Hej behöver hjälp med råd om beg Klippo. Kikar på en klippo pro 17 med hondamotor 2009 för 2000kr alternativt en pro 21 s med 5,5hk b&s intek motor (2005). Den vill han ha 1900kr för befintligt skick, den ryker dock svart rök när man kör den.
Vilken tycker ni att jag ska välja? Stor eller liten? Jag har en liten tomt med otroligt tätt gräs som gör att min gardena handjagare bara studsar fram och går svin tungt. Orkar inte längre :). Kollat på batteriklippare men klippo beg blir halva priset. Tomten passar inte för robot pga korta branta slänter.

Med vänlig hälsning, Magnus
 
Jag kan varmt rekommendera klippo med hondamotor, mycket trevligare än b&s, min far har en b&s och den kan vara riktigt tjurig, min honda bara tuffar och går och är hyfsat tyst med. Jag skulle välja hondan alla dagar i veckan!
 
Pro 17 klipper inget vidare ivf. Är väl den klippon som i mina ögon lämnar sämst klippresultat..
 
Nu har jag visserligen inte en pro, men jag har en vanlig med hondamotor och jag har för tillfället sån finhackekniv på och då måste man klippa ofta om det ska funka bra, det går ju att byta kniv(finns olika modeller) oavsett vilken han köper, sen är ju ett hett tips att hålla kniven vass, det är nog många som fuskar med det skulle jag kunna tänka mig.
 
Pro 17 är en putsmaskin för t.ex. kyrkogårdar, det chassit ger inte alls samma klippresultat som de större maskinerna.

På en liten tomt känns 21:an onödig. Vill du ha begagnat hade jag avvaktat och väntat på någon beg. Klippo Excellent istället, gärna med drivning om det lutar.
 
Jag har en excellent med honda och drivning, riktigt bra klippare.. :)
 
Köpte den för 1500kr och jag hoppas det blir bra. Tack för råd. Tänkte från början köpa en batteridriven Ryobi men är osäker på kvalité och hållbarhet. Som sagt liten tomt som jag innan kört med handjagare. Borde gå att sälja den lätt om jag inte blir nöjd.

Mvh
Magnus
 
Tror du kommer bli nöjd, se bara till att kniven är skärpt alternativt byt kniv om du inte blir nöjd med klippresultatet. Se till att byta luftfilter, olja och tändstift så kommer den nog att tuffa på gött..
 
Hej igen och tack för tidigare svar. Dum fråga kanske men hur vet jag om det är dags att byta kniven alternativt lämna in det för slipning för 70kr. Den riktigt slö men själva kniven ser nog ok ut, tips någon ? Ingen erfarenhet och gräsklipparknivar en väldigt noga med knivarna i köket :)

//Magnus
 
Generellt om kniven inte ser ut att ha egg längre, t.ex om du varit på sten och dyl. Men oavsett, skärp kniven varje säsong så blir det bra, nya knivar har inte någon direkt vass egg heller, blir mycket vassare efter man har slipat dom.
Slipa kniven själv annars, se bara till att du tar lika mycket på båda eggarna och dubbelkollar balansen i kniven efter slipning. Det är ingen raketforskning. Du kan slipa skiten med vinkelslip eller en grov bänkslip. Kolla bara så du får lagom vinkel och att du inte bränner stålet.
 
Jo men jag har varken bänkslip, vinkelslip eller skruvstäd att sätta fast kniven så det blir lättast att lämna in den. En bra knivslipare fixar till en egg så länge det finns material kvar eller? Blir det obalans i kniven om den är sliten? Bifoga bild om det hjälper. kniv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den kniven såg jättebra ut, bara att slipa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.