någon som har ett bra prisvärt förslag till bastuskorsten som är billigare än skorstenspaketen som kostar upp till 7000kr. till vedeldad fristående bastu
 
  • Gilla
Kennet Andersson
  • Laddar…
Ja det skulle jag kunna göra:) men undrar bara vad har man för typ av isolering spelar det någon roll och har man isolerat tätt intill röret?
 
stenull ska du isolera med, eller cawoll. och ja du har isoleringen diktan mot rökröret.
sen beroende på dimension av rökrör så kan du få tag på rör från din närmsta stålhandlare, vet dock att stena stål inte utför kapningar åt privatkund

vill du ha rostfritt så åk till närmsta bravida och hör om du får köpa av dom det borde bli billigast för då kan du köpa exakt längd, grossisterna brukar bara sälja rostfritt i hela piper dvs 6meter
 
Redigerat:
Jag skulle överväga en murad modulskorsten. Denna har jag till vedpannan (du behöver nog inte så grov). http://www.vvs-eksperten.dk/index/180-mm-skorsten-2023
Lätt att montera. Nollavstånd till brännbart. Snygg. Billig. Lätt att elda: snabbt varm: ingen kondens i röret.
 
M
byggam skrev:
Ja det skulle jag kunna göra:) men undrar bara vad har man för typ av isolering spelar det någon roll och har man isolerat tätt intill röret?
Brandmatta kallas det. 50mm stenull med hönsnät så man lätt fäster den runt ett rör. För säkerhets skull kan du lägga dubbelt lager vilket kallas att dubbelisolera rökröret.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
byggam skrev:
Ja det skulle jag kunna göra:) men undrar bara vad har man för typ av isolering spelar det någon roll och har man isolerat tätt intill röret?
Som nämnts ska det vara brandmatta. Den har högre densitet, är tätare och tyngre än vanlig mineralull. Glasull smälter om den utsätts för hög värme.
 
Lokala plåtslagaren fixade min i rostfritt till vettigt pris!
 
Har ni något tips i övrigt om skorstenen till bastu? T.ex något vanligt fel man kan råka göra?:)
 
Skall sotaren kolla skorstenen skall den vara CE märkt och prestanda klassificerad
 
M
byggam skrev:
Har ni något tips i övrigt om skorstenen till bastu? T.ex något vanligt fel man kan råka göra?:)
Den ska gå uppåt!
 
Kan man köpa skortensrör av bravida som är CE märkta?
 
Tror inte det.

Börja med att prata med din lokale sotare, vad han har för krav innan du börjar bygga.
 
Förstår inte vad ni ska prata med sotarn!?

Fristående bastu ska väl vara helt fri om den är under 15kvm och står minst 4,5meter från tomtgräns.

Så en ce-märkt skorsten ska inte behövas om du "bygger" den själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.