Hej ;D!
Funderar på att bygga ett garage med ett varmisolerat förråd. Total yta ca 4,5 X 11m, där garaget är ca 4,5 x 6,5 m och varmförrådet då blir omkring 4,5 x 4,5 m. Finns det någon som har en bra ritning på ovanstånde bygge?
Någon som kan uppskatta vad ett sådant bygge kan kosta?
::) ::)


 
Mitt eget garagebygge (60kvm) kostade c:a

Platta isol 10cm - 13000
Stomme inkl tak fönster o dörrar - 30000
Garageportar kostar från 6-7000
Varmbonat förråd - 10000

Summa c:a 60000

Allt köpt på bygghandeln.

Räkna ihop och speca allt du behöver och begär offert från flera bygghandlare.

Ritning har jag inte tyvärr.
 
Platta 13000? Gjorde du allt själv då? Och isåfall var det svårt att få det bra?
 
Själv så ska jag gjuta min 60m2 platta nästa vecka

Markskivor 80kvm                       1300:-
Armering                                     1200:-
Betongbil  ca6m3                         6600-7000:-


Allt Virke utom takstolar, plåt + 125mm & 45mm isolering                            41500:-

Golvvärme+vvs                           12000:-
Garageportar 2st                        12000:-
Takstolar 8st                                 7500:-
Fönster+dörr fixar jag billigt

Drar iväg bra men blir ett bra isolerat garage.
 
Det finns ett otal beskrivningar om hur man gör på internet och hos bygghandeln.

I korthet:

Gräv ur ned till frostfritt
Fyll upp med kross = grova stenar tills 20 cm återstår
Toppa med tvättad singel till marknivå eller vad du vill ha i höjd. Lämpligt att lägga geoduk under singlet och dränering/dagvattenledningar i singlet.
Padda 4 gånger
Mura en sarg med Leca eller ställ upp Sirocelement
Eller forma med virke, glöm då inte att inte lägga isolering där väggarna ska stå. Det bör vara en klack med 20cm betong där. Då dras de dubbla tolvorna med armering i gropen.
Lägg i en tia cellplast helst spontad
Armera - dubbla tolvor runt sargen, hakvinklar i hörnen och rutnät på fötter över hela.
Häll i betongen - det är här du behöver hjälp. Betongen bör man veta hur man ska handskas med.

Vi använde helflyt och ett antal nya verktyg för att slippa glätta senare.
 
Ritning till garaget kan du nog fixa själv.
Köp garageboken och beställ hem broschyrer från några garagetillverkare så får du lite hjälp den vägen.
 
Att lägga dubbla tolvor längs kantelementet (Termisol) tänker jag också göra, men skall kantarmeringen najjas fast i armeringsnätet, samt hur skapar jag distansen mellan undre tolvan och den övre tolvan?
Jag har letat efter armeringsritningar utan resultat. I garagehandboken finns endast en mycket begränsad beskrivning. Tacksam för svar inför helgen
 
Beijer har ritningar på sin hemsida som är hyfsade, gå in och kika där.
 
Tack för alla tips och ritningar. Men min fråga gäller specifikt hur jag skall armera. Lite tips fanns via Finjas websida. Hittade inget på Beijerbygg.

Den undre tolvan sätter jag på distanser, men hur sätter jag övre tolvan då den skall "hänga i luften" så att säga. Vidare så antar jag (via Finjas beskrivning) att jag inte skall naja ihop armeringsnätet med armeringen i kantbalken. Stämmer detta?
 
60000 för 60 kvm, wow :D.

Vad bör det kosta om man låter byggfirma göra grundarbete och platta?

Jag fick pris från en byggfirma i Malmö skulle ha 3000/kvm för bara plattan (oisol), 150000 totalt för att förlänga ett 30 kvm garage till 60 kvm.

Någon som kan rekommendera någon i SV Sverige?

Bör man isolera nya plattan trots att gamla plattan ej är isolerad? Väggar o tak är isolerat 10 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.