, 40 min för vanlig 40-gradig tvätt, samt ett expressprogram på 25 min när man har bråttom.
 
  • 2713967993.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur får man en tvättmaskinsbild att se spännande ut ;)?

Det det ju lite B ut med den där Sverige- klisterlappen på fronten men maskinen är helt OK, jag har haft en sån där jag bodde tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.